”...Ja kaikilla olis kivaa.” selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli saada selville kainuulaisen koulun yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöitä koululiikunnassa. Tavoitteena oli selvittää, mikä koululiikunnassa on mukavaa ja motivoivaa oppilaiden näkökulmasta eli millaisia liikuntatuntien tulisi olla, jotta kaikki o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Turpeinen, Mimmi, Pääkkönen, Elisa
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73448
_version_ 1826225780781219840
author Turpeinen, Mimmi Pääkkönen, Elisa
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turpeinen, Mimmi Pääkkönen, Elisa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turpeinen, Mimmi Pääkkönen, Elisa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turpeinen, Mimmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli saada selville kainuulaisen koulun yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöitä koululiikunnassa. Tavoitteena oli selvittää, mikä koululiikunnassa on mukavaa ja motivoivaa oppilaiden näkökulmasta eli millaisia liikuntatuntien tulisi olla, jotta kaikki oppilaat haluaisivat osallistua toimintaan. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi oppilasta vuosiluokilta 7, 8 ja 9. Aineisto kerättiin kirjoitelman muodossa. Kirjoitelman aiheena oli unelmien liikuntatunti. Tutkimusaineistoa lähestyttiin teorialähtöisesti. Sisällön analyysissa hyödynnettiin itsemääräämisteoriaa ja motivaatioon vaikuttavat tekijät eroteltiin koetun autonomian tunteeseen, koetun pätevyyden tunteeseen, koetun sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteeseen sekä itsemääräämisteoriaan kuulumattomiin merkityksiin. Liikuntatunnin motivaatiotekijöihin vaikuttavat oppilaiden yksilölliset erot ja tekijät, eikä tekijöitä voi yleistää esimerkiksi liikunnan kouluarvosanaan perustuen. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus nousi itsemääräämisteorian ulottuvuuksista merkittävimmäksi liikuntamotivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi erityisesti opettajalla ja hänen toiminnallaan, liikuntapaikoilla ja -välineillä sekä tunnilla vallitsevalla ilmapiirillä on enemmän merkitystä yläkouluikäisten tyttöjen liikuntamotivaatioon, kuin esimerkiksi koetun autonomian tunteella tai koetun pätevyyden tunteella. Opettaja voikin omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, miten esimerkiksi juuri itsemääräämisteorian ulottuvuudet näkyvät liikuntatunneilla. Tutkimuksessamme osallistujien määrä oli hyvin pieni, joten tuloksia ei voi yleistää, mutta niitä voi siirtää omaan opetukseen ja omaan työhön. Osallistujamäärä on pieni, sillä tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää oppilaiden yksilöllisiä tekijöitä ja syitä motivaation taustalla. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimustulokset vahvistavat aikaisempia tutkimustuloksia liikuntamotivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tulokset korostavat koetun sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen merkitystä liikuntatuntien motivaatiotekijöiden kannalta. Jatkotutkimuksena voisikin tutkia opettajien valmiuksia teettää sosiaalista yhteenkuuluvuutta vahvistavia harjoitteita ja toimintoja omassa opetuksessaan. Toisena jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, miten koettua autonomiaa saisi tuettua liikuntatunneilla paremmin. The purpose of this master's thesis was to find out the motivational factors of upper comprehensive school grades 7 to 9 girls in physical education. Five students participated in the study. The data was collected in the form of an essay. The topic of the essay was the PE-class of dreams. The research material was approached theoretically. The content analysis utilized the theory of self-determination. Experience of social relatedness became the most significant dimension of the theory of self-determination. Also for example the teacher, sports facilities and the atmosphere in the lesson are more important than experience of autonomy and experience of competence. The number of participants in this study was very small so the results cannot be generalized. However, they can be transferred to teaching. The conclusion of the study is that the research results confirm previous research results on the motivational factors in physical education. In addition, the results highlight the importance of experience of social relatedness. As a further study, the ability of teachers to commission exercises and activities that strengthen experience of social relatedness in their own teaching could be studied.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turpeinen, Mimmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4\u00e4kk\u00f6nen, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T09:59:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T09:59:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli saada selville kainuulaisen koulun yl\u00e4kouluik\u00e4isten tytt\u00f6jen motivaatiotekij\u00f6it\u00e4 koululiikunnassa. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 koululiikunnassa on mukavaa ja motivoivaa oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta eli millaisia liikuntatuntien tulisi olla, jotta kaikki oppilaat haluaisivat osallistua toimintaan. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 viisi oppilasta vuosiluokilta 7, 8 ja 9. Aineisto ker\u00e4ttiin kirjoitelman muodossa. Kirjoitelman aiheena oli unelmien liikuntatunti. Tutkimusaineistoa l\u00e4hestyttiin teorial\u00e4ht\u00f6isesti. Sis\u00e4ll\u00f6n analyysissa hy\u00f6dynnettiin itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaa ja motivaatioon vaikuttavat tekij\u00e4t eroteltiin koetun autonomian tunteeseen, koetun p\u00e4tevyyden tunteeseen, koetun sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteeseen sek\u00e4 itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaan kuulumattomiin merkityksiin. \n\nLiikuntatunnin motivaatiotekij\u00f6ihin vaikuttavat oppilaiden yksil\u00f6lliset erot ja tekij\u00e4t, eik\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 voi yleist\u00e4\u00e4 esimerkiksi liikunnan kouluarvosanaan perustuen. