Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on kehittänyt yritysten ansaintamalleja, muuttanut strategioita ja luonut uusia liiketoimintamalleja. Teknologisen kehityksen mahdollistamat, uudet ansaintamallit ovat mielenkiintoisia, koska ne haastavat yritykset pohtimaan liiketoimintamallejaan ja tuovat näin uusia palveluita ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Sofia
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73446
_version_ 1826225814228697088
author Manninen, Sofia
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Sofia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Sofia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen media on kehittänyt yritysten ansaintamalleja, muuttanut strategioita ja luonut uusia liiketoimintamalleja. Teknologisen kehityksen mahdollistamat, uudet ansaintamallit ovat mielenkiintoisia, koska ne haastavat yritykset pohtimaan liiketoimintamallejaan ja tuovat näin uusia palveluita kuluttajien saataville. Sosiaalisessa mediassa vaikuttajat ja muut näkyvyyttä keräävät henkilöt luovat itselleen henkilöbrändin osittain tiedostaen ja tiedostamatta. Vaikuttajien henkilöbrändit herättävät kuluttajissa erilaisia tunteita. On mielenkiintoista tutkia, miten henkilöbrändit vaikuttavat eri ansaintamallien toimintaan. Tässä tutkielmassa tutustuttiin erityisesti siihen, miten vahvalla henkilöbrändillä voi ansaita, ja on kiinnostavaa tietää, millaisia ansaintamalleja vahva henkilöbrändi edesauttaa onnistumaan. Tässä tutkielmassa tutustuttiin kirjallisuuskatsauksen keinoin henkilöbrändien hyödyntämiin ansaintamalleihin sosiaalisessa mediassa. Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin akateemisiin artikkeleihin sekä kirjallisuuteen aiheesta, ja saatiin näin kattava kokonaiskuva erilaisista ansaintamalleista, joita henkilöbrändäys mahdollistaa. Tutkimuskysymys, johon tutkielmassa etsittiin vastausta, oli ”millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa”. Tutkielman keskeiset käsitteet olivat sosiaalinen media, henkilöbrändäys sekä ansaintamallit. Tutkielmassa huomattiin, että osa vertailluista ansaintamalleista soveltuu hyvin myös henkilöbrändien hyödynnettäväksi ja osaa taas tulisi tutkia vielä lisää, onko niiden kohdalla mahdollisuutta hyötyä vahvasta henkilöbrändistä. Aihetta ei kuitenkaan ole tutkittu jokaisen tunnetun ansaintamallin osalta, ja tulevaisuudessa henkilöbrändien ja ansaintamallien suhdetta olisi mielenkiintoista tutkia lisää esimerkiksi kvantitatiivisilla menetelmillä. Social media has changed companies' revenue models, changed strategies and created new business models. The new revenue models made possible by technological development are interesting because they challenge companies to reflect on their business models and thus bring new services to consumers. In social media, influencers and other people who gain visibility create a personal brand for themselves, partly consciously and unconsciously. Influencers ’personal brands evoke different emotions in consumers. It is interesting to study how personal brands affect the operation of different revenue models. This thesis looked in particular at how a strong personal brand can earn, and it is interesting to know what revenue models a strong personal brand contributes to success. In this thesis, the revenue models utilized by personal brands on social media were introduced through a literature review. The literature review looked at academic articles as well as literature on the subject, thus providing a comprehensive overview of the various revenue models that personal branding makes possible. The research question to which the thesis sought an answer was “what kind of revenue models does personal branding enables on social media”. The key concepts of the dissertation were social media, personal branding and revenue models. The study found that some of the compared revenue models are also well suited for the use of personal brands, and some should be further investigated to see if they have the potential to benefit from a strong personal brand. However, the topic has not been studied for every known earning model, and in the future, it would be interesting to further investigate the relationship between personal brands and earning models using, for example, quantitative methods.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clemets, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T09:52:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T09:52:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73446", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen media on kehitt\u00e4nyt yritysten ansaintamalleja, muuttanut strategioita ja luonut uusia liiketoimintamalleja. Teknologisen kehityksen mahdollistamat, uudet ansaintamallit ovat mielenkiintoisia, koska ne haastavat yritykset pohtimaan liiketoimintamallejaan ja tuovat n\u00e4in uusia palveluita kuluttajien saataville. Sosiaalisessa mediassa vaikuttajat ja muut n\u00e4kyvyytt\u00e4 ker\u00e4\u00e4v\u00e4t henkil\u00f6t luovat itselleen henkil\u00f6br\u00e4ndin osittain tiedostaen ja tiedostamatta. Vaikuttajien henkil\u00f6br\u00e4ndit her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t kuluttajissa erilaisia tunteita. On mielenkiintoista tutkia, miten henkil\u00f6br\u00e4ndit vaikuttavat eri ansaintamallien toimintaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutustuttiin erityisesti siihen, miten vahvalla henkil\u00f6br\u00e4ndill\u00e4 voi ansaita, ja on kiinnostavaa tiet\u00e4\u00e4, millaisia ansaintamalleja vahva henkil\u00f6br\u00e4ndi edesauttaa onnistumaan. