Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista

Työhyvinvointi on monisyinen, ensikädessä yksilöstä, työyhteisöstä ja organisaatiosta sekä näiden yhteispelistä syntyvä kokonaisuus. Työhyvinvointi mielletään henkiseksi käsitteeksi, mutta sen kääntyessä päälaelleen voi työ aiheuttaa myös fyysistä pahoinvointia. Jokaisella yksilöllä on omasta työssä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rutanen, Elina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73838
_version_ 1826225765851594752
author Rutanen, Elina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rutanen, Elina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rutanen, Elina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rutanen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Työhyvinvointi on monisyinen, ensikädessä yksilöstä, työyhteisöstä ja organisaatiosta sekä näiden yhteispelistä syntyvä kokonaisuus. Työhyvinvointi mielletään henkiseksi käsitteeksi, mutta sen kääntyessä päälaelleen voi työ aiheuttaa myös fyysistä pahoinvointia. Jokaisella yksilöllä on omasta työssä jaksamisestaan oma henkilökohtainen kokemuksensa, jolle hän luo merkityksensä. Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan sitä, minkälaisia kokemuksia korkeakouluissa opettavilla fysioterapiaopettajilla on työhyvinvoinnista. Aineistona työssä on kolme puolistrukturoitua ryhmähaastattelua ja yhteensä seitsemän haastateltavaa. Aineisto on kerätty tammi-maaliskuussa 2018. Analyysin lähestymistapa on fenomenologinen. Fenomenologiassa ollaan kiinnostuneita kokemuksesta, erityisesti yksilön kokemuksesta ja sen kautta nousevista merkityksistä. Menetelmä korostaa tutkijan avoimuutta ja ennakko-oletuksista pidättäytymistä. Tulokset on kuvattu Spiegelbergin (1978) seitsenportaisen merkitysanalyysin avulla. Se alkaa aineistoon tutustumisesta ja kokonaisuuden intuitiivisesta ymmärtämisestä. Seuraavaksi kuvataan aineistosta nousevat työhyvinvoinnin merkitykset ja kokemusten merkityskokonaisuudet, minkä jälkeen edetään merkitysten sisäisten suhteiden muodostumiseen ja lopulta merkitysverkostojen muodostamaan synteesiin ja koko ilmiön tulkintaan. Työstä nousi viisi yhteistä merkityskokonaisuutta: 1) Työn ja yhteisön sisältö (k)antaa, 2) Usko omanarvontuntoon, 3) Uudet asiat vievät eteenpäin, 4) Velvollisuuksien ja arvostuksen puutteen kuorma ja 5) Tulevaisuuden, digitalisaation ja resurssien tuoma huoli. Merkityskokonaisuudet nivoutuvat synteesiksi, jossa kaikki yhteiset – ja tätä kautta yksilölliset – merkityskokonaisuudet ovat jollain tapaa merkityssuhteessa keskenään. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna uusina tuloksia nousivat huoli tulevaisuudesta, kuten fysioterapia-alan arvostus, ydinosaamisen kapeneminen sekä digitalisaation tuomat haasteet, kuten ajassa pysyminen ja se, että digiteknologia kuormittaa opetusta. Fysioterapiaopettajan työssä esiintyi myös kokemuksia täydennyskoulutuksen haasteista, kuten sen kestoon ja laatuun liittyvät seikat; näiden vaikutusta työhyvinvointiin tulisi jatkossa tutkia enemmän. Fysioterapiaopettajien työhyvinvointia ei ole tiettävästi aikaisemmin tutkittu siten, että se olisi ollut ainoa kiinnostuksen kohde tutkimuksessa. Well-being at work is a complex entity, which is primarily dependent on the persons themselves, the work community and the organization but also on the interplay of all of them. Well-being at work is a concept, which is perceived as a psychological one, but work can also cause physiological ill-being. Every individual has their own experience of their well-being at work, for which they create their own meaning. The purpose of this master’s thesis is to study how higher education physiotherapy teachers experience well-being at work. The data includes three semi-structured group interviews; altogether seven informants were interviewed. The data was collected in January – March 2018. The methodological approach is phenomenology. Phenomenology focuses on the experience and especially on an individual's experience and the meanings the individual assigns to the experience. The method emphasizes the researcher’s openness and the researcher’s freedom from the influence of preconceived ideas. The results were analyzed using Spiegelberg’s seven step analysis of meaning. The analysis begins with getting to know the data and with the intuitive understanding of the phenomenon. The next phase is to describe the meanings of the phenomenon, here that is well-being at work, and the meaning entities of the experiences. After that, inner relations are identified. In the end, there is the synthesis of the meaning entitiesand and their interconnectedness and finally the interpreting of the meaning of the phenomenon. The results of this study revealed five meaning entities that describe the physiotherapy teachers’ well-being at work. The meaning entities are 1) The importance of the content of the work itself and the work community, 2) Belief in self-esteem 3) New things carry you forward 4) Duties and lack of respect 5) The concern about the future, digitalization and resources. The meaning entities form a synthesis, which gathers all – both individual and shared – meaning entities into a whole. Compared to former studies, there are new findings: concern about the future, ie. concern about the respect for the physiotherapy teachers’ profession, the narrowing of the core competence, difficulties with digitalization, ie. how to stay up-to-date with digitalization and how it increases the workload in teaching. There were also challenges in physiotherapy teachers’ work in further education, ie. the quality and time spent in further education and how these factors impact well-being at work. These issues merit further studies. To the knowledge of this master's thesis writer, physiotherapy teachers’ well-being at work has not been studied before with it as the main focus of the study.
