Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa

Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millä tavoin kemian kokeellista työskentelyä toteutetaan ja arvioidaan peruskoulun 7.–9. luokkien etäopetuksessa. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, mitä kemian kokeellinen opetus ja sen arviointi on sekä miten niitä hyödynnetään perusopetuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hukari, Josefiina
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73435
_version_ 1826225743919579136
author Hukari, Josefiina
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hukari, Josefiina Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hukari, Josefiina Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hukari, Josefiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millä tavoin kemian kokeellista työskentelyä toteutetaan ja arvioidaan peruskoulun 7.–9. luokkien etäopetuksessa. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, mitä kemian kokeellinen opetus ja sen arviointi on sekä miten niitä hyödynnetään perusopetuksen 7.–9. luokkien opetuksessa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Lisäksi kirjallisessa osassa selvitettiin, mitä etäopetus on ja miten kemian kokeellista opetusta on toteutettu etäopetuksen keinoin. Kemian kokeellisessa opetuksessa opetetaan käytännössä tieteenalalle tyypillisiä tutkimusmenetelmiä. Näiden tutkimusharjoitusten avulla luodaan myös yhteyksiä aistein havaittaviin ilmiöihin sekä submikroskooppisella ja symbolisella tasolla kuvattuun teoriaan. Kokeelliset opetusmenetelmät soveltuvat sekä suljettuihin, tarkasti rajattuihin tehtäviin että avoimiin tehtävänantoihin, joissa oppilaat itse voivat vaikuttaa tutkimuksen etenemiseen. Avoimilla, tutkimusperustaisilla tehtävänannoilla saavutetaan korkeamman ajattelun tason oppimista, mutta ne vievät enemmän aikaa ja vaativat oma-aloitteisempaa työskentelyä. Kemian etäopetuksessa menetetään pääosin tieteenalan tutkimukseen kuuluvien tutkimusvälineiden ja -menetelmien oppiminen. Käytännön ja teorian yhdistämistä voidaan kuitenkin tehostaa esimerkiksi keittiökemian ja demonstraatioiden sekä simulaatioiden avulla. Tutkielman kokeellinen osa toteutettiin peruskoulujen 7.–9. luokkien kemian opettajille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten opettajat toteuttivat kemian kokeellista opetusta ja sen arviointia kevätlukukaudella 2020 kontakti- ja etäopetuksen aikana sekä miten opettajat kokivat etäopetuksen siirtymisen vaikuttavan kemian kokeellisten taitojen oppimiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Peruskoulun 7.–9. luokkien kemian opetuksessa harjoitellaan yksinkertaisia kokeellisia työskentelymenetelmiä, eikä avoimia tehtävänantoja hyödynnetä kovin laajasti. Perinteiset oppilastyöt ovat yleisin kokeellinen opetusmenetelmä suomalaisissa peruskouluissa. Etäopetuksessa opettajat hyödynsivät kokeellisista opetusmenetelmistä demonstraatioita eniten. Kokeellisuus opetuksessa väheni, kun etäopetukseen soveltumattomia oppilastöitä jätettiin pois. Uusia, kotona toteutettavia kemian kokeellisia töitä hyödynnettiin jonkin verran. Pääosin opettajat kuitenkin kokivat, että joitain oleellisia kokeellisen työskentelyn taitoja oli mahdotonta opettaa etäopetuksessa eikä opetussuunnitelma siksi toteutunut kaikilta osin.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hukari, Josefiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T08:01:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T08:01:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73435", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, mill\u00e4 tavoin kemian kokeellista ty\u00f6skentely\u00e4 toteutetaan ja arvioidaan peruskoulun 7.\u20139. luokkien et\u00e4opetuksessa. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, mit\u00e4 kemian kokeellinen opetus ja sen arviointi on sek\u00e4 miten niit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n perusopetuksen 7.