fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehdenvirta, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-29T08:31:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-29T08:31:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73494", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "2000-luvun ensimm\u00e4iset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkitt\u00e4vi\u00e4 muutoksia. N\u00e4kemys kielest\u00e4 ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista n\u00e4kemyksist\u00e4 funktionaalisiin, kielen k\u00e4ytt\u00f6yhteyksi\u00e4 ja vuorovaikutusta painottaviin n\u00e4kemyksiin. (ks esim. Huhta & Hild\u00e9n 2016.) Suomalaisessa koulutuspolitiikassa on my\u00f6s tapahtunut suuria muutoksia, ja koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 on uudistettu taajaan. Yksi suurimmista viime aikojen koulutusuudistuksista on ollut ammatillisen koulutuksen reformi, joka astui voimaan vuonna 2018. Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien maahanmuuttajataustaisten suomi toisena kielen\u00e4 -opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut huomattavasti viimeisen vuosikymmenen aikana.\nMaisterintutkielmassani tutkin kahden ammatillisen koulutuksen kent\u00e4ll\u00e4 toimivan suomi toisena kielen\u00e4 -opettajan kokemuksia kielitaidon arvioinnista vuosina 2009 ja 2019. Laadullisen tutkimukseni aineisto koostuu kahdesta vuonna 2009 ja kahdesta vuonna 2019 nauhoitetusta haastattelusta. Samoja opettajia haastateltiin siis kaksi kertaa. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 (Tuomi & Saraj\u00e4rvi 2009). Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Miten ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien S2-oppijoiden kielitaidon arviointi on muuttunut kymmeness\u00e4 vuodessa? 2) Miten opettajat kokevat n\u00e4m\u00e4 muutokset?\nAmmatillisen koulutuksen reformin my\u00f6t\u00e4 kielitaidon l\u00e4ht\u00f6tasovaatimuksista luovuttiin koulutuspoliittisista syist\u00e4. Taustalla vaikutti valtion kotouttamispolitiikan linjaus ty\u00f6llistymisen ja integraation tehostamiseksi nopeasti kasvaneen maahanmuuttajam\u00e4\u00e4r\u00e4n vuoksi.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 koulutus- ja kotoutumispolitiikan muutokset vaikuttavat my\u00f6s S2-opettajien arviointik\u00e4yt\u00e4nteisiin ja -kokemuksiin. Opettajien kokemuksen mukaan maahanmuuttajaopiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvettua ja kielitaidon l\u00e4ht\u00f6tasovaatimusten poistuttua my\u00f6s opiskelijoiden kielitaidon taso on alhaisempi kuin ennen. T\u00e4st\u00e4 johtuen opiskelijat tarvitsevat enemm\u00e4n kielellist\u00e4 ja opiskeluvalmiuksia kehitt\u00e4v\u00e4\u00e4 ohjausta ja tukea kuin ennen. Ammatillisen koulutuksen kielitaidon arviointi on m\u00e4\u00e4ritelmilt\u00e4\u00e4n v\u00e4ljemp\u00e4\u00e4 kun ennen, mink\u00e4 S2-opettajat kokevat ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4iseksi. Ammatillisen koulutuksen ja kotouttamispolitiikan voimakas ty\u00f6el\u00e4m\u00e4painotus aiheuttaa S2-opettajille paineita, koska he kokevat, ettei kielenopetus saisi vied\u00e4 aikaa, vaikka toisaalta riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 kielitaitoa vaaditaan. He kokevat siis, ett\u00e4 kielenopetuksen arvostus on laskenut. Arvioinnissa opettajat painottavat holistista ja viestinn\u00e4llist\u00e4 n\u00e4kemyst\u00e4 kielitaidosta. He pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 opiskelijoiden asiantuntevaa ohjausta ja koulutuspolun kokonaisuuden hahmottamista.\nTutkimuksen tulokset tuovat lis\u00e4arvoa ammatillisen koulutuksen ja kielitaidon arvioinnin tutkimusaloille, sek\u00e4 ovat hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 kotoutumisen problematiikan tutkimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-29T08:31:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-29T08:31:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillisen koulutuksen reformi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kent\u00e4ll\u00e4 vuosina 2009 ja 2019", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012297424", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|