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus nousi itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian ulottuvuuksista merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi liikuntamotivaatioon vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Lis\u00e4ksi erityisesti opettajalla ja h\u00e4nen toiminnallaan, liikuntapaikoilla ja -v\u00e4lineill\u00e4 sek\u00e4 tunnilla vallitsevalla ilmapiirill\u00e4 on enemm\u00e4n merkityst\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten tytt\u00f6jen liikuntamotivaatioon, kuin esimerkiksi koetun autonomian tunteella tai koetun p\u00e4tevyyden tunteella. Opettaja voikin omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, miten esimerkiksi juuri itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian ulottuvuudet n\u00e4kyv\u00e4t liikuntatunneilla.\n\nTutkimuksessamme osallistujien m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli hyvin pieni, joten tuloksia ei voi yleist\u00e4\u00e4, mutta niit\u00e4 voi siirt\u00e4\u00e4 omaan opetukseen ja omaan ty\u00f6h\u00f6n. Osallistujam\u00e4\u00e4r\u00e4 on pieni, sill\u00e4 tutkimuksen tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 oppilaiden yksil\u00f6llisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ja syit\u00e4 motivaation taustalla. \n\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 tutkimustulokset vahvistavat aikaisempia tutkimustuloksia liikuntamotivaatioon vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset korostavat koetun sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen merkityst\u00e4 liikuntatuntien motivaatiotekij\u00f6iden kannalta. Jatkotutkimuksena voisikin tutkia opettajien valmiuksia teett\u00e4\u00e4 sosiaalista yhteenkuuluvuutta vahvistavia harjoitteita ja toimintoja omassa opetuksessaan. Toisena jatkotutkimuksena voitaisiin selvitt\u00e4\u00e4, miten koettua autonomiaa saisi tuettua liikuntatunneilla paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master's thesis was to find out the motivational factors of upper comprehensive school grades 7 to 9 girls in physical education. Five students participated in the study. The data was collected in the form of an essay. The topic of the essay was the PE-class of dreams. The research material was approached theoretically. The content analysis utilized the theory of self-determination. \n\nExperience of social relatedness became the most significant dimension of the theory of self-determination. Also for example the teacher, sports facilities and the atmosphere in the lesson are more important than experience of autonomy and experience of competence. \n\nThe number of participants in this study was very small so the results cannot be generalized. However, they can be transferred to teaching. \n\nThe conclusion of the study is that the research results confirm previous research results on the motivational factors in physical education. In addition, the results highlight the importance of experience of social relatedness. As a further study, the ability of teachers to commission exercises and activities that strengthen experience of social relatedness in their own teaching could be studied.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T09:59:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T09:59:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201d\u2026Ja kaikilla olis kivaa.\u201d : selvitys yl\u00e4kouluik\u00e4isten tytt\u00f6jen motivaatiotekij\u00f6ist\u00e4 koululiikunnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287380", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73448
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e5467f0e-f3d0-4610-9dc3-e8b1211770b0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287380.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turpeinen, Mimmi Pääkkönen, Elisa ”...Ja kaikilla olis kivaa.” : selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa itsemääräämisteoria Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 tytöt yläkoululaiset motivaatio koululiikunta
title ”...Ja kaikilla olis kivaa.” : selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa
title_full ”...Ja kaikilla olis kivaa.” : selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa
title_fullStr ”...Ja kaikilla olis kivaa.” : selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa ”...Ja kaikilla olis kivaa.” : selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa
title_full_unstemmed ”...Ja kaikilla olis kivaa.” : selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa ”...Ja kaikilla olis kivaa.” : selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa
title_short ”...Ja kaikilla olis kivaa.”
title_sort ja kaikilla olis kivaa selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa
title_sub selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa
title_txtP ”...Ja kaikilla olis kivaa.” : selvitys yläkouluikäisten tyttöjen motivaatiotekijöistä koululiikunnassa
topic itsemääräämisteoria Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 tytöt yläkoululaiset motivaatio koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsemääräämisteoria koululiikunta motivaatio tytöt yläkoululaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73448 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287380
work_keys_str_mv AT turpeinenmimmi jakaikillaoliskivaaselvitysyläkouluikäistentyttöjenmotivaatiotekijöistäkoululiiku