Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen viitekehyksenä teknologian omaksumismallit

Verkkokaupankäynnin suosion kasvamisen myötä verkkokaupat ovat monipuolistuneet ja ovat jatkuvassa muutoksessa. Yritykset siirtävät palveluitaan ja tuotteitaan verkkoon yhä enenevissä määrin, joten on tärkeää tutkia, miten kuluttajat omaksuvat verkkokauppoja käyttöönsä ja mitkä ovat ne tekijät, jotk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kela, Tommi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73418
_version_ 1826225814791782400
author Kela, Tommi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kela, Tommi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kela, Tommi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kela, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Verkkokaupankäynnin suosion kasvamisen myötä verkkokaupat ovat monipuolistuneet ja ovat jatkuvassa muutoksessa. Yritykset siirtävät palveluitaan ja tuotteitaan verkkoon yhä enenevissä määrin, joten on tärkeää tutkia, miten kuluttajat omaksuvat verkkokauppoja käyttöönsä ja mitkä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat verkkokauppojen menestykseen. Tämän tutkielman tavoitteena on vastata näihin edellä oleviin tutkimuskysymyksiin. Tutkielma suoritetaan systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja lähdeaineistona on käytetty vertaisarvioituja artikkeleita tunnetuista julkaisuista. Verkkokaupankäynnin omaksumista rajataan teknologian omaksumismallien näkökulmaan ja erityisesti yksityisten kuluttajien verkkokaupankäyntiin (B2C). Tutkielmassa käytettyjä malleja ovat perustellun toiminnan teoria, teknologian omaksumismallit TAM ja TAM2, sekä teknologi- an omaksumisen ja käytön yhtenäiset teoriat UTAUT ja UTAUT2. Verkkokaupan omaksuminen on monimutkainen prosessi, joka koostuu useasta eri osa-alueesta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa löydettiin useita tekijöitä, jotka vaikuttavat verkkokaupan omaksumiseen ja menestymiseen. Niistä tärkeimmät ovat helppokäyttöisyys, hyödyllisyys, luottamus ja sosiaalinen läsnäolo. E-commerce has become more prominent and diverse than ever due to the progressive use of technology and the increasing competition around it. Businesses are transferring their products and services to online, so it’s relevant to recognize, how consumers adapt to the electronic commerce and which are the key factors that lead businesses to success. The meaning of this bachelor’s thesis is to answer these questions. This study is conducted as a literature review. Peer- to-peer articles from well-known publications were used as source materials. E- commerce field is broad so this study has been limited via technology acceptance models so the approach wouldn’t be too extensive. This thesis only focuses business to consumer (B2C) perspective and leaves the business to business (B2B) out. The models that were used in this thesis were theory of reasoned action, technology acceptance models (TAM and TAM2) and unified the- ories of acceptance and use of technologies (UTAUT and UTAU2). The most significant results of this literature review that affect adoption and success of e-commerce were ease of use, usefulness, trust and social presence.
first_indexed 2020-12-28T21:01:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00e4is\u00e4nen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kela, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-28T06:51:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-28T06:51:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkkokaupank\u00e4ynnin suosion kasvamisen my\u00f6t\u00e4 verkkokaupat ovat monipuolistuneet ja ovat jatkuvassa muutoksessa. Yritykset siirt\u00e4v\u00e4t palveluitaan ja tuotteitaan verkkoon yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, joten on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, miten kuluttajat omaksuvat verkkokauppoja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 ja mitk\u00e4 ovat ne tekij\u00e4t, jotka vaikuttavat verkkokauppojen menestykseen. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on vastata n\u00e4ihin edell\u00e4 oleviin tutkimuskysymyksiin. Tutkielma suoritetaan systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja l\u00e4hdeaineistona on k\u00e4ytetty vertaisarvioituja artikkeleita tunnetuista julkaisuista.\nVerkkokaupank\u00e4ynnin omaksumista rajataan teknologian omaksumismallien n\u00e4k\u00f6kulmaan ja erityisesti yksityisten kuluttajien verkkokaupank\u00e4yntiin (B2C). Tutkielmassa k\u00e4ytettyj\u00e4 malleja ovat perustellun toiminnan teoria, teknologian omaksumismallit TAM ja TAM2, sek\u00e4 teknologi- an omaksumisen ja k\u00e4yt\u00f6n yhten\u00e4iset teoriat UTAUT ja UTAUT2. Verkkokaupan omaksuminen on monimutkainen prosessi, joka koostuu useasta eri osa-alueesta. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa l\u00f6ydettiin useita tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat verkkokaupan omaksumiseen ja menestymiseen. Niist\u00e4 t\u00e4rkeimm\u00e4t ovat helppok\u00e4ytt\u00f6isyys, hy\u00f6dyllisyys, luottamus ja sosiaalinen l\u00e4sn\u00e4olo.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "E-commerce has become more prominent and diverse than ever due to the progressive use of technology and the increasing competition around it. Businesses are transferring their products and services to online, so it\u2019s relevant to recognize, how consumers adapt to the electronic commerce and which are the key factors that lead businesses to success. The meaning of this bachelor\u2019s thesis is to answer these questions. This study is conducted as a literature review. Peer- to-peer articles from well-known publications were used as source materials. E- commerce field is broad so this study has been limited via technology acceptance models so the approach wouldn\u2019t be too extensive. This thesis only focuses business to consumer (B2C) perspective and leaves the business to business (B2B) out. The models that were used in this thesis were theory of reasoned action, technology acceptance models (TAM and TAM2) and unified the- ories of acceptance and use of technologies (UTAUT and UTAU2).\nThe most significant results of this literature review that affect adoption and success of e-commerce were ease of use, usefulness, trust and social presence.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-28T06:51:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-28T06:51:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokaupank\u00e4ynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksen\u00e4 teknologian omaksumismallit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012287350", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "menestyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73418
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9a5e8944-4078-4480-ba54-896a4f708946\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012287350.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kela, Tommi Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa menestyminen kuluttajat omaksuminen
title Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit
title_full Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit
title_fullStr Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit
title_full_unstemmed Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit
title_short Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen
title_sort verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen viitekehyksenä teknologian omaksumismallit
title_sub viitekehyksenä teknologian omaksumismallit
title_txtP Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa menestyminen kuluttajat omaksuminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kuluttajat menestyminen omaksuminen verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287350
work_keys_str_mv AT kelatommi verkkokaupankäynninomaksuminenjamenestyminenviitekehyksenäteknologianomaksumismallit