Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden arvioiman työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välistä yhteyttä. Yhteyttä tarkasteltiin Työrauha kaikille -intervention alkumittauksessa, minkä lisäksi oltiin kiinnostuneita myös työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden muutosten välisistä yhteyksistä. Ko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tahkola, Jasmin
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73860
_version_ 1826225711467200512
author Tahkola, Jasmin
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tahkola, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tahkola, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tahkola, Jasmin
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden arvioiman työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välistä yhteyttä. Yhteyttä tarkasteltiin Työrauha kaikille -intervention alkumittauksessa, minkä lisäksi oltiin kiinnostuneita myös työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden muutosten välisistä yhteyksistä. Kolmantena mielenkiinnon kohteena oli opettaja-oppilassuhteen alkutason yhteys työrauhan muutokseen. Oppilaiden arvioita tarkasteltiin yksilö- ja luokkatasolla, sekä erikseen tyttöjen ja poikien kohdalla. Tutkimusaineisto koostui Työrauha kaikille -interventiossa kerätystä ai- neistosta (N=817). Aineistosta käytettiin oppilaiden arvioimia työrauhaan ja opettaja-oppilassuhteisiin liittyviä vastauksia intervention alku- ja loppumittauksista, joista muodostettiin summamuuttujia. Oppilaiden vastaukset analy soitiin Pearsonin korrelaatiokertoimella ja toistomittaus ANOVA:lla. Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välillä oli tutkimuksen mukaan yhteys sekä intervention alkumittauksessa, että intervention aikana tapahtuneissa muutoksissa. Opettaja-oppilassuhteen alkutasolla oli yhteys työrauhan muutokseen vain sukupuolia erikseen tarkasteltaessa. Yhteydet työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välillä olivat keskimäärin voimakkaampia luokkatasolla kuin yksilötasolla tarkasteltuina. Poikien arvioissa korrelaatiot olivat johdonmukaisesti vahvempia kuin tyttöjen arvioissa. Tutkimuksen perusteella yläkouluikäisten oppilaiden opettaja-oppilassuhteisiin olisi tärkeää kiinnittää huomiota ja löytää toimivia keinoja positiivisten suhteiden luomiseen. Sukupuolten välisten erojen taustalla olevia syitä tulisi pohtia, jotta tyttöjen ja poikien tarpeisiin voitaisiin vastata sopivilla tavoilla kouluarjessa.
first_indexed 2021-01-28T21:05:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tahkola, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-28T06:49:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-28T06:49:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73860", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden arvioiman ty\u00f6rauhan ja opettaja-oppilassuhteiden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Yhteytt\u00e4 tarkasteltiin Ty\u00f6rauha kaikille -intervention alkumittauksessa, mink\u00e4 lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita my\u00f6s ty\u00f6rauhan ja opettaja-oppilassuhteiden muutosten v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4. Kolmantena mielenkiinnon kohteena oli opettaja-oppilassuhteen alkutason yhteys ty\u00f6rauhan muutokseen. Oppilaiden arvioita tarkasteltiin yksil\u00f6- ja luokkatasolla, sek\u00e4 erikseen tytt\u00f6jen ja poikien kohdalla.\nTutkimusaineisto koostui Ty\u00f6rauha kaikille -interventiossa ker\u00e4tyst\u00e4 ai- neistosta (N=817). Aineistosta k\u00e4ytettiin oppilaiden arvioimia ty\u00f6rauhaan ja opettaja-oppilassuhteisiin liittyvi\u00e4 vastauksia intervention alku- ja loppumittauksista, joista muodostettiin summamuuttujia. Oppilaiden vastaukset analy soitiin Pearsonin korrelaatiokertoimella ja toistomittaus ANOVA:lla.\nTy\u00f6rauhan ja opettaja-oppilassuhteiden v\u00e4lill\u00e4 oli tutkimuksen mukaan yhteys sek\u00e4 intervention alkumittauksessa, ett\u00e4 intervention aikana tapahtuneissa muutoksissa. Opettaja-oppilassuhteen alkutasolla oli yhteys ty\u00f6rauhan muutokseen vain sukupuolia erikseen tarkasteltaessa. Yhteydet ty\u00f6rauhan ja opettaja-oppilassuhteiden v\u00e4lill\u00e4 olivat keskim\u00e4\u00e4rin voimakkaampia luokkatasolla kuin yksil\u00f6tasolla tarkasteltuina. Poikien arvioissa korrelaatiot olivat johdonmukaisesti vahvempia kuin tytt\u00f6jen arvioissa.\nTutkimuksen perusteella yl\u00e4kouluik\u00e4isten oppilaiden opettaja-oppilassuhteisiin olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ja l\u00f6yt\u00e4\u00e4 toimivia keinoja positiivisten suhteiden luomiseen. Sukupuolten v\u00e4listen erojen taustalla olevia syit\u00e4 tulisi pohtia, jotta tytt\u00f6jen ja poikien tarpeisiin voitaisiin vastata sopivilla tavoilla kouluarjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-28T06:49:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-28T06:49:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6rauhan ja opettaja-oppilassuhteiden v\u00e4linen yhteys oppilaiden arvioimana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101281319", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73860
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df0508be-b5c6-4e19-a547-818a35a29d8f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101281319.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tahkola, Jasmin Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana Erityispedagogiikka Special Education 101 interventio opettaja-oppilassuhde oppilaat työrauha (työyhteisöt) koulut
title Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
title_full Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
title_fullStr Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
title_full_unstemmed Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
title_short Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
title_sort työrauhan ja opettaja oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
title_txtP Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 interventio opettaja-oppilassuhde oppilaat työrauha (työyhteisöt) koulut
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education interventio koulut opettaja-oppilassuhde oppilaat työrauha (työyhteisöt)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73860 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101281319
work_keys_str_mv AT tahkolajasmin työrauhanjaopettajaoppilassuhteidenvälinenyhteysoppilaidenarvioimana