Osallistava sosiaalinen media kunnissa

Tavoite on auttaa kuntia kehittämään sosiaalisen median viestintää. Aihetta lähestytään osallisuuden teoreettisesta viitekehyksestä ja tässä tutkimuksessa määritellyistä osallisuuden ulottuvuuksista: 1) tiedonsaanti ja asiakaspalvelu, 2) oikeus osallistua ja moniäänisyys, 3) esteettömyys ja yhdenver...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heinmurto, Katri
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73433
_version_ 1828193077947269120
author Heinmurto, Katri
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinmurto, Katri Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinmurto, Katri Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinmurto, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tavoite on auttaa kuntia kehittämään sosiaalisen median viestintää. Aihetta lähestytään osallisuuden teoreettisesta viitekehyksestä ja tässä tutkimuksessa määritellyistä osallisuuden ulottuvuuksista: 1) tiedonsaanti ja asiakaspalvelu, 2) oikeus osallistua ja moniäänisyys, 3) esteettömyys ja yhdenvertaisuus, 4) yhteenkuuluvuus ja ”kuntalaisten olohuone”, ja 5) kuuntelu ja vuorovaikutus. Keskeisiä käsitteitä ovat yksilöön viittaava osallistuminen, kunnan tavoitteisiin viittaava osallistaminen, ja osallistava sosiaalinen media. Lisäksi selvitetään lain velvoitteita. Toiveita selvitetään 20 000 asukkaan Mäntsälässä avoimena netti- ja paperikyselynä, mutta tuloksia ja johtopäätöksiä voi soveltaa kaikkiin kuntiin. Vastaajia on 405, mikä lisää tutkimuksen luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Määrällinen analyysi tehdään SPSS-ohjelman jakaumilla ja ristiintaulukoinneilla, ja tulokset raportoidaan osallisuuden ulottuvuuksittain. Laadullisessa analyysissä avoimet vastaukset tyypitellään ja esitetään poimintoina osallisuuden ulottuvuuksittain. Tuloksissa näkyy vahva toive kunnan sosiaalisen median moniääniselle kehittämiselle. Harva näkee, että sosiaalinen media riittää, mutta sitä pitää tärkeänä noin 75 prosenttia kaikista ja peräti 90 prosenttia yli 40-vuotiaista vastaajista. Keskeisin johtopäätösten suositus on se, että valinta sosiaalisen median kehittämisestä pitää tehdä tietoisesti, mieluiten strategisesti. Työlle pitää osoittaa aikaa, työkaluja ja järjestää koulutusta. Vastauksina tutkimuskysymyksiin Miten sosiaalisen median viestintää voidaan kehittää kunnissa, miten kuntalaiset toivovat osallisuuden lisääntyvän sosiaalisessa mediassa ja mitä sovelluksia ja profiileja kuntalaiset toivovat käytettävän voi todeta, että on parempi olla yhdellä kanavalla aktiivisesti kuin huonosti monella. Kunnilta odotetaan kuulluksi tulemista, henkilökohtaisuutta, keskustelun valvontaa, aitoa vuorovaikutusta johdon kanssa sekä niiden huomioimista, joita perinteiset sosiaalisen median sovellukset eivät tavoita. Kanavien roolit pitää selkeyttää ja kehittää läsnäoloa siellä, missä kuntalaiset jo keskustelevat. Tutkimus keskittyy tavoitteisiin, mittaaminen on yksi jatkoaihe, esimerkiksi nuorten miesten tavoittamisen ja kanavatoiveiden lisäksi.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Asunta, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinmurto, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T07:45:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T07:45:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73433", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tavoite on auttaa kuntia kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n sosiaalisen median viestint\u00e4\u00e4. Aihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n osallisuuden teoreettisesta viitekehyksest\u00e4 ja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa m\u00e4\u00e4ritellyist\u00e4 osallisuuden ulottuvuuksista: 1) tiedonsaanti ja asiakaspalvelu, 2) oikeus osallistua ja moni\u00e4\u00e4nisyys, 3) esteett\u00f6myys ja yhdenvertaisuus, 4) yhteenkuuluvuus ja \u201dkuntalaisten olohuone\u201d, ja 5) kuuntelu ja vuorovaikutus. Keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat yksil\u00f6\u00f6n viittaava osallistuminen, kunnan tavoitteisiin viittaava osallistaminen, ja osallistava sosiaalinen media. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n lain velvoitteita. Toiveita selvitet\u00e4\u00e4n 20 000 asukkaan M\u00e4nts\u00e4l\u00e4ss\u00e4 avoimena netti- ja paperikyselyn\u00e4, mutta tuloksia ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 voi soveltaa kaikkiin kuntiin. Vastaajia on 405, mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tutkimuksen luotettavuutta ja yleistett\u00e4vyytt\u00e4. M\u00e4\u00e4r\u00e4llinen analyysi tehd\u00e4\u00e4n SPSS-ohjelman jakaumilla ja ristiintaulukoinneilla, ja tulokset raportoidaan osallisuuden ulottuvuuksittain. Laadullisessa analyysiss\u00e4 avoimet vastaukset tyypitell\u00e4\u00e4n ja esitet\u00e4\u00e4n poimintoina osallisuuden ulottuvuuksittain. Tuloksissa n\u00e4kyy vahva toive kunnan sosiaalisen median moni\u00e4\u00e4niselle kehitt\u00e4miselle. Harva n\u00e4kee, ett\u00e4 sosiaalinen media riitt\u00e4\u00e4, mutta sit\u00e4 pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 noin 75 prosenttia kaikista ja per\u00e4ti 90 prosenttia yli 40-vuotiaista vastaajista. Keskeisin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten suositus on se, ett\u00e4 valinta sosiaalisen median kehitt\u00e4misest\u00e4 pit\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 tietoisesti, mieluiten strategisesti. Ty\u00f6lle pit\u00e4\u00e4 osoittaa aikaa, ty\u00f6kaluja ja j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 koulutusta. Vastauksina tutkimuskysymyksiin Miten sosiaalisen median viestint\u00e4\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 kunnissa, miten kuntalaiset toivovat osallisuuden lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n sosiaalisessa mediassa ja mit\u00e4 sovelluksia ja profiileja kuntalaiset toivovat k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n voi todeta, ett\u00e4 on parempi olla yhdell\u00e4 kanavalla aktiivisesti kuin huonosti monella. Kunnilta odotetaan kuulluksi tulemista, henkil\u00f6kohtaisuutta, keskustelun valvontaa, aitoa vuorovaikutusta johdon kanssa sek\u00e4 niiden huomioimista, joita perinteiset sosiaalisen median sovellukset eiv\u00e4t tavoita. Kanavien roolit pit\u00e4\u00e4 selkeytt\u00e4\u00e4 ja kehitt\u00e4\u00e4 l\u00e4sn\u00e4oloa siell\u00e4, miss\u00e4 kuntalaiset jo keskustelevat. Tutkimus keskittyy tavoitteisiin, mittaaminen on yksi jatkoaihe, esimerkiksi nuorten miesten tavoittamisen ja kanavatoiveiden lis\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T07:45:43Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T07:45:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moni\u00e4\u00e4nisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistava sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kuuntelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallistava sosiaalinen media kunnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287365", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "800", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkinen hallinto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73433
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:44Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e0c5f221-792b-4924-bf2e-a40d92ac031c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287365.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinmurto, Katri Osallistava sosiaalinen media kunnissa moniäänisyys osallistava sosiaalinen media sosiaalinen kuuntelu sosiaalisen median viestintä Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 sosiaalinen media osallisuus osallistuminen osallistaminen kunnat julkinen hallinto
title Osallistava sosiaalinen media kunnissa
title_full Osallistava sosiaalinen media kunnissa
title_fullStr Osallistava sosiaalinen media kunnissa Osallistava sosiaalinen media kunnissa
title_full_unstemmed Osallistava sosiaalinen media kunnissa Osallistava sosiaalinen media kunnissa
title_short Osallistava sosiaalinen media kunnissa
title_sort osallistava sosiaalinen media kunnissa
title_txtP Osallistava sosiaalinen media kunnissa
topic moniäänisyys osallistava sosiaalinen media sosiaalinen kuuntelu sosiaalisen median viestintä Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 sosiaalinen media osallisuus osallistuminen osallistaminen kunnat julkinen hallinto
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen julkinen hallinto kunnat moniäänisyys osallistaminen osallistava sosiaalinen media osallistuminen osallisuus sosiaalinen kuuntelu sosiaalinen media sosiaalisen median viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73433 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287365
work_keys_str_mv AT heinmurtokatri osallistavasosiaalinenmediakunnissa