first_indexed 2021-01-27T21:03:58Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Korpi, Hilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sj\u00f6gren, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rutanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-27T06:44:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-27T06:44:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6hyvinvointi on monisyinen, ensik\u00e4dess\u00e4 yksil\u00f6st\u00e4, ty\u00f6yhteis\u00f6st\u00e4 ja organisaatiosta sek\u00e4 n\u00e4iden yhteispelist\u00e4 syntyv\u00e4 kokonaisuus. Ty\u00f6hyvinvointi miellet\u00e4\u00e4n henkiseksi k\u00e4sitteeksi, mutta sen k\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 p\u00e4\u00e4laelleen voi ty\u00f6 aiheuttaa my\u00f6s fyysist\u00e4 pahoinvointia. Jokaisella yksil\u00f6ll\u00e4 on omasta ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisestaan oma henkil\u00f6kohtainen kokemuksensa, jolle h\u00e4n luo merkityksens\u00e4. \n\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -ty\u00f6ss\u00e4 tarkastellaan sit\u00e4, mink\u00e4laisia kokemuksia korkeakouluissa opettavilla fysioterapiaopettajilla on ty\u00f6hyvinvoinnista. Aineistona ty\u00f6ss\u00e4 on kolme puolistrukturoitua ryhm\u00e4haastattelua ja yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n haastateltavaa. Aineisto on ker\u00e4tty tammi-maaliskuussa 2018. Analyysin l\u00e4hestymistapa on fenomenologinen. Fenomenologiassa ollaan kiinnostuneita kokemuksesta, erityisesti yksil\u00f6n kokemuksesta ja sen kautta nousevista merkityksist\u00e4. Menetelm\u00e4 korostaa tutkijan avoimuutta ja ennakko-oletuksista pid\u00e4tt\u00e4ytymist\u00e4.\n\nTulokset on kuvattu Spiegelbergin (1978) seitsenportaisen merkitysanalyysin avulla. Se alkaa aineistoon tutustumisesta ja kokonaisuuden intuitiivisesta ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4. Seuraavaksi kuvataan aineistosta nousevat ty\u00f6hyvinvoinnin merkitykset ja kokemusten merkityskokonaisuudet, mink\u00e4 j\u00e4lkeen edet\u00e4\u00e4n merkitysten sis\u00e4isten suhteiden muodostumiseen ja lopulta merkitysverkostojen muodostamaan synteesiin ja koko ilmi\u00f6n tulkintaan. \n\nTy\u00f6st\u00e4 nousi viisi yhteist\u00e4 merkityskokonaisuutta: 1) Ty\u00f6n ja yhteis\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6 (k)antaa, 2) Usko omanarvontuntoon, 3) Uudet asiat viev\u00e4t eteenp\u00e4in, 4) Velvollisuuksien ja arvostuksen puutteen kuorma ja 5) Tulevaisuuden, digitalisaation ja resurssien tuoma huoli. Merkityskokonaisuudet nivoutuvat synteesiksi, jossa kaikki yhteiset \u2013 ja t\u00e4t\u00e4 kautta yksil\u00f6lliset \u2013 merkityskokonaisuudet ovat jollain tapaa merkityssuhteessa kesken\u00e4\u00e4n. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna uusina tuloksia nousivat huoli tulevaisuudesta, kuten fysioterapia-alan arvostus, ydinosaamisen kapeneminen sek\u00e4 digitalisaation tuomat haasteet, kuten ajassa pysyminen ja se, ett\u00e4 digiteknologia kuormittaa opetusta. Fysioterapiaopettajan ty\u00f6ss\u00e4 esiintyi my\u00f6s kokemuksia t\u00e4ydennyskoulutuksen haasteista, kuten sen kestoon ja laatuun liittyv\u00e4t seikat; n\u00e4iden vaikutusta ty\u00f6hyvinvointiin tulisi jatkossa tutkia enemm\u00e4n. Fysioterapiaopettajien ty\u00f6hyvinvointia ei ole tiett\u00e4v\u00e4sti aikaisemmin tutkittu siten, ett\u00e4 se olisi ollut ainoa kiinnostuksen kohde tutkimuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Well-being at work is a complex entity, which is primarily dependent on the persons themselves, the work community and the organization but also on the interplay of all of them. Well-being at work is a concept, which is perceived as a psychological one, but work can also cause physiological ill-being. Every individual has their own experience of their well-being at work, for which they create their own meaning.