Summary: | Musiikkiterapia on vaikuttavaa erilaisten oireiden ja sairauksien hoidossa ja kuntoutuksessa. Alan suomalainen tutkimus ja koulutus on laadukasta ja kansainvälisesti tunnustettua. Musiikkiterapia on Suomessa yksi käytetyimmistä terapioista, mutta ammatillisen tunnustamisen puute aiheuttaa useita haasteita alalle. Suomen musiikkiterapiayhdistys ry:n päätavoite on edistää alan ammatillista toimintaa ja sillä on tärkeä rooli alan viestijänä Suomessa. Strategisella viestinnällä kuvataan strategista toimintaa, joka liittyy tiedotus- ja suhdetoimintaan, markkinointiin ja terveysviestintään. Tämä grounded theory -tutkimus tähtää määrittelemään alan nykytilan ja haasteet Suomessa sekä strategisen viestinnän pääpainopisteitä näihin liittyen. Aineisto koostuu pääosin fokusryhmähaastattelusta, SWOT-analyysista, kirjallisuudesta ja osallistuvasta havainnoinnista. Alan tilanteen, viestinnän ja haasteiden lisäksi on määritelty, että strategisen viestinnän painopisteiden tulisi liittyä kansalliseen ulkoiseen viestintään kohdistettuna kriittisille sidosryhmille, tavoittavimpia kanavia käyttäen ja etenkin tieteellisen tutkimuksen sisältöjä tiivistetyssä muodossa painottaen. Kansallista näkyvyyttä tulisi lisätä, jotta musiikkiterapian arvostus ja sitä kautta alan strateginen asema Suomessa kohenisivat.
Music therapy is effective in care and rehabilitation of different symptoms and illnesses. Both Finnish music therapy research and training have high quality and are acknowledged globally. Music therapy is among the most used therapies in Finland, but there are several challenges concerning the lack of professional recognition. The Finnish Society for Music Therapy´s main goal is to promote professional music therapy activities, and it has a crucial role in music therapy -communications in Finland. Strategic communications is a term describing strategic actions related to public relations, marketing and health communications. This grounded theory research is aiming at defining the current state and challenges of music therapy in Finland and, related to these, the main focus of strategic communications. The data consists of a focus group interview, SWOT-analysis, literature and participant observation. In addition to the state of affairs and challenges, it has been defined that the main focus of strategic communications should link to national external communications. It should be targeted for the critical stakeholders via the most reaching channels and scientific research content in a condensed form should be emphasized. National visibility should be increased, so that valuation and the strategic position of music therapy in Finland would improve.
|