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutustuttiin kirjallisuuskatsauksen keinoin henkil\u00f6br\u00e4ndien hy\u00f6dynt\u00e4miin ansaintamalleihin sosiaalisessa mediassa. Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin akateemisiin artikkeleihin sek\u00e4 kirjallisuuteen aiheesta, ja saatiin n\u00e4in kattava kokonaiskuva erilaisista ansaintamalleista, joita henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys mahdollistaa. Tutkimuskysymys, johon tutkielmassa etsittiin vastausta, oli \u201dmillaisia ansaintamalleja henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa\u201d. Tutkielman keskeiset k\u00e4sitteet olivat sosiaalinen media, henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys sek\u00e4 ansaintamallit. \nTutkielmassa huomattiin, ett\u00e4 osa vertailluista ansaintamalleista soveltuu hyvin my\u00f6s henkil\u00f6br\u00e4ndien hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ksi ja osaa taas tulisi tutkia viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4, onko niiden kohdalla mahdollisuutta hy\u00f6ty\u00e4 vahvasta henkil\u00f6br\u00e4ndist\u00e4. Aihetta ei kuitenkaan ole tutkittu jokaisen tunnetun ansaintamallin osalta, ja tulevaisuudessa henkil\u00f6br\u00e4ndien ja ansaintamallien suhdetta olisi mielenkiintoista tutkia lis\u00e4\u00e4 esimerkiksi kvantitatiivisilla menetelmill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Social media has changed companies' revenue models, changed strategies and created new business models. The new revenue models made possible by technological development are interesting because they challenge companies to reflect on their business models and thus bring new services to consumers. In social media, influencers and other people who gain visibility create a personal brand for themselves, partly consciously and unconsciously. Influencers \u2019personal brands evoke different emotions in consumers. It is interesting to study how personal brands affect the operation of different revenue models. This thesis looked in particular at how a strong personal brand can earn, and it is interesting to know what revenue models a strong personal brand contributes to success.\nIn this thesis, the revenue models utilized by personal brands on social media were introduced through a literature review. The literature review looked at academic articles as well as literature on the subject, thus providing a comprehensive overview of the various revenue models that personal branding makes possible. The research question to which the thesis sought an answer was \u201cwhat kind of revenue models does personal branding enables on social media\u201d. The key concepts of the dissertation were social media, personal branding and revenue models.\nThe study found that some of the compared revenue models are also well suited for the use of personal brands, and some should be further investigated to see if they have the potential to benefit from a strong personal brand. However, the topic has not been studied for every known earning model, and in the future, it would be interesting to further investigate the relationship between personal brands and earning models using, for example, quantitative methods.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T09:52:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T09:52:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millaisia ansaintamalleja henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287378", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ansaintalogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73446
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae08f602-97e3-4045-be6a-89767a50f4b1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287378.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Sofia Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 ansaintalogiikka sosiaalinen media markkinointi henkilöbrändäys
title Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
title_full Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
title_short Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
title_sort millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
title_txtP Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 ansaintalogiikka sosiaalinen media markkinointi henkilöbrändäys
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ansaintalogiikka henkilöbrändäys markkinointi sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73446 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287378
work_keys_str_mv AT manninensofia millaisiaansaintamallejahenkilöbrändäysmahdollistaasosiaalisessamediassa