Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten koettua vesipätevyyttä sekä eri taustatekijöiden yhteyksiä koettuihin vesitaitoihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolten ja paikkakuntien välisiä eroja vesitaitoa mittaavissa tehtävissä. Lisäksi aineistosta nostettiin esiin koulu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Valkonen, Miia, Salonen, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73586
_version_ 1826225781662023680
author Valkonen, Miia Salonen, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valkonen, Miia Salonen, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valkonen, Miia Salonen, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valkonen, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten koettua vesipätevyyttä sekä eri taustatekijöiden yhteyksiä koettuihin vesitaitoihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolten ja paikkakuntien välisiä eroja vesitaitoa mittaavissa tehtävissä. Lisäksi aineistosta nostettiin esiin koulu-uintiin suhtautumiseen ja vapaa-ajan liikuntaan liittyviä tekijöitä. Tutkimuksen kohdejoukko koostui Hämeenlinnan ja Mikkelin yhdeksännen luokan oppilaista (n=230). Tutkimus toteutettiin keväällä 2020 ja aineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella. Kysely sisälsi taustatietoja oppilaiden vapaa-ajan liikunnasta ja koulu-uinnista sekä koetun pätevyyden mittarin vesitaitoihin liittyen. Tutkimuksessa kehitettiin kuvitettu koetun pätevyyden mittari, joka perustui Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton viimeisimpään uinnin tavoitetaulukkoon ja Morgadon ym. (2020) kuvitettuun vesipätevyyden mittariin. Koetun vesipätevyyden mittari pilotoitiin luotettavuuden parantamiseksi. Mittarin luotettavuutta selvitettiin myös tilastollisin menetelmin. Aineistoa analysoitiin määrällisesti laskemalla koetun pätevyyden mittarin keskiarvot, keskihajonnat ja prosentuaaliset osuudet. Lisäksi eri taustatekijöiden yhteyksiä ja ryhmien välisiä eroja koettuun vesipätevyyteen analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla ja riippumattomien muuttujien t-testillä. Tulokset osoittivat, että yhdeksäsluokkalaiset kokivat oman yleisen vesipätevyytensä keskiarvollisesti tasolle 2 (tasot 1–3). Suurinta pätevyyttä (taso 3) koettiin jalat edellä hypyssä ja selkäuinnissa, kun taas heikointa pätevyyttä (en kykene/en osaa) koettiin pää edellä hypyssä ja vedestä pelastamisessa. Poikien ja tyttöjen koetussa yleisessä vesipätevyydessä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa, mutta pääedellä hypyssä keskiarvojen välillä oli tilastollisesti merkitsevä (p<.05) ero poikien keskiarvon ollessa korkeampi kuin tyttöjen. Paikkakuntien välinen vertailu osoitti, että mikkeliläiset kokivat yleisen vesipätevyytensä tilastollisesti merkitsevästi (p<.05) korkeammaksi kuin hämeenlinnalaiset. Yksittäisiä vesitaitotehtäviä tarkasteltaessa mikkeliläisten yhdeksäsluokkalaisten keskiarvot olivat hämeenlinnalaisiin nähden tilastollisesti erittäin merkitsevästi (p<.001) korkeampia syvyyssukelluksessa, vedestä pelastamisessa ja selkäuinnissa. Tutkimuksen mittaria voidaan hyödyntää uimaopetuksen suunnittelussa ja käytännön toteutuksessa. Mittarin vesitaitotehtävät toimivat esimerkiksi yksittäisinä harjoitteina uintitunneilla tai kotitehtävinä. Oppilaat voivat myös itse asettaa omat vesitaitotavoitteensa mittarin tehtävistä ja pyrkiä saavuttamaan ne yläkoulun aikana. The purpose of this study was to find out the perceived competence in aquatic skills and connections between background factors and perceived water skills among the ninth-grade students. The aim of the study was also to clarify differences between genders and localities in tasks that measure water skills. In addition, there are factors that have been brought up concerning attitudes towards school swimming and leisure time exercise. The target group of this research was the ninth-grade students (n=230) of two cities, Hämeenlinna and Mikkeli. The survey was conducted in spring 2020 and data were collected online by using questionnaires. The questionnaire included information about students’ leisure time exercise, school swimming and the scale of perceived competence in swimming skills. The pictorial water competence scale in this study is based on the latest chart of swimming goals by Finnish Swimming Teaching and Lifesaving Federation and a pictorial water competence scale by Morgado et al. (2020). The validity of the questionnaire and the created scale were tested with a pilot research and statistical analyses. Data were quantitatively analyzed by counting means, standard deviations, and percentages of the perceived water competence scale. Furthermore, there were cross tabulations and independent samples t-test used to analyze connections between perceived water competence, background factors and group differences. The results showed that