Task-based language teaching and student well-being during distance learning

Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta uusien työtapojen opettelua, ja mediassa huomio kiinnittyi oppilaiden jaksami...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppälä, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73552
_version_ 1826225724011315200
author Seppälä, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppälä, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppälä, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppälä, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta uusien työtapojen opettelua, ja mediassa huomio kiinnittyi oppilaiden jaksamiseen. Kasvanut työmäärä ja jatkuva tietokoneen ääressä istuminen nousi esiin muun muassa lukiolaisten puheessa. Tästä syystä tavoitteenani lukion kieltenopettajana oli suunnitella kiinnostavia, oppilaiden työtaakkaa keventäviä sekä istumista vähentäviä oppitunteja toiminnallisen kielenopetuksen menetelmillä (Task-Based Language Teaching). Tämä tutkielma pyrkii kartoittamaan, kuinka erään lukion opiskelijat kokivat etäopetuksen keväällä 2020, ja kuinka he reagoivat toiminnalliseen kielenopetukseen sen aikana. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka opiskelijat kokivat etäopetuksen vaikuttaneen englannin oppimistuloksiin. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka toimi samalla kurssipalautteena englannin kurssien päätyttyä huhtikuussa 2020, jolloin etäopetus oli jatkunut kolme viikkoa. Kyselyyn osallistui 66 opiskelijaa kolmelta eri englannin kurssilta. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että myös tutkitun lukion opiskelijat kokivat etäopiskelun raskaaksi. Toiminalliseen kielenopetukseen suhtauduttiin kuitenkin positiivisesti, ja opiskelijat kokivat sen lisänneen jaksamista ja motivaatiota etäopiskelun aikana. Opiskelijat oppivat mielestään englantia pääsääntöisesti yhtä hyvin kuin kontaktiopetuksessa, mihin vaikuttivat toiminnallisten menetelmien lisäksi muut seikat, kuten opettajan tavoitettavuus ja joustavuus.
first_indexed 2021-01-08T21:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4l\u00e4, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-08T07:11:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-08T07:11:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73552", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edess\u00e4: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyiv\u00e4t et\u00e4opetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta uusien ty\u00f6tapojen opettelua, ja mediassa huomio kiinnittyi oppilaiden jaksamiseen. Kasvanut ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja jatkuva tietokoneen \u00e4\u00e4ress\u00e4 istuminen nousi esiin muun muassa lukiolaisten puheessa. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 tavoitteenani lukion kieltenopettajana oli suunnitella kiinnostavia, oppilaiden ty\u00f6taakkaa kevent\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 istumista v\u00e4hent\u00e4vi\u00e4 oppitunteja toiminnallisen kielenopetuksen menetelmill\u00e4 (Task-Based Language Teaching).\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrkii kartoittamaan, kuinka er\u00e4\u00e4n lukion opiskelijat kokivat et\u00e4opetuksen kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020, ja kuinka he reagoivat toiminnalliseen kielenopetukseen sen aikana. Lis\u00e4ksi tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka opiskelijat kokivat et\u00e4opetuksen vaikuttaneen englannin oppimistuloksiin. Aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselylomakkeella, joka toimi samalla kurssipalautteena englannin kurssien p\u00e4\u00e4tytty\u00e4 huhtikuussa 2020, jolloin et\u00e4opetus oli jatkunut kolme viikkoa. Kyselyyn osallistui 66 opiskelijaa kolmelta eri englannin kurssilta.\n\nTutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 my\u00f6s tutkitun lukion opiskelijat kokivat et\u00e4opiskelun raskaaksi. Toiminalliseen kielenopetukseen suhtauduttiin kuitenkin positiivisesti, ja opiskelijat kokivat sen lis\u00e4nneen jaksamista ja motivaatiota et\u00e4opiskelun aikana. Opiskelijat oppivat mielest\u00e4\u00e4n englantia p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti yht\u00e4 hyvin kuin kontaktiopetuksessa, mihin vaikuttivat toiminnallisten menetelmien lis\u00e4ksi muut seikat, kuten opettajan tavoitettavuus ja joustavuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-08T07:11:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-08T07:11:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a Foreign Language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "task-based language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "distance learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "remote teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Task-based language teaching and student well-being during distance learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101081032", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "distance teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73552
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61695e57-bb2a-4a3b-8ef5-4c652f9d6ec9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101081032.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppälä, Emmi Task-based language teaching and student well-being during distance learning English as a Foreign Language task-based language teaching distance learning remote teaching Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus etäopetus kielen oppiminen kieltenopetus English language teaching and instruction distance teaching language learning language teaching
title Task-based language teaching and student well-being during distance learning
title_full Task-based language teaching and student well-being during distance learning
title_fullStr Task-based language teaching and student well-being during distance learning Task-based language teaching and student well-being during distance learning
title_full_unstemmed Task-based language teaching and student well-being during distance learning Task-based language teaching and student well-being during distance learning
title_short Task-based language teaching and student well-being during distance learning
title_sort task based language teaching and student well being during distance learning
title_txtP Task-based language teaching and student well-being during distance learning
topic English as a Foreign Language task-based language teaching distance learning remote teaching Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus etäopetus kielen oppiminen kieltenopetus English language teaching and instruction distance teaching language learning language teaching
topic_facet 301 Englannin kieli English English as a Foreign Language English language distance learning distance teaching englannin kieli etäopetus kielen oppiminen kieltenopetus language learning language teaching opetus remote teaching task-based language teaching teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73552 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101081032
work_keys_str_mv AT seppäläemmi taskbasedlanguageteachingandstudentwellbeingduringdistancelearning