\u20139. luokkien opetuksessa niin Suomessa kuin kansainv\u00e4lisesti. Lis\u00e4ksi kirjallisessa osassa selvitettiin, mit\u00e4 et\u00e4opetus on ja miten kemian kokeellista opetusta on toteutettu et\u00e4opetuksen keinoin. \n \nKemian kokeellisessa opetuksessa opetetaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tieteenalalle tyypillisi\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4. N\u00e4iden tutkimusharjoitusten avulla luodaan my\u00f6s yhteyksi\u00e4 aistein havaittaviin ilmi\u00f6ihin sek\u00e4 submikroskooppisella ja symbolisella tasolla kuvattuun teoriaan. Kokeelliset opetusmenetelm\u00e4t soveltuvat sek\u00e4 suljettuihin, tarkasti rajattuihin teht\u00e4viin ett\u00e4 avoimiin teht\u00e4v\u00e4nantoihin, joissa oppilaat itse voivat vaikuttaa tutkimuksen etenemiseen. Avoimilla, tutkimusperustaisilla teht\u00e4v\u00e4nannoilla saavutetaan korkeamman ajattelun tason oppimista, mutta ne viev\u00e4t enemm\u00e4n aikaa ja vaativat oma-aloitteisempaa ty\u00f6skentely\u00e4. Kemian et\u00e4opetuksessa menetet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4osin tieteenalan tutkimukseen kuuluvien tutkimusv\u00e4lineiden ja -menetelmien oppiminen. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ja teorian yhdist\u00e4mist\u00e4 voidaan kuitenkin tehostaa esimerkiksi keitti\u00f6kemian ja demonstraatioiden sek\u00e4 simulaatioiden avulla. \n \nTutkielman kokeellinen osa toteutettiin peruskoulujen 7.\u20139. luokkien kemian opettajille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten opettajat toteuttivat kemian kokeellista opetusta ja sen arviointia kev\u00e4tlukukaudella 2020 kontakti- ja et\u00e4opetuksen aikana sek\u00e4 miten opettajat kokivat et\u00e4opetuksen siirtymisen vaikuttavan kemian kokeellisten taitojen oppimiseen. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ett\u00e4 laadullisia tutkimusmenetelmi\u00e4. \n \nPeruskoulun 7.\u20139. luokkien kemian opetuksessa harjoitellaan yksinkertaisia kokeellisia ty\u00f6skentelymenetelmi\u00e4, eik\u00e4 avoimia teht\u00e4v\u00e4nantoja hy\u00f6dynnet\u00e4 kovin laajasti. Perinteiset oppilasty\u00f6t ovat yleisin kokeellinen opetusmenetelm\u00e4 suomalaisissa peruskouluissa. Et\u00e4opetuksessa opettajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t kokeellisista opetusmenetelmist\u00e4 demonstraatioita eniten. Kokeellisuus opetuksessa v\u00e4heni, kun et\u00e4opetukseen soveltumattomia oppilast\u00f6it\u00e4 j\u00e4tettiin pois. Uusia, kotona toteutettavia kemian kokeellisia t\u00f6it\u00e4 hy\u00f6dynnettiin jonkin verran. P\u00e4\u00e4osin opettajat kuitenkin kokivat, ett\u00e4 joitain oleellisia kokeellisen ty\u00f6skentelyn taitoja oli mahdotonta opettaa et\u00e4opetuksessa eik\u00e4 opetussuunnitelma siksi toteutunut kaikilta osin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T08:01:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T08:01:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokeellisuus peruskoulun 7.\u20139. luokkien kemian et\u00e4opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287367", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeelliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73435
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/688811cb-105c-4286-81aa-d5f15dbffe36\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287367.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hukari, Josefiina Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus etäopetus opetusmenetelmät kokeellisuus kokeelliset menetelmät
title Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa
title_full Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa
title_fullStr Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa
title_full_unstemmed Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa
title_short Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa
title_sort kokeellisuus peruskoulun 7 9 luokkien kemian etäopetuksessa
title_txtP Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus etäopetus opetusmenetelmät kokeellisuus kokeelliset menetelmät
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry etäopetus kemia kokeelliset menetelmät kokeellisuus opetus opetusmenetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73435 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287367
work_keys_str_mv AT hukarijosefiina kokeellisuusperuskoulun79luokkienkemianetäopetuksessa