Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö

Tämän tutkielman tavoitteena oli kehittää lapsille ja aikuisille lukemista sekä teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö. Kehittämistutkimuksen kautta kehitetyn toimintamal-lin avulla, vahvistetaan lasten ja aikuisten motivaatiota lukemiseen sekä käyttämään tekno-logioita yhdessä. Toimintam...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huttunen, Janne
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73632
_version_ 1826225748217692160
author Huttunen, Janne
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huttunen, Janne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huttunen, Janne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huttunen, Janne
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli kehittää lapsille ja aikuisille lukemista sekä teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö. Kehittämistutkimuksen kautta kehitetyn toimintamal-lin avulla, vahvistetaan lasten ja aikuisten motivaatiota lukemiseen sekä käyttämään tekno-logioita yhdessä. Toimintamalli rakentuu ympäristön eri ulottuvuuksista ja niiden sisällä vaikuttavista sisäisistä sekä ulkoisista motivaatiotekijöistä. Malli on luotu ongelma-analyysin sekä kehitysvaiheissa havaittujen tulosten analysoinnin perusteella. Tutkielma on osa Tartu tarinaan -hanketta, joka on Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahaston rahoittama hanke. Hankeen päätavoitteena on auttaa löytämään lukuiloa perheissä, lasten ja läheisten kesken. (Tartutarinaan.fi, 2019.) Hankeen aikana toteutettiin Lukumatka robottien maailmaan -kerhoa, joka oli tarkoitettu 5–6-vuotiaille lapsille isän, isoisän tai muun tärkeän miehen kanssa. Lukemisen ja tekemisen kautta pyrittiin tuomaan osallistujille esille eri työkaluja sekä tietoa kirjoista ja tehtävistä, joiden avulla lukuilo ja yhteinen harrastus lukemiseen kasvaisi. Kerhon kautta pyrittiin kannustamaan yhdessä lu-kemiseen, teknologiateeman kautta kiinnostuksen herättämiseen ja myönteisen asenteen luomiseen lukemista kohtaan. Tutkielmassa tutkimusmenetelmänä käytetään kehittämistutkimusta. Aineistona tutkimuk-sessa käytetään Tartu tarinaan -hankkeen Lukumatka robottien maailmaan -kerhojen yh-teydessä kerättyjä aloitus- ja loppukyselyiden vastauksia sekä kerhojen aikana toteutettuja osallistuvalla havainnoinnilla kerättyä aineistoa. Lapsilla ja aikuisilla kiinnostukseen sekä asenteisiin kirjojen lukemista että teknologioita kohtaan vaikuttaa useita eri tekijöitä. Vaikuttavia tekijöitä löytyy ympäristön fyysisen-, psykologisen ja sosiaalisen- sekä pedagogisen ulottuvuuden näkökulmasta. Lisäksi muita löydettyjä tekijöitä luokiteltiin neljänteen, muut tekijät-ulottuvuuteen. Kehittämistutkimuk-sen aikana järjestetty Lukumatka robottien maailmaan -kerho vaikutti tulosten perusteella osallistujien kiinnostuksen kasvamiseen teknologioita kohtaan, mutta ei lukemista kohtaan. Osallistujien motivaatioon ja yhdessä tekemiseen ympäristön eri ulottuvuuksissa vaikuttivat ympäristö-, materiaalit ja välineet-, lähiympäristö-, yksilö-, yhteisö-, työtavat-, opettaja ja ohjaaja-, ulkoiset tekijät- sekä kerhotoiminta -teemojen sisältämät tekijät.
