Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda katsaus bookstagram-ilmiöön erityisesti lukuharrastuksen monipuolistamisen näkökulmasta ja pohtia, millä keinoin sosiaalinen media voi kannustaa erityisesti nuoret kirjallisuussisältöjen ja lukemisharrastuksen pariin. Tutkimuksen aineisto koostui kahden viikon ai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berg, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73524
_version_ 1826225799563313152
author Berg, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Berg, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Berg, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Berg, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda katsaus bookstagram-ilmiöön erityisesti lukuharrastuksen monipuolistamisen näkökulmasta ja pohtia, millä keinoin sosiaalinen media voi kannustaa erityisesti nuoret kirjallisuussisältöjen ja lukemisharrastuksen pariin. Tutkimuksen aineisto koostui kahden viikon aikavälillä huhti-/toukokuussa 2020 julkaistuista julkisista bookstagram-julkaisuista. Julkaisut haettiin Instagramin oman hakukoneen avulla hakusanalla “kirjagram”, jotta julkaisut edustaisivat kotimaista bookstagram-yhteisöä. Tutkimuskysymysten perusteella aineistosta tärkeimmiksi lukemiseen kannustaviksi seikoista nousivat oman lukukokemuksen jakamisen, bookstagramin yhteisöllisen ulottuvuuden sekä lukuharrastuksen ja lukemisen monipuolisuuden kokemukset. Erityisesti lukuharrastuksen sosiaalinen ulottuvuus nousi aineistosta vahvasti esille. Tavoitettavuuden kannalta eduksi koettiin sosiaalisen median alusta, jolla nuoret jo valmiiksi ovat. Eduksi voidaan katsoa myös vertaiselta-vertaiselle periaate lukijoiden tuottaessa sisältöä toisille lukijoille. Myös multimodaaliset tekstit voidaan nähdä nuorempia lukijoita kiinnostavina sisältöinä perinteisempiin media-alustoihin verrattuna. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että monipuolisille kirjallisuussisällöille sosiaalisessa mediassa on kysyntää, jonka lisäksi ne tarjoavat tulevaisuudessa valtavasti mielenkiintoisia tutkimuskohteita.
first_indexed 2021-01-04T21:01:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niemi-Pyntt\u00e4ri, Risto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Berg, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-01-04T07:16:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-01-04T07:16:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73524", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda katsaus bookstagram-ilmi\u00f6\u00f6n erityisesti lukuharrastuksen monipuolistamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja pohtia, mill\u00e4 keinoin sosiaalinen media voi kannustaa erityisesti nuoret kirjallisuussis\u00e4lt\u00f6jen ja lukemisharrastuksen pariin.\n\nTutkimuksen aineisto koostui kahden viikon aikav\u00e4lill\u00e4 huhti-/toukokuussa 2020 julkaistuista julkisista bookstagram-julkaisuista. Julkaisut haettiin Instagramin oman hakukoneen avulla hakusanalla \u201ckirjagram\u201d, jotta julkaisut edustaisivat kotimaista bookstagram-yhteis\u00f6\u00e4. \n\nTutkimuskysymysten perusteella aineistosta t\u00e4rkeimmiksi lukemiseen kannustaviksi seikoista nousivat oman lukukokemuksen jakamisen, bookstagramin yhteis\u00f6llisen ulottuvuuden sek\u00e4 lukuharrastuksen ja lukemisen monipuolisuuden kokemukset. Erityisesti lukuharrastuksen sosiaalinen ulottuvuus nousi aineistosta vahvasti esille. Tavoitettavuuden kannalta eduksi koettiin sosiaalisen median alusta, jolla nuoret jo valmiiksi ovat. Eduksi voidaan katsoa my\u00f6s vertaiselta-vertaiselle periaate lukijoiden tuottaessa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 toisille lukijoille. My\u00f6s multimodaaliset tekstit voidaan n\u00e4hd\u00e4 nuorempia lukijoita kiinnostavina sis\u00e4lt\u00f6in\u00e4 perinteisempiin media-alustoihin verrattuna. Tutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 monipuolisille kirjallisuussis\u00e4ll\u00f6ille sosiaalisessa mediassa on kysynt\u00e4\u00e4, jonka lis\u00e4ksi ne tarjoavat tulevaisuudessa valtavasti mielenkiintoisia tutkimuskohteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-01-04T07:16:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-01-04T07:16:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bookstagram", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjagram", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuhalu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202101041005", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuussosiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73524
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f815295-7865-40a1-8e1e-5abd9f7ec694\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202101041005.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Berg, Roosa Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa bookstagram kirjagram lukuhalu Kirjallisuus Literature 304 kirjallisuussosiologia sosiaalinen media nuoret lukeminen
title Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
title_full Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
title_fullStr Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
title_full_unstemmed Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
title_short Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta
title_sort kirja arvioita haasteita ja multimodaalisuutta nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
title_sub nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
title_txtP Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
topic bookstagram kirjagram lukuhalu Kirjallisuus Literature 304 kirjallisuussosiologia sosiaalinen media nuoret lukeminen
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature bookstagram kirjagram kirjallisuussosiologia lukeminen lukuhalu nuoret sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73524 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101041005
work_keys_str_mv AT bergroosa kirjaarvioitahaasteitajamultimodaalisuuttanuorialukemiseenkannustavatseikatbookstagram