Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa case OP

Tässä tutkimuksessa kartoitetaan keskikokoisen osuuspankin käyttäjäkokemuksia yhdestä OP Ryhmän palvelukeskuksesta, Luotto- ja vakuuspalvelusta. OP Ryhmässä osuuspankeilla on mahdollisuus valita palvelukeskuksen käyttöönottamisesta, ja tutkimukseen on valittu vertailupankiksi samat palvelut itsenäis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savolainen, Miikka
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73335
_version_ 1828193077906374656
author Savolainen, Miikka
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savolainen, Miikka Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savolainen, Miikka Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savolainen, Miikka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa kartoitetaan keskikokoisen osuuspankin käyttäjäkokemuksia yhdestä OP Ryhmän palvelukeskuksesta, Luotto- ja vakuuspalvelusta. OP Ryhmässä osuuspankeilla on mahdollisuus valita palvelukeskuksen käyttöönottamisesta, ja tutkimukseen on valittu vertailupankiksi samat palvelut itsenäisesti tuottava pankki. Tutkimuksella haluttiin selvittää erityisesti, onko kyseisen palvelukeskuksen käyttäminen itsenäiseen toimintamalliin nähden parempi vaihtoehto teoreettisen viitekehyksen mukaisesti, ja tulisiko palvelukeskuksen käyttöönottoa suositella. Tutkielmassa on laadullinen tutkimusote ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin haastattelemalla kahdesta pankista yhteensä kuutta henkilöä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua, jota syvennettiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa selvisi, että palvelukeskus parantaa luottoprosessin laatua ja standardoi oman osansa prosessista. Palvelukeskus vastaa erityisesti pankin riskienhallinnalliseen tarpeeseen. Monet teoreettisesta viitekehyksestä löydettävissä olevat hyödyt, kuten kustannussäästöt, tehokkuus tai ydintekemiseen keskittyminen eivät kuitenkaan realisoituneet tämän tutkimuksen kontekstissa, tai hyötyvaikutukset jäivät ainakin vähäisiksi. Vastaavasti palvelun laadun paraneminen oli vain osittaista, sillä samaan aikaan prosessi hidastui itsenäisen toimintamallin prosessiin verrattuna, ja työvoiman allokoinnin joustavuus menetettiin. Tulosten mukaan Luotto- ja vakuuspalvelun käyttöönottoa ei tulisi perustella saavutettavilla kustannussäästöillä tai toiminnan tehostumisella. Sen sijaan käyttöönottoa voidaan perustella, jos luottoprosessia ja sen riskienhallinnallista puolta halutaan pankissa kehittää. Tulokset ovat linjassa OP Ryhmän viimeaikaisen keskittämisen osittaisen alasajon kanssa, mutta vaadittaisiin laajempi tutkimus kattamaan erikokoisia pankkeja, jotta isompia johtopäätöksiä voitaisiin tehdä.
first_indexed 2020-12-18T21:01:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Aila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Miikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-18T10:14:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-18T10:14:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73335", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kartoitetaan keskikokoisen osuuspankin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksia yhdest\u00e4 OP Ryhm\u00e4n palvelukeskuksesta, Luotto- ja vakuuspalvelusta. OP Ryhm\u00e4ss\u00e4\nosuuspankeilla on mahdollisuus valita palvelukeskuksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottamisesta, ja tutkimukseen on valittu vertailupankiksi samat palvelut itsen\u00e4isesti tuottava pankki. Tutkimuksella haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 erityisesti, onko kyseisen palvelukeskuksen k\u00e4ytt\u00e4minen itsen\u00e4iseen toimintamalliin n\u00e4hden parempi vaihtoehto teoreettisen viitekehyksen mukaisesti, ja tulisiko palvelukeskuksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa suositella.\nTutkielmassa on laadullinen tutkimusote ja aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin haastattelemalla kahdesta pankista yhteens\u00e4 kuutta henkil\u00f6\u00e4. Aineiston\nanalysoinnissa k\u00e4ytettiin teemoittelua, jota syvennettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 palvelukeskus parantaa luottoprosessin laatua ja standardoi oman\nosansa prosessista. Palvelukeskus vastaa erityisesti pankin riskienhallinnalliseen tarpeeseen. Monet teoreettisesta viitekehyksest\u00e4 l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 olevat hy\u00f6dyt, kuten kustannuss\u00e4\u00e4st\u00f6t, tehokkuus tai ydintekemiseen keskittyminen eiv\u00e4t kuitenkaan realisoituneet t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kontekstissa, tai hy\u00f6tyvaikutukset j\u00e4iv\u00e4t ainakin v\u00e4h\u00e4isiksi. Vastaavasti palvelun laadun paraneminen oli vain osittaista, sill\u00e4 samaan aikaan prosessi hidastui itsen\u00e4isen toimintamallin prosessiin verrattuna, ja ty\u00f6voiman allokoinnin joustavuus menetettiin.\nTulosten mukaan Luotto- ja vakuuspalvelun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa ei tulisi perustella saavutettavilla kustannuss\u00e4\u00e4st\u00f6ill\u00e4 tai toiminnan tehostumisella. Sen sijaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa voidaan perustella, jos luottoprosessia ja sen riskienhallinnallista puolta halutaan pankissa\nkehitt\u00e4\u00e4. Tulokset ovat linjassa OP Ryhm\u00e4n viimeaikaisen keskitt\u00e4misen osittaisen alasajon kanssa, mutta vaadittaisiin laajempi tutkimus kattamaan erikokoisia pankkeja, jotta\nisompia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 voitaisiin tehd\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-18T10:14:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-18T10:14:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SSC", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012187282", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Laskentatoimi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Accounting", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20421", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelukeskukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osuuspankit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73335
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:52Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/96ff98c3-4078-4189-ba24-9185685f42ce\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012187282.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Miikka Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP SSC Laskentatoimi Accounting 20421 käyttäjäkokemus palvelukeskukset osuuspankit
title Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP
title_full Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP
title_fullStr Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP
title_short Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa
title_sort käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa case op
title_sub case OP
title_txtP Käyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP
topic SSC Laskentatoimi Accounting 20421 käyttäjäkokemus palvelukeskukset osuuspankit
topic_facet 20421 Accounting Laskentatoimi SSC käyttäjäkokemus osuuspankit palvelukeskukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73335 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012187282
work_keys_str_mv AT savolainenmiikka käyttäjäkokemuksetpalvelukeskuksestaosuuspankissacaseop