Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaista yhteistyötä koulunkäynninohjaajat työssään tekevät. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten koulunkäynninohjaajat kuvailevat yhteistyön sisältöjä, niiden toimivuutta ja haasteita sekä omaa rooliaan ja vahvuuksiaan yhteistyöhön liittyen sekä mite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Murtonen, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73455
_version_ 1826225704114585600
author Murtonen, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Murtonen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Murtonen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Murtonen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaista yhteistyötä koulunkäynninohjaajat työssään tekevät. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten koulunkäynninohjaajat kuvailevat yhteistyön sisältöjä, niiden toimivuutta ja haasteita sekä omaa rooliaan ja vahvuuksiaan yhteistyöhön liittyen sekä miten yhteistyötä voisi kehittää entistä toimivammaksi. Lisäksi yksi tutkimuksen tärkeä tehtävä oli antaa ääni koulunkäynninohjaajien ammattiryhmälle ja nostaa heidän roolinsa yhtenä inkluusioperiaatteen toteuttajana esille. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin pääosin haastattelun avulla. Aineisto koostui kahdeksan koulunkäynninohjaajan haastatteluista. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista analyysia. Koulunkäynninohjaajat tekivät yhteistyötä monenlaisissa eri verkostoissa ja heidän työnkuvansa oli alkanut hahmottua kaikille työyhteisön jäsenille. Eniten yhteistyötä koulunkäynninohjaajat tekivät luokanopettajien ja erityisopettajien kanssa. Muita yhteistyökumppaneita olivat huoltajat ja erilaiset oppilaiden tukitoimien järjestämisessä mukana olevat terapeutit. Yhteistyön suunnitelmallisuus, määrä ja laatu vaihtelivat suuresti eri toimijoiden välillä. Yhteistyön kehittämiseksi toivottiin lisää aikaa syvälliselle keskustelulle ja yhteissuunnittelulle, asioiden ja tehtävien jakamista sekä tiedonkulun parantamista. Koulunkäynninohjaajat toivat esiin myös henkilökohtaiset ominaisuudet ja oman aktiivisuuden yhteistyön toimivuuden ja kehittämisen tärkeinä osatekijöinä. Myös koulutus ja täydennyskoulutus nähtiin tärkeinä kaikille osapuolille myös yhteistyön kehittämisen näkökulmasta.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Murtonen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T10:24:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T10:24:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73455", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaista yhteisty\u00f6t\u00e4 koulunk\u00e4ynninohjaajat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tekev\u00e4t. Tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten koulunk\u00e4ynninohjaajat kuvailevat yhteisty\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, niiden toimivuutta ja haasteita sek\u00e4 omaa rooliaan ja vahvuuksiaan yhteisty\u00f6h\u00f6n liittyen sek\u00e4 miten yhteisty\u00f6t\u00e4 voisi kehitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 toimivammaksi. Lis\u00e4ksi yksi tutkimuksen t\u00e4rke\u00e4 teht\u00e4v\u00e4 oli antaa \u00e4\u00e4ni koulunk\u00e4ynninohjaajien ammattiryhm\u00e4lle ja nostaa heid\u00e4n roolinsa yhten\u00e4 inkluusioperiaatteen toteuttajana esille.\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineisto ker\u00e4ttiin p\u00e4\u00e4osin haastattelun avulla. Aineisto koostui kahdeksan koulunk\u00e4ynninohjaajan haastatteluista. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriasidonnaista analyysia. Koulunk\u00e4ynninohjaajat tekiv\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 monenlaisissa eri verkostoissa ja heid\u00e4n ty\u00f6nkuvansa oli alkanut hahmottua kaikille ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senille. Eniten yhteisty\u00f6t\u00e4 koulunk\u00e4ynninohjaajat tekiv\u00e4t luokanopettajien ja erityisopettajien kanssa. Muita yhteisty\u00f6kumppaneita olivat huoltajat ja erilaiset oppilaiden tukitoimien j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4 mukana olevat terapeutit. Yhteisty\u00f6n suunnitelmallisuus, m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja laatu vaihtelivat suuresti eri toimijoiden v\u00e4lill\u00e4. Yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4miseksi toivottiin lis\u00e4\u00e4 aikaa syv\u00e4lliselle keskustelulle ja yhteissuunnittelulle, asioiden ja teht\u00e4vien jakamista sek\u00e4 tiedonkulun parantamista. Koulunk\u00e4ynninohjaajat toivat esiin my\u00f6s henkil\u00f6kohtaiset ominaisuudet ja oman aktiivisuuden yhteisty\u00f6n toimivuuden ja kehitt\u00e4misen t\u00e4rkein\u00e4 osatekij\u00f6in\u00e4. My\u00f6s koulutus ja t\u00e4ydennyskoulutus n\u00e4htiin t\u00e4rkein\u00e4 kaikille osapuolille my\u00f6s yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T10:24:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T10:24:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallinen opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteisty\u00f6 koulunk\u00e4ynninohjaajan ty\u00f6ss\u00e4 perusopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287387", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynninohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73455
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64a57e85-207c-41ff-830d-0fcaeb63d749\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287387.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Murtonen, Niina Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa moniammatillinen yhteistyö yhteistoiminnallinen opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteistoiminnallinen oppiminen koulunkäynninohjaajat
title Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
title_full Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
title_fullStr Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
title_full_unstemmed Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
title_short Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
title_sort yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
title_txtP Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
topic moniammatillinen yhteistyö yhteistoiminnallinen opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteistoiminnallinen oppiminen koulunkäynninohjaajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulunkäynninohjaajat moniammatillinen yhteistyö yhteistoiminnallinen opettaminen yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73455 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287387
work_keys_str_mv AT murtonenniina yhteistyökoulunkäynninohjaajantyössäperusopetuksessa