first_indexed 2021-01-14T21:01:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huttunen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-14T14:31:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-14T14:31:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73632", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 lapsille ja aikuisille lukemista sek\u00e4 teknologioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 motivoiva oppimisymp\u00e4rist\u00f6. Kehitt\u00e4mistutkimuksen kautta kehitetyn toimintamal-lin avulla, vahvistetaan lasten ja aikuisten motivaatiota lukemiseen sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tekno-logioita yhdess\u00e4. Toimintamalli rakentuu ymp\u00e4rist\u00f6n eri ulottuvuuksista ja niiden sis\u00e4ll\u00e4 vaikuttavista sis\u00e4isist\u00e4 sek\u00e4 ulkoisista motivaatiotekij\u00f6ist\u00e4. Malli on luotu ongelma-analyysin sek\u00e4 kehitysvaiheissa havaittujen tulosten analysoinnin perusteella.\nTutkielma on osa Tartu tarinaan -hanketta, joka on Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahaston rahoittama hanke. Hankeen p\u00e4\u00e4tavoitteena on auttaa l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n lukuiloa perheiss\u00e4, lasten ja l\u00e4heisten kesken. (Tartutarinaan.fi, 2019.) Hankeen aikana toteutettiin Lukumatka robottien maailmaan -kerhoa, joka oli tarkoitettu 5\u20136-vuotiaille lapsille is\u00e4n, isois\u00e4n tai muun t\u00e4rke\u00e4n miehen kanssa. Lukemisen ja tekemisen kautta pyrittiin tuomaan osallistujille esille eri ty\u00f6kaluja sek\u00e4 tietoa kirjoista ja teht\u00e4vist\u00e4, joiden avulla lukuilo ja yhteinen harrastus lukemiseen kasvaisi. Kerhon kautta pyrittiin kannustamaan yhdess\u00e4 lu-kemiseen, teknologiateeman kautta kiinnostuksen her\u00e4tt\u00e4miseen ja my\u00f6nteisen asenteen luomiseen lukemista kohtaan. \nTutkielmassa tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4mistutkimusta. Aineistona tutkimuk-sessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Tartu tarinaan -hankkeen Lukumatka robottien maailmaan -kerhojen yh-teydess\u00e4 ker\u00e4ttyj\u00e4 aloitus- ja loppukyselyiden vastauksia sek\u00e4 kerhojen aikana toteutettuja osallistuvalla havainnoinnilla ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa.\nLapsilla ja aikuisilla kiinnostukseen sek\u00e4 asenteisiin kirjojen lukemista ett\u00e4 teknologioita kohtaan vaikuttaa useita eri tekij\u00f6it\u00e4. Vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 l\u00f6ytyy ymp\u00e4rist\u00f6n fyysisen-, psykologisen ja sosiaalisen- sek\u00e4 pedagogisen ulottuvuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi muita l\u00f6ydettyj\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 luokiteltiin nelj\u00e4nteen, muut tekij\u00e4t-ulottuvuuteen. Kehitt\u00e4mistutkimuk-sen aikana j\u00e4rjestetty Lukumatka robottien maailmaan -kerho vaikutti tulosten perusteella osallistujien kiinnostuksen kasvamiseen teknologioita kohtaan, mutta ei lukemista kohtaan. Osallistujien motivaatioon ja yhdess\u00e4 tekemiseen ymp\u00e4rist\u00f6n eri ulottuvuuksissa vaikuttivat ymp\u00e4rist\u00f6-, materiaalit ja v\u00e4lineet-, l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6-, yksil\u00f6-, yhteis\u00f6-, ty\u00f6tavat-, opettaja ja ohjaaja-, ulkoiset tekij\u00e4t- sek\u00e4 kerhotoiminta -teemojen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t tekij\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-01-14T14:31:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-14T14:31:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "168", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemista ja teknologioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 motivoiva oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101141108", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerhot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "robotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73632
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3208c772-a826-4671-9f89-75d4631eeac5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101141108.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huttunen, Janne Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 motivaatio teknologia lukeminen oppimisympäristö kerhot kehittämistutkimus robotit lukutaito tietotekniikka
title Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
title_full Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
title_fullStr Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
title_full_unstemmed Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
title_short Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
title_sort lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
title_txtP Lukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 motivaatio teknologia lukeminen oppimisympäristö kerhot kehittämistutkimus robotit lukutaito tietotekniikka
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka kehittämistutkimus kerhot lukeminen lukutaito motivaatio oppimisympäristö robotit teknologia tietotekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73632 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101141108
work_keys_str_mv AT huttunenjanne lukemistajateknologioidenkäyttöämotivoivaoppimisympäristö