ninth-grade students perceived their general aquatic skill to level 2 (used levels 1–3). The highest competence (level 3) was perceived in jumping feet first and backstroke, whereas the lowest competence (I do not know how/ I cannot) was experienced in jumping head first and saving a person from the water. There was no significant difference between boys and girls in general water skill, but boys had a higher mean in jumping head first, and the difference was statistically significant (p<.05) compared to girls. The comparison of localities revealed that students from Mikkeli perceived their general water skill statistically significantly higher than students from Hämeenlinna. When examining water skill tasks individually, ninth-grade students from Mikkeli had higher means in depth diving, saving a person from the water and backstroke compared to students from Hämeenlinna. Those locality differences were statistically highly significant (p<.001). The perceived water competence scale of this study could be useful for planning and practicing swimming lessons. Water skill tasks are also good as an individual exercise in swimming lessons or as homework. Students can also set their own aquatic skill goals and try to achieve them during junior high school.
first_indexed 2021-01-12T21:09:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Pauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valkonen, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-12T10:08:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-12T10:08:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaisten koettua vesip\u00e4tevyytt\u00e4 sek\u00e4 eri taustatekij\u00f6iden yhteyksi\u00e4 koettuihin vesitaitoihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s sukupuolten ja paikkakuntien v\u00e4lisi\u00e4 eroja vesitaitoa mittaavissa teht\u00e4viss\u00e4. Lis\u00e4ksi aineistosta nostettiin esiin koulu-uintiin suhtautumiseen ja vapaa-ajan liikuntaan liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen kohdejoukko koostui H\u00e4meenlinnan ja Mikkelin yhdeks\u00e4nnen luokan oppilaista (n=230).\nTutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 ja aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isesti kyselylomakkeella. Kysely sis\u00e4lsi taustatietoja oppilaiden vapaa-ajan liikunnasta ja koulu-uinnista sek\u00e4 koetun p\u00e4tevyyden mittarin vesitaitoihin liittyen. Tutkimuksessa kehitettiin kuvitettu koetun p\u00e4tevyyden mittari, joka perustui Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton viimeisimp\u00e4\u00e4n uinnin tavoitetaulukkoon ja Morgadon ym. (2020) kuvitettuun vesip\u00e4tevyyden mittariin. Koetun vesip\u00e4tevyyden mittari pilotoitiin luotettavuuden parantamiseksi. Mittarin luotettavuutta selvitettiin my\u00f6s tilastollisin menetelmin. Aineistoa analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti laskemalla koetun p\u00e4tevyyden mittarin keskiarvot, keskihajonnat ja prosentuaaliset osuudet. Lis\u00e4ksi eri taustatekij\u00f6iden yhteyksi\u00e4 ja ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja koettuun vesip\u00e4tevyyteen analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla ja riippumattomien muuttujien t-testill\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaiset kokivat oman yleisen vesip\u00e4tevyytens\u00e4 keskiarvollisesti tasolle 2 (tasot 1\u20133). Suurinta p\u00e4tevyytt\u00e4 (taso 3) koettiin jalat edell\u00e4 hypyss\u00e4 ja selk\u00e4uinnissa, kun taas heikointa p\u00e4tevyytt\u00e4 (en kykene/en osaa) koettiin p\u00e4\u00e4 edell\u00e4 hypyss\u00e4 ja vedest\u00e4 pelastamisessa. Poikien ja tytt\u00f6jen koetussa yleisess\u00e4 vesip\u00e4tevyydess\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa, mutta p\u00e4\u00e4edell\u00e4 hypyss\u00e4 keskiarvojen v\u00e4lill\u00e4 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 (p<.05) ero poikien keskiarvon ollessa korkeampi kuin tytt\u00f6jen. Paikkakuntien v\u00e4linen vertailu osoitti, ett\u00e4 mikkelil\u00e4iset kokivat yleisen vesip\u00e4tevyytens\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti (p<.05) korkeammaksi kuin h\u00e4meenlinnalaiset. Yksitt\u00e4isi\u00e4 vesitaitoteht\u00e4vi\u00e4 tarkasteltaessa mikkelil\u00e4isten yhdeks\u00e4sluokkalaisten keskiarvot olivat h\u00e4meenlinnalaisiin n\u00e4hden tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti (p<.001) korkeampia syvyyssukelluksessa, vedest\u00e4 pelastamisessa ja selk\u00e4uinnissa.