Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen

Globalisaation ja teknologian kehityksen myötä lentokenttien suunnittelu on muuttunut entistä teknologisemmaksi ja asiakaskeskeisemmäksi. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa erilaisia lentokentillä hyödynnettäviä uusia tekno-logioita sekä tunnistaa, mitkä näistä teknologioista ovat merkityksellis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korppi, Saara
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73681
_version_ 1826225805266518016
author Korppi, Saara
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korppi, Saara Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korppi, Saara Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korppi, Saara
datasource_str_mv jyx
description Globalisaation ja teknologian kehityksen myötä lentokenttien suunnittelu on muuttunut entistä teknologisemmaksi ja asiakaskeskeisemmäksi. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa erilaisia lentokentillä hyödynnettäviä uusia tekno-logioita sekä tunnistaa, mitkä näistä teknologioista ovat merkityksellisimpiä asiakastyytyväisyyden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Keskeisimpinä tuloksina tämä tutkielma esittää erilaisten lentokentän itsepalveluteknologioiden sekä tukevien teknologioiden erittelyn. Tutkimuksen perusteella tärkeimpiä asiakaskeskeisiä uusia teknologioita ovat itsepalveluteknologiat, joilla voidaan vähentää matkustajien prosessointiaikoja sekä tieto- ja viestintäteknologia, jonka avulla tarjotaan matkustajalle kaikki hänen tarvitsemansa tieto lentokenttään liittyen. Myös innovatiivisilla, kokemuksia luovilla teknologioilla on kasvattava merkitys asiakastyytyväisyyteen. Globalization and rapid technological development have shaped airport planning to more technological and customer centric processes. This thesis aims to identify new technologies used in airports and their impact in customer satisfaction. This research was carried out as a literature review. Results show that there are multiple different self-service technologies and supporting technologies used in airports. The most important technologies from customer satisfaction point of view are self-service technologies to reduce passenger processing times and information communication technologies for efficient communication between airport and its passengers. Innovative technologies for creating experiences to passengers also enhance customer satisfaction.
first_indexed 2021-01-19T21:05:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korppi, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-19T10:15:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-19T10:15:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisaation ja teknologian kehityksen my\u00f6t\u00e4 lentokenttien suunnittelu on muuttunut entist\u00e4 teknologisemmaksi ja asiakaskeskeisemm\u00e4ksi. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa erilaisia lentokentill\u00e4 hy\u00f6dynnett\u00e4vi\u00e4 uusia tekno-logioita sek\u00e4 tunnistaa, mitk\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 teknologioista ovat merkityksellisimpi\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Keskeisimpin\u00e4 tuloksina t\u00e4m\u00e4 tutkielma esitt\u00e4\u00e4 erilaisten lentokent\u00e4n itsepalveluteknologioiden sek\u00e4 tukevien teknologioiden erittelyn. Tutkimuksen perusteella t\u00e4rkeimpi\u00e4 asiakaskeskeisi\u00e4 uusia teknologioita ovat itsepalveluteknologiat, joilla voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 matkustajien prosessointiaikoja sek\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologia, jonka avulla tarjotaan matkustajalle kaikki h\u00e4nen tarvitsemansa tieto lentokentt\u00e4\u00e4n liittyen. My\u00f6s innovatiivisilla, kokemuksia luovilla teknologioilla on kasvattava merkitys asiakastyytyv\u00e4isyyteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalization and rapid technological development have shaped airport planning to more technological and customer centric processes. This thesis aims to identify new technologies used in airports and their impact in customer satisfaction. This research was carried out as a literature review. Results show that there are multiple different self-service technologies and supporting technologies used in airports. The most important technologies from customer satisfaction point of view are self-service technologies to reduce passenger processing times and information communication technologies for efficient communication between airport and its passengers. Innovative technologies for creating experiences to passengers also enhance customer satisfaction.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-19T10:15:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-19T10:15:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uudet teknologiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uudet teknologiat lentokentill\u00e4 ja niiden suhde asiakastyytyv\u00e4isyyteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101191150", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lentokent\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73681
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/abb66e61-512b-4a01-82a7-a32e6634d21b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101191150.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korppi, Saara Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen uudet teknologiat Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 teknologia asiakastyytyväisyys lentokentät asiakkaat
title Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen
title_full Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen
title_fullStr Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen
title_full_unstemmed Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen
title_short Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen
title_sort uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen
title_txtP Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen
topic uudet teknologiat Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 teknologia asiakastyytyväisyys lentokentät asiakkaat
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakastyytyväisyys asiakkaat lentokentät teknologia uudet teknologiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73681 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101191150
work_keys_str_mv AT korppisaara uudetteknologiatlentokentilläjaniidensuhdeasiakastyytyväisyyteen