Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen

Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys on nykyaikana muodostunut yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä liiketoiminn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nissinen, Ella
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73792
_version_ 1826225815328653312
author Nissinen, Ella
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nissinen, Ella Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nissinen, Ella Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nissinen, Ella
datasource_str_mv jyx
description Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys on nykyaikana muodostunut yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä liiketoiminnan kannattavuuden suhteen, on asiakastyytyväisyyden luominen verkkokaupassa kriittistä. Verkkokaupassa palveluympäristö muodostuu pitkälti käyttöliittymästä, joten käyttäjäkokemus voidaan nähdä vaikuttavan olennaisesti verkkokaupan menestymiseen. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten käyttäjäkokemus muodostuu verkkokaupassa sekä miten käyttäjäkokemus vaikuttaa verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa päätelmät perustuvat jo olemassa oleviin tutkimuksiin ja muuhun lähdeaineistoon. Tutkielmassa tunnistettiin erilaisia verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja vertailtiin niitä käyttäjäkokemustutkimuksessa löydettyihin tekijöihin. Verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia käyttäjäkokemuksellisia tekijöitä tunnistettiin olevan sivuston suunnittelu, tuotetiedot, prosessin käyttömukavuus ja sivuston tiedot. Tutkielmassa todettiin positiivisella käyttäjäkokemuksella olevan vaikutusta asiakastyytyväisyyden muodostumiseen verkkokaupoissa. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että nämä käyttäjäkokemukselliset tekijät huomioon ottamalla verkkokaupan suunnittelussa voidaan parantaa verkkosivuston käyttäjäkokemusta. With the growing popularity of e-commerce, interest in designing e-commerce sites has also increased. Like any business, e-commerce aims to make a profit, and customer satisfaction has become one of the most important factors in business profitability today. In e-commerce websites, the service environment consists largely of user interface, so the user experience can be seen to have a significant impact on the success of e-commerce. The purpose of this bachelor's thesis is to find out how user experience is formed in e-commerce and how user experience affects e-commerce customer satisfaction. The study was conducted as a literature review, in which the conclusions are based on existing research and other source material. This thesis identified various factors influencing e- commerce customer satisfaction and compared them with the factors found in the user experience study. User experience factors influencing e-commerce customer satisfaction were identified as site design, product information, process usability, and site information. It was found in this thesis that a positive user experience has an effect on the formation of customer satisfaction in online shopping. In addition, the study found that taking these user experience factors into account in ecommerce design can improve the user experience of a website.
first_indexed 2021-01-26T21:07:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nissinen, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-26T06:26:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-26T06:26:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73792", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkkokaupan kasvavan suosion my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lis\u00e4\u00e4ntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, my\u00f6s verkkokaupank\u00e4ynnin tavoitteena on tehd\u00e4 voittoa, ja koska asiakastyytyv\u00e4isyys on nykyaikana muodostunut yhdeksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 liiketoiminnan kannattavuuden suhteen, on asiakastyytyv\u00e4isyyden luominen verkkokaupassa kriittist\u00e4. Verkkokaupassa palveluymp\u00e4rist\u00f6 muodostuu pitk\u00e4lti k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4st\u00e4, joten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus voidaan n\u00e4hd\u00e4 vaikuttavan olennaisesti verkkokaupan menestymiseen. T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus muodostuu verkkokaupassa sek\u00e4 miten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus vaikuttaa verkkokaupan asiakastyytyv\u00e4isyyteen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa p\u00e4\u00e4telm\u00e4t perustuvat jo olemassa oleviin tutkimuksiin ja muuhun l\u00e4hdeaineistoon. Tutkielmassa tunnistettiin erilaisia verkkokaupan asiakastyytyv\u00e4isyyteen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 ja vertailtiin niit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemustutkimuksessa l\u00f6ydettyihin tekij\u00f6ihin. Verkkokaupan asiakastyytyv\u00e4isyyteen vaikuttavia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksellisia tekij\u00f6it\u00e4 tunnistettiin olevan sivuston suunnittelu, tuotetiedot, prosessin k\u00e4ytt\u00f6mukavuus ja sivuston tiedot. Tutkielmassa todettiin positiivisella k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksella olevan vaikutusta asiakastyytyv\u00e4isyyden muodostumiseen verkkokaupoissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukselliset tekij\u00e4t huomioon ottamalla verkkokaupan suunnittelussa voidaan parantaa verkkosivuston k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "With the growing popularity of e-commerce, interest in designing e-commerce sites has also increased. Like any business, e-commerce aims to make a profit, and customer satisfaction has become one of the most important factors in business profitability today. In e-commerce websites, the service environment consists largely of user interface, so the user experience can be seen to have a significant impact on the success of e-commerce. The purpose of this bachelor's thesis is to find out how user experience is formed in e-commerce and how user experience affects e-commerce customer satisfaction. The study was conducted as a literature review, in which the conclusions are based on existing research and other source material. This thesis identified various factors influencing e- commerce customer satisfaction and compared them with the factors found in the user experience study. User experience factors influencing e-commerce customer satisfaction were identified as site design, product information, process usability, and site information. It was found in this thesis that a positive user experience has an effect on the formation of customer satisfaction in online shopping. In addition, the study found that taking these user experience factors into account in ecommerce design can improve the user experience of a website.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-26T06:26:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-26T06:26:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyv\u00e4isyyteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101261254", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73792
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6b441b26-c6ba-42c9-8ffa-c8e6702e6290\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101261254.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nissinen, Ella Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa asiakastyytyväisyys käyttäjäkokemus käytettävyys
title Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
title_full Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
title_fullStr Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
title_short Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
title_sort käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
title_txtP Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa asiakastyytyväisyys käyttäjäkokemus käytettävyys
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakastyytyväisyys käytettävyys käyttäjäkokemus verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73792 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101261254
work_keys_str_mv AT nissinenella käyttäjäkokemuksenvaikutuksetverkkokaupanasiakastyytyväisyyteen