Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä

Kiire ja kiireellisyys ovat moninaisia ilmiöitä, joita ei voida nykykäsityksen mukaan yksiselitteisesti tulkita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa pohditaan kiirettä esiopetuksen kontekstissa, erityisesti lasten näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miten esiopetusikäiset lapset käsittävät kiireen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Benyamin, Roosa, Hautsalo, Jasmin
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73633
_version_ 1826225808302145536
author Benyamin, Roosa Hautsalo, Jasmin
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Benyamin, Roosa Hautsalo, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Benyamin, Roosa Hautsalo, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Benyamin, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Kiire ja kiireellisyys ovat moninaisia ilmiöitä, joita ei voida nykykäsityksen mukaan yksiselitteisesti tulkita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa pohditaan kiirettä esiopetuksen kontekstissa, erityisesti lasten näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miten esiopetusikäiset lapset käsittävät kiireen, ja kuinka kiire näkyy esiopetuksessa päiväkodin arjessa. Varhaiskasvatuksessa on tapahtunut merkittävästi muutoksia edellisinä vuosikymmeninä, ja ne ovat olleet valtakunnallisesti esillä. Esimerkiksi lapsiryhmien koot sekä resurssipula toimivat kiireen mahdollistajina päiväkodissa ja huolestuttavat monia. Kiirettä on aiemmin tutkittu esimerkiksi työhyvinvoinnin näkökulmasta, mutta lasten käsitykset ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tutkimus sijoittuu lapsuudentutkimuksen kentälle. Tutkimukseen muodostui kaksi tutkimuskysymystä: Miten kiire ilmenee esiopetuksessa? sekä Millaisia kiireeseen liittyviä käsityksiä esiopetusikäisillä on? Tutkimuksessa on havainnoitu sekä haastateltu esiopetusikäisiä lapsia päiväkotikontekstissa. Tutkimukseen osallistui kymmenen lasta. Havainnointi toteutettiin aamupäivän aikana ja sen edetessä tutkijat kirjoittivat muistiinpanoja. Haastattelut toteutettiin kahdessa ryhmässä ja ne äänitettiin. Havainnointi- ja haastattelumateriaalit analysoitiin sisällönanalyysimenetelmän avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetuksessa sekä esiopetusikäisten lasten käsityksissä kiire liittyi vahvasti kolmeen eri ulottuvuuteen: ajallisuuteen, kulttuurisiin toimintoihin sekä vuorovaikutukseen. Kiire ilmeni esiopetuksessa eniten vuorovaikutusulottuvuuden kautta, kun taas lasten käsityksissä kiire liittyi useammin ajallisuuteen sekä kulttuurisiin toimintoihin. Tulokset osoittavat kiireen olevan jatkumo, johon yllä mainitut ulottuvuudet asettuvat.
first_indexed 2024-09-11T08:50:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruutiainen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Benyamin, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautsalo, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-14T14:36:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-14T14:36:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73633", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiire ja kiireellisyys ovat moninaisia ilmi\u00f6it\u00e4, joita ei voida nykyk\u00e4sityksen mukaan yksiselitteisesti tulkita. T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa pohditaan kiirett\u00e4 esiopetuksen kontekstissa, erityisesti lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten esiopetusik\u00e4iset lapset k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t kiireen, ja kuinka kiire n\u00e4kyy esiopetuksessa p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. Varhaiskasvatuksessa on tapahtunut merkitt\u00e4v\u00e4sti muutoksia edellisin\u00e4 vuosikymmenin\u00e4, ja ne ovat olleet valtakunnallisesti esill\u00e4. Esimerkiksi lapsiryhmien koot sek\u00e4 resurssipula toimivat kiireen mahdollistajina p\u00e4iv\u00e4kodissa ja huolestuttavat monia. Kiirett\u00e4 on aiemmin tutkittu esimerkiksi ty\u00f6hyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta lasten k\u00e4sitykset ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Tutkimus sijoittuu lapsuudentutkimuksen kent\u00e4lle.\nTutkimukseen muodostui kaksi tutkimuskysymyst\u00e4: Miten kiire ilmenee esiopetuksessa? sek\u00e4 Millaisia kiireeseen liittyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 esiopetusik\u00e4isill\u00e4 on? Tutkimuksessa on havainnoitu sek\u00e4 haastateltu esiopetusik\u00e4isi\u00e4 lapsia p\u00e4iv\u00e4kotikontekstissa. Tutkimukseen osallistui kymmenen lasta. Havainnointi toteutettiin aamup\u00e4iv\u00e4n aikana ja sen edetess\u00e4 tutkijat kirjoittivat muistiinpanoja. Haastattelut toteutettiin kahdessa ryhm\u00e4ss\u00e4 ja ne \u00e4\u00e4nitettiin. \nHavainnointi- ja haastattelumateriaalit analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4n avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 esiopetuksessa sek\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten k\u00e4sityksiss\u00e4 kiire liittyi vahvasti kolmeen eri ulottuvuuteen: ajallisuuteen, kulttuurisiin toimintoihin sek\u00e4 vuorovaikutukseen. Kiire ilmeni esiopetuksessa eniten vuorovaikutusulottuvuuden kautta, kun taas lasten k\u00e4sityksiss\u00e4 kiire liittyi useammin ajallisuuteen sek\u00e4 kulttuurisiin toimintoihin. Tulokset osoittavat kiireen olevan jatkumo, johon yll\u00e4 mainitut ulottuvuudet asettuvat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-01-14T14:36:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-14T14:36:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsuudentutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kiire esiopetuksessa ja esiopetusik\u00e4isten k\u00e4sityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101141109", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiire", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73633
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/415906e4-a982-42d6-806e-fbf5587f0ad7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101141109.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Benyamin, Roosa Hautsalo, Jasmin Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä lapsuudentutkimus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus kiire varhaiskasvatus esikouluikäiset päiväkodit käsitykset lapset (ikäryhmät) haastattelututkimus
title Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
title_full Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
title_fullStr Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
title_full_unstemmed Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
title_short Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
title_sort kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
title_txtP Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
topic lapsuudentutkimus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus kiire varhaiskasvatus esikouluikäiset päiväkodit käsitykset lapset (ikäryhmät) haastattelututkimus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esikouluikäiset esiopetus haastattelututkimus kiire käsitykset lapset (ikäryhmät) lapsuudentutkimus päiväkodit varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73633 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101141109
work_keys_str_mv AT benyaminroosa kiireesiopetuksessajaesiopetusikäistenkäsityksissä