\nTutkimuksen mittaria voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 uimaopetuksen suunnittelussa ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutuksessa. Mittarin vesitaitoteht\u00e4v\u00e4t toimivat esimerkiksi yksitt\u00e4isin\u00e4 harjoitteina uintitunneilla tai kotiteht\u00e4vin\u00e4. Oppilaat voivat my\u00f6s itse asettaa omat vesitaitotavoitteensa mittarin teht\u00e4vist\u00e4 ja pyrki\u00e4 saavuttamaan ne yl\u00e4koulun aikana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to find out the perceived competence in aquatic skills and connections between background factors and perceived water skills among the ninth-grade students. The aim of the study was also to clarify differences between genders and localities in tasks that measure water skills. In addition, there are factors that have been brought up concerning attitudes towards school swimming and leisure time exercise. The target group of this research was the ninth-grade students (n=230) of two cities, H\u00e4meenlinna and Mikkeli.\nThe survey was conducted in spring 2020 and data were collected online by using questionnaires. The questionnaire included information about students\u2019 leisure time exercise, school swimming and the scale of perceived competence in swimming skills. The pictorial water competence scale in this study is based on the latest chart of swimming goals by Finnish Swimming Teaching and Lifesaving Federation and a pictorial water competence scale by Morgado et al. (2020). The validity of the questionnaire and the created scale were tested with a pilot research and statistical analyses. Data were quantitatively analyzed by counting means, standard deviations, and percentages of the perceived water competence scale. Furthermore, there were cross tabulations and independent samples t-test used to analyze connections between perceived water competence, background factors and group differences.\nThe results showed that ninth-grade students perceived their general aquatic skill to level 2 (used levels 1\u20133). The highest competence (level 3) was perceived in jumping feet first and backstroke, whereas the lowest competence (I do not know how/ I cannot) was experienced in jumping head first and saving a person from the water. There was no significant difference between boys and girls in general water skill, but boys had a higher mean in jumping head first, and the difference was statistically significant (p<.05) compared to girls. The comparison of localities revealed that students from Mikkeli perceived their general water skill statistically significantly higher than students from H\u00e4meenlinna. When examining water skill tasks individually, ninth-grade students from Mikkeli had higher means in depth diving, saving a person from the water and backstroke compared to students from H\u00e4meenlinna. Those locality differences were statistically highly significant (p<.001).\nThe perceived water competence scale of this study could be useful for planning and practicing swimming lessons. Water skill tasks are also good as an individual exercise in swimming lessons or as homework. Students can also set their own aquatic skill goals and try to achieve them during junior high school.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-12T10:08:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-12T10:08:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vesip\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uinti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vesiturvallisuustaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhdeks\u00e4sluokkalaisten koettu vesip\u00e4tevyys", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101121065", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uimaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uimataito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73586
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:27Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/19b94958-43c5-49c9-bffe-c190fac1af83\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101121065.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valkonen, Miia Salonen, Laura Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys koettu pätevyys vesipätevyys koulu-uinti vesiturvallisuustaito Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uimaopetus uimataito
title Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys
title_full Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys
title_fullStr Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys
title_full_unstemmed Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys
title_short Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys
title_sort yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys
title_txtP Yhdeksäsluokkalaisten koettu vesipätevyys
topic koettu pätevyys vesipätevyys koulu-uinti vesiturvallisuustaito Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uimaopetus uimataito
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koettu pätevyys koulu-uinti uimaopetus uimataito vesipätevyys vesiturvallisuustaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73586 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101121065
work_keys_str_mv AT valkonenmiia yhdeksäsluokkalaistenkoettuvesipätevyys