\nThe purpose of this master\u2019s thesis is to study how higher education physiotherapy teachers experience well-being at work. The data includes three semi-structured group interviews; altogether seven informants were interviewed. The data was collected in January \u2013 March 2018. The methodological approach is phenomenology. Phenomenology focuses on the experience and especially on an individual's experience and the meanings the individual assigns to the experience. The method emphasizes the researcher\u2019s openness and the researcher\u2019s freedom from the influence of preconceived ideas.\nThe results were analyzed using Spiegelberg\u2019s seven step analysis of meaning. The analysis begins with getting to know the data and with the intuitive understanding of the phenomenon. The next phase is to describe the meanings of the phenomenon, here that is well-being at work, and the meaning entities of the experiences. After that, inner relations are identified. In the end, there is the synthesis of the meaning entitiesand and their interconnectedness and finally the interpreting of the meaning of the phenomenon.\nThe results of this study revealed five meaning entities that describe the physiotherapy teachers\u2019 well-being at work. The meaning entities are 1) The importance of the content of the work itself and the work community, 2) Belief in self-esteem 3) New things carry you forward 4) Duties and lack of respect 5) The concern about the future, digitalization and resources. The meaning entities form a synthesis, which gathers all \u2013 both individual and shared \u2013 meaning entities into a whole. Compared to former studies, there are new findings: concern about the future, ie. concern about the respect for the physiotherapy teachers\u2019 profession, the narrowing of the core competence, difficulties with digitalization, ie. how to stay up-to-date with digitalization and how it increases the workload in teaching. There were also challenges in physiotherapy teachers\u2019 work in further education, ie. the quality and time spent in further education and how these factors impact well-being at work. These issues merit further studies. To the knowledge of this master's thesis writer, physiotherapy teachers\u2019 well-being at work has not been studied before with it as the main focus of the study.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-27T06:44:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-27T06:44:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysioterapiaopettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pit\u00e4\u00e4 olla semmosta kyky\u00e4 my\u00f6s sitten sit\u00e4 painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien ty\u00f6hyvinvoinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101271299", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73838
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rutanen, Elina Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista fysioterapiaopettajuus Fysioterapia Physiotherapy 50422 työhyvinvointi fysioterapia kokemukset fenomenologia
title Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista
title_full Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista
title_fullStr Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista
title_full_unstemmed Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista
title_short Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa
title_sort pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista
title_sub fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista
title_txtP Pitää olla semmosta kykyä myös sitten sitä painetta vastustaa : fenomenologinen tutkimus fysioterapiaopettajien työhyvinvoinnista
topic fysioterapiaopettajuus Fysioterapia Physiotherapy 50422 työhyvinvointi fysioterapia kokemukset fenomenologia
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy fenomenologia fysioterapia fysioterapiaopettajuus kokemukset työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73838 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101271299
work_keys_str_mv AT rutanenelina pitääollasemmostakykyämyössittensitäpainettavastustaafenomenologinentutkimusfysiote