Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta

Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, heidän kokemia musiikin luovaan tuottamiseen liittyviä positiivisia ulottu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lightfoot, Henry
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73771
_version_ 1826225762527608832
author Lightfoot, Henry
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lightfoot, Henry Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lightfoot, Henry Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lightfoot, Henry
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, heidän kokemia musiikin luovaan tuottamiseen liittyviä positiivisia ulottuvuuksia ja haasteita sekä kokemuksia luovan tuottamisen arvioinnista. Tämän lisäksi aineistosta nousee esille seikkoja, joita musiikin luova tuottaminen onnistuessaan vaatii opettajalta, opetusryhmältä ja koulun resursseilta. Tässä tutkielmassa musiikin luovan tuottamisen työtavoiksi luetaan säveltäminen, improvisoiminen ja muu musiikillinen keksintä. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Haastattelin teemahaastattelun menetelmin tutkimustani varten viittä viiden vuoden sisällä valmistunutta musiikinopettajaa. Tutkittavien joukko on tietoisesti rajattu niin, että kaikki haastattelemani opettajat ovat uransa alkupuolella – näin tutkimus voi antaa kuvaa siitä, miltä tulevaisuuden musiikkikasvatus tulee näyttämään ja tutkittavilla on oletettavasti hyvät valmiudet esimerkiksi musiikkiteknologisten sisältöjen hyödyntämiseen työssään sekä tuoreet muistikuvat opettajankoulutuksestaan. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysilla. Tämän tutkimuksen perusteella suurin osa haastatelluista opettajista koki omat valmiutensa opettaa luovaa tuottamista puutteellisiksi ja he toivoivat pääsevänsä aiheeseen liittyvään täydennyskoulutukseen. Kaikki haastatellut kertoivat käyttäneensä joitain luovan tuottamisen työtapoja, kuten kappaleiden ja pienten melodioiden säveltämistä ja improvisointia opetuksessaan. Luoviin työtapoihin liitettiin monia positiivisia ulottuvuuksia, kuten oppilaiden sosiaalisten taitojen, tunnetaitojen ja osallisuuden vahvistumista, ryhmähengen kohentumista ja oppilaiden ja opettajan inspiroitumista. Toimintaan sisältyi myös haasteita, jotka liittyivät esimerkiksi opettajan omiin taitoihin ja koulun puutteellisiin resursseihin. Luovan toiminnan edellytyksiksi nähtiin toimiva vuorovaikutus, opettajan omat taidot ja tiedot sekä opetuksen resurssit. Erityisesti liian suuri opetusryhmän koko nähtiin luovaa tuottamista hankaloittavana tekijänä. Opettajien kokemukset musiikin luovan tuottamisen arvioinnista vaihtelivat. Osa koki arvioinnin haastavaksi siihen liittyvien herkkyyksien ja kritiikin pelon vuoksi. Tutkimus antaa tietoa siitä, että useat vastavalmistuneet opettajat sisällyttävät opetussuunnitelman mukaisesti luovaa tuottamista opetukseensa – tämä poikkeaa aiemmista luovia menetelmiä käsittelevistä tutkimustuloksista. Tutkimus kuvaa toiminnan hyötyjä ja antaa myös ideoita musiikin luovan tuottamisen toteuttamistavoista kentällä toimiville opettajille sekä tarjoaa tärkeää tietoa toiminnan vaatimista edellytyksistä.
