Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa

Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median avulla ja näin ollen he ovat alttiimpia brändin markkinointiviestinnälle. Sos...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Brandstack, Taina
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73450
_version_ 1828193078372990976
author Brandstack, Taina
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Brandstack, Taina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Brandstack, Taina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Brandstack, Taina
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median avulla ja näin ollen he ovat alttiimpia brändin markkinointiviestinnälle. Sosiaalisen median avulla kuluttajalla on mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa brändin kanssa, ja kuluttajan on helpompi kuvitella brändi kokonaisuutena. Kuluttajan ja brändin väliseen suhteeseen vaikuttaa monia eri tekijöitä, joita pyritään selvittämään tämän tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa haluamme sel-vittää, mistä eri dimensioista kuluttajan ja brändin välinen suhde muodostuu, ja mikä on sosiaalisen median vaikutus näihin dimensioihin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millä tavalla sosiaalinen media muokkaa kuluttajan ja brändin välistä suhdetta. Tutkimuksen viitekehyksen teoriapohjana toimivat Fournierin (1998) sekä Khamitovin (2019) brändisuhteen määritelmät. Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmetodina käytettiin haastattelumenetelmää. Haastattelujen avulla haluttiin kuulla kuluttajien mielipiteitä brändin sosiaalisesta mediasta, ja miten se on vaikuttanut brändin ja kuluttajan väliseen suhteeseen. Tutkimusta varten haastateltiin 11 kuluttajaa ja ainestoa tulkittiin teemoittain. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että sosiaalisella medialla on vaikutusta brändin ja kuluttajan väliseen suhteeseen, ja erityisesti sillä pystytään muokkaamaan kuluttajien mielikuvia brändistä. Sosiaalisen median vaikutusta kuluttajan ja brändin väliseen suhteeseen peilattiin kuuden eri dimension kautta, jotka olivat sitoutuminen, rakkaus, minä yhteys, luottamus, keskinäinen riippuvuus ja samaistuminen. Sosiaalisen median avulla yrityksen on helpompi viestiä haluamiaan teemoja, sekä tuoda esille tärkeinä pitämiään arvoja. Yrityksen on helpompi informoida seuraajiaan sekä luoda viihdearvoa kuluttajille sosiaalisen median avulla. Kuluttajat ovat kuitenkin tarkkoja millaista sisältöä he seuraavat ja he kokevat, että sisällön tulee olla heitä kiinnostavaa ja puhuttelevaa.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Brandstack, Taina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T10:03:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T10:03:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73450", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja br\u00e4ndin v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nyky\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4 rooli br\u00e4ndien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata br\u00e4ndej\u00e4 sosiaalisen median avulla ja n\u00e4in ollen he ovat alttiimpia br\u00e4ndin markkinointiviestinn\u00e4lle. Sosiaalisen median avulla kuluttajalla on mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa br\u00e4ndin kanssa, ja kuluttajan on helpompi kuvitella br\u00e4ndi kokonaisuutena.\nKuluttajan ja br\u00e4ndin v\u00e4liseen suhteeseen vaikuttaa monia eri tekij\u00f6it\u00e4, joita pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa haluamme sel-vitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 eri dimensioista kuluttajan ja br\u00e4ndin v\u00e4linen suhde muodostuu, ja mik\u00e4 on sosiaalisen median vaikutus n\u00e4ihin dimensioihin. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 mill\u00e4 tavalla sosiaalinen media muokkaa kuluttajan ja br\u00e4ndin v\u00e4list\u00e4 suhdetta. Tutkimuksen viitekehyksen teoriapohjana toimivat Fournierin (1998) sek\u00e4 Khamitovin (2019) br\u00e4ndisuhteen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 toimi kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmetodina k\u00e4ytettiin haastattelumenetelm\u00e4\u00e4. Haastattelujen avulla haluttiin kuulla kuluttajien mielipiteit\u00e4 br\u00e4ndin sosiaalisesta mediasta, ja miten se on vaikuttanut br\u00e4ndin ja kuluttajan v\u00e4liseen suhteeseen. Tutkimusta varten haastateltiin 11 kuluttajaa ja ainestoa tulkittiin teemoittain.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 sosiaalisella medialla on vaikutusta br\u00e4ndin ja kuluttajan v\u00e4liseen suhteeseen, ja erityisesti sill\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n muokkaamaan kuluttajien mielikuvia br\u00e4ndist\u00e4. Sosiaalisen median vaikutusta kuluttajan ja br\u00e4ndin v\u00e4liseen suhteeseen peilattiin kuuden eri dimension kautta, jotka olivat sitoutuminen, rakkaus, min\u00e4 yhteys, luottamus, keskin\u00e4inen riippuvuus ja samaistuminen. Sosiaalisen median avulla yrityksen on helpompi viesti\u00e4 haluamiaan teemoja, sek\u00e4 tuoda esille t\u00e4rkein\u00e4 pit\u00e4mi\u00e4\u00e4n arvoja. Yrityksen on helpompi informoida seuraajiaan sek\u00e4 luoda viihdearvoa kuluttajille sosiaalisen median avulla. Kuluttajat ovat kuitenkin tarkkoja millaista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 he seuraavat ja he kokevat, ett\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n tulee olla heit\u00e4 kiinnostavaa ja puhuttelevaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T10:03:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T10:03:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja br\u00e4ndin v\u00e4lisess\u00e4 suhteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287382", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73450
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9fae306e-adc0-495b-8822-e84eca8fa888\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287382.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Brandstack, Taina Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media brändit kuluttajat markkinointi markkinointiviestintä
title Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
title_full Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
title_fullStr Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
title_full_unstemmed Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
title_short Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
title_sort sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
title_txtP Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
topic Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media brändit kuluttajat markkinointi markkinointiviestintä
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit kuluttajat markkinointi markkinointiviestintä sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73450 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287382
work_keys_str_mv AT brandstacktaina sosiaalisenmedianroolikuluttajanjabrändinvälisessäsuhteessa