Summary: | Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee yleisesti amerikkalaisen kiinteän jätteen kierrätyksen käytännönongelmia ja kiertotalouden periaatteiden hyödyntämistä suuren julkisen tilan, lentokentän, kontekstissa, lento- ja tavaraliikenteen solmupisteessä. Lisäksi työ tarkastelee asiakassidosryhmän käsityksiä kierrätyksen käytännöntoteutukseen liittyen ja asiakkaiden ominaisuuksien vaikutuksia kierrätyskäyttäytymiseen. Tutkimusongelmaa tarkastellaan ja tulokset analysoidaan sidosryhmäteorian ja suunnitellun käyttäytymisen teorian kautta. Tulokset koostuvat 156:sta (n) vastauksesta 19-kysymyksiseen strukturoituun ja henkilökohtaisesti toteutettuun kyselytutkimukseen. Ne paljastavat asiakkaiden olevan tietoisia ympäristökysymyksistä, sekä sitoutuneita ja kiinnostuneita yksilön ja organisaation eko- ja vastuullisuuskäyttäytymistä kohtaan. Lisäksi työ kokoaa organisaation ja toimijasidosryhmien keskeisiä mahdollisuuksia kehittää toimintaa saavuttaakseen korkealaatuista kierrätysmateriaalia tuottavan, kustannustehokkaan ja asiakaskokemusta parantavan järjestelmän. Johtopäätöksissä esitettävät suositukset käsittävät kierrätysohjeistuksen selvennyksiä, listan erityistä huomiota vaativista jätetuotteista, sekä nykyisen jätehuollon käytänteisiin liittyviä toiminnallisia parannusehdotuksia.
This Master’s Thesis research addresses the general challenges of the United States national solid waste recycling system and circular economy engagement in the context of a large public venue of an airport transportation hub. Furthermore, it explores consumer stakeholders’ perceptions of recycling practices, and personal characteristics and their impact on recycling behavior. Research problem is examined, and results analyzed through the theoretical framework of Stakeholder Theory and the Theory of Planned Behavior. The results of 156 (n) in-person conducted surveys of 19-question structured questionnaire reveals customers’ active awareness of environmental issues, and engagement and interest towards sustainable development of organizational practices. Furthermore, this study reveals key improvement opportunities for the organizational stakeholders to develop to result with high-quality recycled material, cost-effective solid waste management practices, and enhanced customer experience. The concluded recommendations include clear guidelines of recyclable materials, list of items requiring further clarification, and operational developments to consider for further developing current solid waste management system.
|