first_indexed 2021-01-25T21:01:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lightfoot, Henry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-25T07:31:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-25T07:31:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73771", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heid\u00e4n valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n ty\u00f6tapoja, heid\u00e4n kokemia musiikin luovaan tuottamiseen liittyvi\u00e4 positiivisia ulottuvuuksia ja haasteita sek\u00e4 kokemuksia luovan tuottamisen arvioinnista. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi aineistosta nousee esille seikkoja, joita musiikin luova tuottaminen onnistuessaan vaatii opettajalta, opetusryhm\u00e4lt\u00e4 ja koulun resursseilta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa musiikin luovan tuottamisen ty\u00f6tavoiksi luetaan s\u00e4velt\u00e4minen, improvisoiminen ja muu musiikillinen keksint\u00e4.\n\nTutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Haastattelin teemahaastattelun menetelmin tutkimustani varten viitt\u00e4 viiden vuoden sis\u00e4ll\u00e4 valmistunutta musiikinopettajaa. Tutkittavien joukko on tietoisesti rajattu niin, ett\u00e4 kaikki haastattelemani opettajat ovat uransa alkupuolella \u2013 n\u00e4in tutkimus voi antaa kuvaa siit\u00e4, milt\u00e4 tulevaisuuden musiikkikasvatus tulee n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tutkittavilla on oletettavasti hyv\u00e4t valmiudet esimerkiksi musiikkiteknologisten sis\u00e4lt\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4miseen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tuoreet muistikuvat opettajankoulutuksestaan. Aineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isesti laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella suurin osa haastatelluista opettajista koki omat valmiutensa opettaa luovaa tuottamista puutteellisiksi ja he toivoivat p\u00e4\u00e4sev\u00e4ns\u00e4 aiheeseen liittyv\u00e4\u00e4n t\u00e4ydennyskoulutukseen. Kaikki haastatellut kertoivat k\u00e4ytt\u00e4neens\u00e4 joitain luovan tuottamisen ty\u00f6tapoja, kuten kappaleiden ja pienten melodioiden s\u00e4velt\u00e4mist\u00e4 ja improvisointia opetuksessaan. Luoviin ty\u00f6tapoihin liitettiin monia positiivisia ulottuvuuksia, kuten oppilaiden sosiaalisten taitojen, tunnetaitojen ja osallisuuden vahvistumista, ryhm\u00e4hengen kohentumista ja oppilaiden ja opettajan inspiroitumista. Toimintaan sis\u00e4ltyi my\u00f6s haasteita, jotka liittyiv\u00e4t esimerkiksi opettajan omiin taitoihin ja koulun puutteellisiin resursseihin. Luovan toiminnan edellytyksiksi n\u00e4htiin toimiva vuorovaikutus, opettajan omat taidot ja tiedot sek\u00e4 opetuksen resurssit. Erityisesti liian suuri opetusryhm\u00e4n koko n\u00e4htiin luovaa tuottamista hankaloittavana tekij\u00e4n\u00e4. Opettajien kokemukset musiikin luovan tuottamisen arvioinnista vaihtelivat. Osa koki arvioinnin haastavaksi siihen liittyvien herkkyyksien ja kritiikin pelon vuoksi. Tutkimus antaa tietoa siit\u00e4, ett\u00e4 useat vastavalmistuneet opettajat sis\u00e4llytt\u00e4v\u00e4t opetussuunnitelman mukaisesti luovaa tuottamista opetukseensa \u2013 t\u00e4m\u00e4 poikkeaa aiemmista luovia menetelmi\u00e4 k\u00e4sittelevist\u00e4 tutkimustuloksista. Tutkimus kuvaa toiminnan hy\u00f6tyj\u00e4 ja antaa my\u00f6s ideoita musiikin luovan tuottamisen toteuttamistavoista kent\u00e4ll\u00e4 toimiville opettajille sek\u00e4 tarjoaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa toiminnan vaatimista edellytyksist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-25T07:31:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-25T07:31:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin luova tuottaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101251236", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73771
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c12f7fe9-8e9f-4ee3-ac14-cffc957c78e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101251236.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lightfoot, Henry Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta musiikin luova tuottaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetussuunnitelmat musiikki musiikkikasvatus säveltäminen opetus luovuus musiikinopettajat musiikkipedagogiikka improvisointi
title Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
title_full Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
title_fullStr Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
title_full_unstemmed Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
title_short Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
title_sort musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
title_txtP Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
topic musiikin luova tuottaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetussuunnitelmat musiikki musiikkikasvatus säveltäminen opetus luovuus musiikinopettajat musiikkipedagogiikka improvisointi
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus improvisointi luovuus musiikin luova tuottaminen musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka opetus opetussuunnitelmat säveltäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73771 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101251236
work_keys_str_mv AT lightfoothenry musiikinopettajienkokemuksiamusiikinluovantuottamisenopetuksesta