Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa

Tässä tutkimuksessa muodostettiin yleiskuva ammatillisen peruskoulutuksen kemian opetuksesta ja ammatillisessa koulutuksessa työskentelevän kemian opettajan työstä. Tutkimuksen kirjallisessa osassa perehdytään erilaisiin näkemyksiin oppijan oppimisesta sekä kemian opetuksessa yleisimmin käytettyihin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ketonen, Tiia
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73585
_version_ 1826225730410774528
author Ketonen, Tiia
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ketonen, Tiia Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ketonen, Tiia Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ketonen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa muodostettiin yleiskuva ammatillisen peruskoulutuksen kemian opetuksesta ja ammatillisessa koulutuksessa työskentelevän kemian opettajan työstä. Tutkimuksen kirjallisessa osassa perehdytään erilaisiin näkemyksiin oppijan oppimisesta sekä kemian opetuksessa yleisimmin käytettyihin opetusmenetelmiin. Lisäksi tarkastellaan kemian oppiaineen erityispiirteitä ja niiden vaikutusta aineen opettamiseen sekä opetuksen rakentumista linjakkaan opetuksen ja suunnittelun mukaisesti. Ammatilliselle koulutukselle ominainen piirre on työelämää vahvasti painottava näkökulma. Tämä näkyy kemian opetuksessa ammattialakohtaisen osaamisen korostumisena sekä opetussuunnitelman tavoitteissa että käytännön opetuksessa erilaisten ilmiöiden ja sisällön käsittelyssä. Kemia erityispiirteineen on haastava oppiaine. Sen oppiminen edellyttää selkeästi rakennettua opetuskokonaisuutta, jossa opettajan tulee tuntea niin alakohtaisesti keskeiset kemian sisällöt, kemian erityispiirteiden vaikutus opetukseen sekä erilaisten opetusmenetelmien kautta oppijan tukemisen ja ajattelun kehittämisen mahdollisuudet. Tutkimuksen kokeellisessa osassa selvitettiin kemian opetuksen käytänteitä ja tuotiin esiin opettajien omia näkemyksiä kemian opettamisesta ja oppimisesta ammatillisessa viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena eri ammatillisista peruskoulutusta tarjoavien koulutuslaitosten kemian opettajille. Tavoitteena oli selvittää, miten kemian erityispiirteet ja opetusmenetelmät näkyvät opetuksessa ja miten opettaja toteuttaa oman opetuksensa suunnittelun, käytännön ja kehittämiseen. Haastattelututkimuksen tulosten mukaan opetus toteutettiin pääosin opettajajohtoisesti. Opetuksen suunnittelussa kemian sisältöön ja työskentelytapojen valintaan vaikuttivat opettajan omat näkemykset alan kemian osaamisen tarpeista sekä ryhmän opillisesta tasosta. Tutkimuksen perusteella kemian opetukselle ominainen kokeellisuus jää ammatillisessa koulutuksessa vähäiseksi. Oppimisen haasteet liittyvät vahvasti kemian erityispiirteisiin kuten korkeaan käsitteellisyyteen ja aineen abstraktiin luonteeseen, mutta oppijan ymmärtämistä ei käytännössä juurikaan tuettu opetusmenetelmien monipuolisella käytöllä tai kemian erityispiirteiden huomioimisella opetuksen suunnittelussa tai toteutuksessa.
first_indexed 2021-01-12T21:09:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ketonen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-12T10:05:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-12T10:05:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa muodostettiin yleiskuva ammatillisen peruskoulutuksen kemian opetuksesta ja ammatillisessa koulutuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4n kemian opettajan ty\u00f6st\u00e4. Tutkimuksen kirjallisessa osassa perehdyt\u00e4\u00e4n erilaisiin n\u00e4kemyksiin oppijan oppimisesta sek\u00e4 kemian opetuksessa yleisimmin k\u00e4ytettyihin opetusmenetelmiin. Lis\u00e4ksi tarkastellaan kemian oppiaineen erityispiirteit\u00e4 ja niiden vaikutusta aineen opettamiseen sek\u00e4 opetuksen rakentumista linjakkaan opetuksen ja suunnittelun mukaisesti.\nAmmatilliselle koulutukselle ominainen piirre on ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 vahvasti painottava n\u00e4k\u00f6kulma. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy kemian opetuksessa ammattialakohtaisen osaamisen korostumisena sek\u00e4 opetussuunnitelman tavoitteissa ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksessa erilaisten ilmi\u00f6iden ja sis\u00e4ll\u00f6n k\u00e4sittelyss\u00e4. Kemia erityispiirteineen on haastava oppiaine. Sen oppiminen edellytt\u00e4\u00e4 selke\u00e4sti rakennettua opetuskokonaisuutta, jossa opettajan tulee tuntea niin alakohtaisesti keskeiset kemian sis\u00e4ll\u00f6t, kemian erityispiirteiden vaikutus opetukseen sek\u00e4 erilaisten opetusmenetelmien kautta oppijan tukemisen ja ajattelun kehitt\u00e4misen mahdollisuudet.\n Tutkimuksen kokeellisessa osassa selvitettiin kemian opetuksen k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja tuotiin esiin opettajien omia n\u00e4kemyksi\u00e4 kemian opettamisesta ja oppimisesta ammatillisessa viitekehyksess\u00e4. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena eri ammatillisista peruskoulutusta tarjoavien koulutuslaitosten kemian opettajille. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kemian erityispiirteet ja opetusmenetelm\u00e4t n\u00e4kyv\u00e4t opetuksessa ja miten opettaja toteuttaa oman opetuksensa suunnittelun, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ja kehitt\u00e4miseen.\nHaastattelututkimuksen tulosten mukaan opetus toteutettiin p\u00e4\u00e4osin opettajajohtoisesti. Opetuksen suunnittelussa kemian sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja ty\u00f6skentelytapojen valintaan vaikuttivat opettajan omat n\u00e4kemykset alan kemian osaamisen tarpeista sek\u00e4 ryhm\u00e4n opillisesta tasosta. Tutkimuksen perusteella kemian opetukselle ominainen kokeellisuus j\u00e4\u00e4 ammatillisessa koulutuksessa v\u00e4h\u00e4iseksi. Oppimisen haasteet liittyv\u00e4t vahvasti kemian erityispiirteisiin kuten korkeaan k\u00e4sitteellisyyteen ja aineen abstraktiin luonteeseen, mutta oppijan ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ei k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 juurikaan tuettu opetusmenetelmien monipuolisella k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 tai kemian erityispiirteiden huomioimisella opetuksen suunnittelussa tai toteutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-12T10:05:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-12T10:05:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen peruskoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101121064", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73585
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0516bd42-788f-4bea-9b1a-1fdf528cc14d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101121064.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ketonen, Tiia Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa ammatillinen peruskoulutus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kemia opetusmenetelmät oppiminen ammatillinen koulutus oppimisympäristö käytännön opetus
title Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
title_full Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
title_fullStr Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
title_full_unstemmed Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
title_short Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
title_sort kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
title_txtP Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
topic ammatillinen peruskoulutus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kemia opetusmenetelmät oppiminen ammatillinen koulutus oppimisympäristö käytännön opetus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry ammatillinen koulutus ammatillinen peruskoulutus kemia käytännön opetus opetus opetusmenetelmät oppiminen oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73585 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101121064
work_keys_str_mv AT ketonentiia kemianopetusammatillisessaperuskoulutuksessa