The environment query system and the spatial query system used for AI -agency in games, a comparison

Tutkimuksessa verrattiin kahta tekoälyn tukena käytettävää järjestelmää, joita käytetään ympäristön ja tekoälyagentin välisen vuorovaikutuksen ohjaamisessa, jotta saataisiin tietää kumpi on vertauskriteerien pohjalta kehittyneempi ja moderneihin tarpeisiin vastaava järjestelmä. Aiheesta on löydettäv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haapanen, Lassi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73655
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa verrattiin kahta tekoälyn tukena käytettävää järjestelmää, joita käytetään ympäristön ja tekoälyagentin välisen vuorovaikutuksen ohjaamisessa, jotta saataisiin tietää kumpi on vertauskriteerien pohjalta kehittyneempi ja moderneihin tarpeisiin vastaava järjestelmä. Aiheesta on löydettävissä hyvin vähän tieteellisiä tekstejä. Ensimmäinen järjestelmistä on EQS, Environment Query System, joka kuuluu Unreal Engine 4 i -pelimoottoriin. Toinen järjestelmä on SQS, Spatial Query System, joka on osa Kythera AIpelimoottoria. SQS havaittiin kehittyneemmäksi ja suunnitteluaatteiltaan kehittäjälle mielekkäämmäksi järjestelmäksi. Vertailun tuloksien ja tulosten perusteluiden toivotaan hyödyttävän niin pelinkehittäjiä, jotka valitsevat pelimoottoria projektilleen, kuin tällaisten järjestelmien kehittäjiäkin. This study compared two systems used in game artificial intelligence that direct the interaction of AI agents and the game world around them. Based on the evaluation criteria the more advanced system capable of meeting the needs of modern development was determined. Based on the literature review we made, scientific literature on the topic seems scarce. The first of the systems is EQS, the Environment Query System which is part of the Unreal Engine 4 game engine. The second platform is SQS or Spatial Query System, part of the Kythera AI middleware. SQS was found to be the system that is a more advanced and meaningful option for a developer by its design ideals. It is hoped that the results and rationale behind the comparison will benefit both game developers choosing a game engine for their project as well as those behind the development such systems.