Richtung Mehrsprachigkeit Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender

Globalisaation ja teknologian kehityksen myötä kansainväliset kontaktit ja liikkuminen ovat tulleet osaksi yhä useamman elämää. Monikielisyyteen ja monikulttuurisuuteen liittyvät teemat ovat nousseet esiin sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa että yksilön kokemusmaailmassa. Monikielisyyttä on tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mannila, Lotta
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73438
_version_ 1826225771201429504
author Mannila, Lotta
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mannila, Lotta Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mannila, Lotta Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mannila, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Globalisaation ja teknologian kehityksen myötä kansainväliset kontaktit ja liikkuminen ovat tulleet osaksi yhä useamman elämää. Monikielisyyteen ja monikulttuurisuuteen liittyvät teemat ovat nousseet esiin sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa että yksilön kokemusmaailmassa. Monikielisyyttä on tutkittu monelta kantilta ja erilaisin tutkimusottein. Tutkimuksessa ei kuitenkaan ole juuri kiinnitetty huomiota aikuisiin kielenoppijoihin ja monikielisyyden rakentumiseen lapsuuden ja nuoruuden jälkeen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, 1) kuinka ulkomaiset tutkinto-opiskelijat Jyväskylän yliopistossa kokevat kielen ja monikielisyyden sekä 2) millaisia kieli-ideologioita heidän ilmauksensa heijastavat. Tutkimukseen osallistuneista puolet ovat äidinkieleltään englanninkielisiä ja puolet saksankielisiä, sillä opinnäytetyöni on yhdistelmägradu englannin ja saksan oppiaineesiin. Tutkimuksen teoreettinen tausta on lähtökohtaisesti sosiolingvisitinen, mutta työssä hyödynnetään myös tiettyjä etnografisen tutkimuksen piirteitä. Kieli-ideologia, monikielisyys toisaalta yhteiskunnan näkökulmasta ja toisaalta yksilön kielirepertoaarina, sekä yksilön kielikokemus ovat tutkimuksen keskeiset käsitteet. Aineisto koostuu kuudesta yksilöhaastattelusta. Nämä teemahaastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että haastateltujen monikielisyys ja kieli-ideologinen asemoituminen ankkuroituu heidän yksilölliseen kielikokemukseensa. Monikielisyyden rakentuminen ja kielenoppiminen näyttäytyvät haastatteluaineistossa yksilöllisenä prosessina, jota ohjaavat kielenkäyttäjän motivaatio ja valinnat. Motiiveja monikielisyydelle ovat toisaalta omien taitojen ja tietoisuuden lisääminen, toisaalta identiteetin ja sosiaalisten suhteiden rakentaminen ja toisaalta tulevaisuuden haaveiden saavuttaminen, kuten integroituminen uuteen kulttuuriin. Kielenoppiminen vaikuttaa haastatteluaineiston perusteella olevan mahdollista formaalin ja informaalin oppimisen yhdistelmän avulla. Autenttiset kielenkäyttökontekstit ja kommunikaatiotilanteet ovat oleellinen osa oppimisprosessia. Haastatteluista välittyy kuva, jonka mukaan yksilö on monikielinen kyetessään sujuvasti kommunikoimaan useammalla kuin yhdellä tai kahdella kielellä. Äidinkieli ja yksilön suhde siihen voivat muuttua elämän varrella, ja kaikki haastateltavat ilmaisevat, että myös äidinkieltä oppii koko elämän ajan. Kuitenkin äidinkielinen kielenkäyttäjä nähdään useimmiten ideaalina kielenkäyttäjä, jonka arviota ei-natiivin kielenkäyttäjän kielitaidosta arvostetaan. Kieli-ideologiat vaikuttavat olevan osittain tiedostettuja ja osittain tiedostamattomia. Haastatellut välittävät kuvaa monikielisyydestä rikkautena sekä yksilölle että yhteiskunnalle, mutta asemoituvat ilmauksissaan sekä monikielisyyden puolestapuhujina että yksikielisiä kieli-ideologioita heijastaen. Vallan jakautuminen ja hierarkiat erilaisten kieliresurssien ja kieltenkäyttäjien välillä nousevat selkeästi esiin.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dlaske, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mannila, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T08:12:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T08:12:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73438", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisaation ja teknologian kehityksen my\u00f6t\u00e4 kansainv\u00e4liset kontaktit ja liikkuminen ovat tulleet osaksi yh\u00e4 useamman el\u00e4m\u00e4\u00e4. Monikielisyyteen ja monikulttuurisuuteen liittyv\u00e4t teemat ovat nousseet esiin sek\u00e4 yhteiskunnallisessa keskustelussa ett\u00e4 yksil\u00f6n kokemusmaailmassa. Monikielisyytt\u00e4 on tutkittu monelta kantilta ja erilaisin tutkimusottein. Tutkimuksessa ei kuitenkaan ole juuri kiinnitetty huomiota aikuisiin kielenoppijoihin ja monikielisyyden rakentumiseen lapsuuden ja nuoruuden j\u00e4lkeen. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, 1) kuinka ulkomaiset tutkinto-opiskelijat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa kokevat kielen ja monikielisyyden sek\u00e4 2) millaisia kieli-ideologioita heid\u00e4n ilmauksensa heijastavat. Tutkimukseen osallistuneista puolet ovat \u00e4idinkielelt\u00e4\u00e4n englanninkielisi\u00e4 ja puolet saksankielisi\u00e4, sill\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6ni on yhdistelm\u00e4gradu englannin ja saksan oppiaineesiin. Tutkimuksen teoreettinen tausta on l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti sosiolingvisitinen, mutta ty\u00f6ss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n my\u00f6s tiettyj\u00e4 etnografisen tutkimuksen piirteit\u00e4. Kieli-ideologia, monikielisyys toisaalta yhteiskunnan n\u00e4k\u00f6kulmasta ja toisaalta yksil\u00f6n kielirepertoaarina, sek\u00e4 yksil\u00f6n kielikokemus ovat tutkimuksen keskeiset k\u00e4sitteet. Aineisto koostuu kuudesta yksil\u00f6haastattelusta. N\u00e4m\u00e4 teemahaastattelut analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 haastateltujen monikielisyys ja kieli-ideologinen asemoituminen ankkuroituu heid\u00e4n yksil\u00f6lliseen kielikokemukseensa. Monikielisyyden rakentuminen ja kielenoppiminen n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t haastatteluaineistossa yksil\u00f6llisen\u00e4 prosessina, jota ohjaavat kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n motivaatio ja valinnat. Motiiveja monikielisyydelle ovat toisaalta omien taitojen ja tietoisuuden lis\u00e4\u00e4minen, toisaalta identiteetin ja sosiaalisten suhteiden rakentaminen ja toisaalta tulevaisuuden haaveiden saavuttaminen, kuten integroituminen uuteen kulttuuriin. Kielenoppiminen vaikuttaa haastatteluaineiston perusteella olevan mahdollista formaalin ja informaalin oppimisen yhdistelm\u00e4n avulla. Autenttiset kielenk\u00e4ytt\u00f6kontekstit ja kommunikaatiotilanteet ovat oleellinen osa oppimisprosessia. Haastatteluista v\u00e4littyy kuva, jonka mukaan yksil\u00f6 on monikielinen kyetess\u00e4\u00e4n sujuvasti kommunikoimaan useammalla kuin yhdell\u00e4 tai kahdella kielell\u00e4. \u00c4idinkieli ja yksil\u00f6n suhde siihen voivat muuttua el\u00e4m\u00e4n varrella, ja kaikki haastateltavat ilmaisevat, ett\u00e4 my\u00f6s \u00e4idinkielt\u00e4 oppii koko el\u00e4m\u00e4n ajan. Kuitenkin \u00e4idinkielinen kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n useimmiten ideaalina kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4, jonka arviota ei-natiivin kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kielitaidosta arvostetaan. Kieli-ideologiat vaikuttavat olevan osittain tiedostettuja ja osittain tiedostamattomia. Haastatellut v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t kuvaa monikielisyydest\u00e4 rikkautena sek\u00e4 yksil\u00f6lle ett\u00e4 yhteiskunnalle, mutta asemoituvat ilmauksissaan sek\u00e4 monikielisyyden puolestapuhujina ett\u00e4 yksikielisi\u00e4 kieli-ideologioita heijastaen. Vallan jakautuminen ja hierarkiat erilaisten kieliresurssien ja kieltenk\u00e4ytt\u00e4jien v\u00e4lill\u00e4 nousevat selke\u00e4sti esiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T08:12:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T08:12:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "139", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mehrsprachigkeit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multilingualism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sprachideologie", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language ideology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Spracherleben", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language experience", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287370", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73438
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18683382-9699-4da2-9f7b-781cdbea6c08\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287370.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mannila, Lotta Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender Mehrsprachigkeit multilingualism Sprachideologie language ideology Spracherleben language experience Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture Englannin kieli English 308 301 aikuiset opiskelijat monikielisyys
title Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender
title_full Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender
title_fullStr Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender
title_full_unstemmed Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender
title_short Richtung Mehrsprachigkeit
title_sort richtung mehrsprachigkeit spracherleben und sprachideologien mobiler studierender
title_sub Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender
title_txtP Richtung Mehrsprachigkeit : Spracherleben und Sprachideologien mobiler Studierender
topic Mehrsprachigkeit multilingualism Sprachideologie language ideology Spracherleben language experience Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture Englannin kieli English 308 301 aikuiset opiskelijat monikielisyys
topic_facet 301 308 Englannin kieli English German Language and Culture Mehrsprachigkeit Saksan kieli ja kulttuuri Spracherleben Sprachideologie aikuiset language experience language ideology monikielisyys multilingualism opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73438 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287370
work_keys_str_mv AT mannilalotta richtungmehrsprachigkeitspracherlebenundsprachideologienmobilerstudierender