Primary school English teachers' perceptions on assessment

Kielitaidon arviointi suomalaisessa peruskoulussa perustuu pitkälti opettajan omiin henkilökohtaisiin näkemyksiin ja tulkintoihin arvioinnista. Tällä hetkellä kielitaidonarviointia ohjaa kansallisessa kontekstissa opetussuunnitelman perusteet, mutta toistaiseksi ainoastaan numerolle 8 on tarkennettu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Levijoki, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73659
_version_ 1826225688901844992
author Levijoki, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Levijoki, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Levijoki, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Levijoki, Noora
datasource_str_mv jyx
description Kielitaidon arviointi suomalaisessa peruskoulussa perustuu pitkälti opettajan omiin henkilökohtaisiin näkemyksiin ja tulkintoihin arvioinnista. Tällä hetkellä kielitaidonarviointia ohjaa kansallisessa kontekstissa opetussuunnitelman perusteet, mutta toistaiseksi ainoastaan numerolle 8 on tarkennettu osaamisen kriteerit. Yleisesti ottaen arvioinnin toteuttaminen on ollut varsin joustavaa, sillä ehdottomia ja tarkkoja ohjeita arvioinnin onnistumiseksi ei ole vielä toistaiseksi ollut saatavilla. Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka alakoulun englannin opettajat suhtautuvat arviointiin ja sen eri toteutustapoihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka alakoulun englannin opettajat arvioivat kielenosaamisen eri taitoja ja miten he painottavat niitä kokonaisarvioinnissa. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon osallistui 27 alakoulun englannin kielenopettajaa. Suurin osa kyselyn kysymyksistä oli avoimia kysymyksiä, joihin osallistujat saivat vapaasti vastata, ja loput kysymykset olivat strukturoituja kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullisen, aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, kun taas strukturoidut kysymykset näyttäytyvät analyysissä taulukkoina, numeroina ja prosenttilukuina. Tutkimustulosten mukaan arviointia pidetään merkittävänä ja kielen eri taitoalueet nähdään pääosin yhtä tärkeinä osa-alueina arvioinnissa. Toisaalta kielitaidon eri osa-alueita painotetaan myös eri painotuksilla ja arviointia toteutetaan erilaisin menetelmin. Näitä menetelmiä olivat muun muassa oppilaiden havainnointi, erilaiset kokeet opetuksen aikana ja sen päätteeksi sekä palautteen antaminen. Tutkimuksen mukaan formatiivista arviointia tehdään yleisesti ottaen summatiivista arviointia enemmän ja sen merkitys nähdään summatiivista tärkeämpänä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että opettajat kokevat haasteita arvioinnin toteuttamisessa ja sen onnistumisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:54Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Levijoki, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-18T07:28:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-18T07:28:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielitaidon arviointi suomalaisessa peruskoulussa perustuu pitk\u00e4lti opettajan omiin henkil\u00f6kohtaisiin n\u00e4kemyksiin ja tulkintoihin arvioinnista. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 kielitaidonarviointia ohjaa kansallisessa kontekstissa opetussuunnitelman perusteet, mutta toistaiseksi ainoastaan numerolle 8 on tarkennettu osaamisen kriteerit. Yleisesti ottaen arvioinnin toteuttaminen on ollut varsin joustavaa, sill\u00e4 ehdottomia ja tarkkoja ohjeita arvioinnin onnistumiseksi ei ole viel\u00e4 toistaiseksi ollut saatavilla.\nT\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka alakoulun englannin opettajat suhtautuvat arviointiin ja sen eri toteutustapoihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, kuinka alakoulun englannin opettajat arvioivat kielenosaamisen eri taitoja ja miten he painottavat niit\u00e4 kokonaisarvioinnissa.\nTutkimus toteutettiin verkkokyselyn\u00e4, johon osallistui 27 alakoulun englannin kielenopettajaa. Suurin osa kyselyn kysymyksist\u00e4 oli avoimia kysymyksi\u00e4, joihin osallistujat saivat vapaasti vastata, ja loput kysymykset olivat strukturoituja kysymyksi\u00e4. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullisen, aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin, kun taas strukturoidut kysymykset n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t analyysiss\u00e4 taulukkoina, numeroina ja prosenttilukuina.\nTutkimustulosten mukaan arviointia pidet\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja kielen eri taitoalueet n\u00e4hd\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4osin yht\u00e4 t\u00e4rkein\u00e4 osa-alueina arvioinnissa. Toisaalta kielitaidon eri osa-alueita painotetaan my\u00f6s eri painotuksilla ja arviointia toteutetaan erilaisin menetelmin. N\u00e4it\u00e4 menetelmi\u00e4 olivat muun muassa oppilaiden havainnointi, erilaiset kokeet opetuksen aikana ja sen p\u00e4\u00e4tteeksi sek\u00e4 palautteen antaminen. Tutkimuksen mukaan formatiivista arviointia tehd\u00e4\u00e4n yleisesti ottaen summatiivista arviointia enemm\u00e4n ja sen merkitys n\u00e4hd\u00e4\u00e4n summatiivista t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4. Tutkimustuloksista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 opettajat kokevat haasteita arvioinnin toteuttamisessa ja sen onnistumisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-18T07:28:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-18T07:28:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "summatiivinen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formatiivinen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Primary school English teachers' perceptions on assessment", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101181134", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73659
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Levijoki, Noora Primary school English teachers' perceptions on assessment summatiivinen arviointi formatiivinen arviointi Englannin kieli English 301 arviointi oppilasarviointi kielen oppiminen kielitaito evaluation educational evaluation language learning language skills
title Primary school English teachers' perceptions on assessment
title_full Primary school English teachers' perceptions on assessment
title_fullStr Primary school English teachers' perceptions on assessment Primary school English teachers' perceptions on assessment
title_full_unstemmed Primary school English teachers' perceptions on assessment Primary school English teachers' perceptions on assessment
title_short Primary school English teachers' perceptions on assessment
title_sort primary school english teachers perceptions on assessment
title_txtP Primary school English teachers' perceptions on assessment
topic summatiivinen arviointi formatiivinen arviointi Englannin kieli English 301 arviointi oppilasarviointi kielen oppiminen kielitaito evaluation educational evaluation language learning language skills
topic_facet 301 Englannin kieli English arviointi educational evaluation evaluation formatiivinen arviointi kielen oppiminen kielitaito language learning language skills oppilasarviointi summatiivinen arviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73659 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101181134
work_keys_str_mv AT levijokinoora primaryschoolenglishteachersperceptionsonassessment