Video games and language learning a match made in heaven?

Videopelien suosion räjähdysmäinen kasvu kaksituhattaluvulta alkaen on saanut tutkijat kiinnostumaan niiden vaikutuksista oppimiseen. Ne ovat herättäneet erityistä kiinnostusta kielten oppimisen saralla, sillä ne sisältävät huomattavan määrän sekä kirjoitettua että puhuttua kieltä, ja tarjoavat käyt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapsaari, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73528
_version_ 1828193203967229952
author Haapsaari, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haapsaari, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haapsaari, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haapsaari, Mari
datasource_str_mv jyx
description Videopelien suosion räjähdysmäinen kasvu kaksituhattaluvulta alkaen on saanut tutkijat kiinnostumaan niiden vaikutuksista oppimiseen. Ne ovat herättäneet erityistä kiinnostusta kielten oppimisen saralla, sillä ne sisältävät huomattavan määrän sekä kirjoitettua että puhuttua kieltä, ja tarjoavat käyttäjilleen myös mahdollisuuksia reaaliaikaiseen kommunikointiin toisten käyttäjien kanssa ympäri maailman. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä videopelien ja kielenoppimisen välisiin yhteyksiin suomalaisessa kontekstissa. Tarkemmin sanottuna kiinnostuksen kohteena oli nuorten suomalaisten henkilöiden kokemukset videopelien vaikutuksista englannin kielen oppimiseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa, miten tutkimuksen kohteena olevat henkilöt itse kokevat videopelien vaikuttaneen englannin oppimiseensa, mikäli he ovat pelanneet videopelejä sinä ajanjaksona, jona ovat opiskelleet englantia aktiivisesti koulussa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, onko videopelien pelaamisen ja kielenoppimismotivaation välillä yhteyksiä. Tutkimuksen osallistujamäärä oli yhteensä 65 henkilöä, jotka värvättiin yliopiston englanninopiskelijoiden sähköpostilistan välityksellä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka luotiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely koostui yhteensä kuudestatoista kysymyksestä, joiden joukossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Osa kysymyksistä oli suunnattu vain niille vastaajille, jotka olivat pelanneet videopelejä ajanjaksona, jona he olivat opiskelleet englantia. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2020. Tämän tutkimuksen tuloksista selvisi muun muassa, että englannin kieltä käytetään videopelejä pelatessa huomattavan paljon, ja kaikki kielen osa-alueet saavat harjoitusta, joskin reseptiivisiä taitoja videopelit harjoittavat hieman enemmän kuin produktiivisia. Tutkimuksen tulokset myös vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa ilmennyttä tietoa siitä, että videopelit voivat toimia motivaation lähteenä kieltenoppimisessa. Tämän lisäksi selvisi, että videopelit liittyvät instrumentaalisen motivaation lisäksi integratiiviseen motivaatioon muun muassa pelin kautta muodostettujen sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen kautta. Tutkimuksessa selvisi myös, että nuoret aikuiset näkevät videopelit pääosin positiivisena asiana kieltenoppimisen kannalta, ja osaavat nimetä monia hyviä vaikutuksia, joita pelaamisella on kieltenoppimiselle.
first_indexed 2021-01-04T21:01:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapsaari, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-04T07:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-04T07:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73528", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelien suosion r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4inen kasvu kaksituhattaluvulta alkaen on saanut tutkijat kiinnostumaan niiden vaikutuksista oppimiseen. Ne ovat her\u00e4tt\u00e4neet erityist\u00e4 kiinnostusta kielten oppimisen saralla, sill\u00e4 ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t huomattavan m\u00e4\u00e4r\u00e4n sek\u00e4 kirjoitettua ett\u00e4 puhuttua kielt\u00e4, ja tarjoavat k\u00e4ytt\u00e4jilleen my\u00f6s mahdollisuuksia reaaliaikaiseen kommunikointiin toisten k\u00e4ytt\u00e4jien kanssa ymp\u00e4ri maailman. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli perehty\u00e4 videopelien ja kielenoppimisen v\u00e4lisiin yhteyksiin suomalaisessa kontekstissa. Tarkemmin sanottuna kiinnostuksen kohteena oli nuorten suomalaisten henkil\u00f6iden kokemukset videopelien vaikutuksista englannin kielen oppimiseen. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 muun muassa, miten tutkimuksen kohteena olevat henkil\u00f6t itse kokevat videopelien vaikuttaneen englannin oppimiseensa, mik\u00e4li he ovat pelanneet videopelej\u00e4 sin\u00e4 ajanjaksona, jona ovat opiskelleet englantia aktiivisesti koulussa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, onko videopelien pelaamisen ja kielenoppimismotivaation v\u00e4lill\u00e4 yhteyksi\u00e4. \n\nTutkimuksen osallistujam\u00e4\u00e4r\u00e4 oli yhteens\u00e4 65 henkil\u00f6\u00e4, jotka v\u00e4rv\u00e4ttiin yliopiston englanninopiskelijoiden s\u00e4hk\u00f6postilistan v\u00e4lityksell\u00e4. Tutkimus toteutettiin verkkokyselyn\u00e4, joka luotiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely koostui yhteens\u00e4 kuudestatoista kysymyksest\u00e4, joiden joukossa oli sek\u00e4 monivalintakysymyksi\u00e4 ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. Osa kysymyksist\u00e4 oli suunnattu vain niille vastaajille, jotka olivat pelanneet videopelej\u00e4 ajanjaksona, jona he olivat opiskelleet englantia. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2020.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksista selvisi muun muassa, ett\u00e4 englannin kielt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n videopelej\u00e4 pelatessa huomattavan paljon, ja kaikki kielen osa-alueet saavat harjoitusta, joskin reseptiivisi\u00e4 taitoja videopelit harjoittavat hieman enemm\u00e4n kuin produktiivisia. Tutkimuksen tulokset my\u00f6s vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa ilmennytt\u00e4 tietoa siit\u00e4, ett\u00e4 videopelit voivat toimia motivaation l\u00e4hteen\u00e4 kieltenoppimisessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 videopelit liittyv\u00e4t instrumentaalisen motivaation lis\u00e4ksi integratiiviseen motivaatioon muun muassa pelin kautta muodostettujen sosiaalisten suhteiden yll\u00e4pit\u00e4misen kautta. Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 nuoret aikuiset n\u00e4kev\u00e4t videopelit p\u00e4\u00e4osin positiivisena asiana kieltenoppimisen kannalta, ja osaavat nimet\u00e4 monia hyvi\u00e4 vaikutuksia, joita pelaamisella on kieltenoppimiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-04T07:26:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-04T07:26:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101041009", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73528
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:33Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dfde6e92-3a43-404c-b1c2-e79f2dec4900\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101041009.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapsaari, Mari Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context Englannin kieli English 301 kielen oppiminen englannin kieli videopelit digitaaliset pelit language learning English language video games digital games
title Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context
title_full Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context
title_fullStr Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context
title_full_unstemmed Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context
title_short Video games and language learning
title_sort video games and language learning a match made in heaven the effects of video games in learning english in a finnish context
title_sub a match made in heaven?
title_txtP Video games and language learning : a match made in heaven? : the effects of video games in learning English in a Finnish context
topic Englannin kieli English 301 kielen oppiminen englannin kieli videopelit digitaaliset pelit language learning English language video games digital games
topic_facet 301 Englannin kieli English English language digitaaliset pelit digital games englannin kieli kielen oppiminen language learning video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73528 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101041009
work_keys_str_mv AT haapsaarimari videogamesandlanguagelearningamatchmadeinheaventheeffectsofvideogamesinlearningeng