L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita analyse sémantique des adjectifs

Tämä työ tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittelyä itsestään omilla verkkosivuillaan käyttämien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut kuusi eri tekstiä (noin 2056 sanaa), jotka käsittelevät yrityksen tunnetuimpia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ijäs, Salla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73324
_version_ 1826225736210448384
author Ijäs, Salla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ijäs, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ijäs, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ijäs, Salla
datasource_str_mv jyx
description Tämä työ tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittelyä itsestään omilla verkkosivuillaan käyttämien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut kuusi eri tekstiä (noin 2056 sanaa), jotka käsittelevät yrityksen tunnetuimpia tuotteita: kukkavesiä, kasviöljyjä ja hunajaa. Tekstien kautta selvitetään, millaista mielikuvaa yritys itsestään luo kuvaillessaan tuotteitaan verkkosivuillaan. Metodina tutkimuksessa käytettiin semanttisten kenttien teoriaa. Hypoteesiksi tutkimukselle asetettiin, että yli 50 % adjektiivien esiintymistä edustavat ekologisia arvoja. Korpuksessa on yhteensä 98 eri adjektiivia, jotka esiintyvät yhteensä 178 kertaa. Adjektiivit luokiteltiin kahteen eri semanttiseen pääkenttään: 1) ekologiset arvot ja 2) ei-ekologiset arvot. Kumpikin pääkenttä jaettiin vielä yhdeksään eri semanttiseen alakenttään, jotka asettivat tarkemmat rajat adjektiivien seemianalyysille. Jokainen adjektiivi luokiteltiin kuuluvaksi yhteen alakenttään, jonka seemit vastaavat adjektiivin määritelmään. Alakenttään kuuluminen määritti adjektiivin kuulumisen jompaankumpaan semanttisista pääkentistä. Tutkimuksen perusteella tärkein semanttinen pääkenttä on ekologiset arvot, jota edustaa yhteensä 103 esiintymää eli 57,9 % kaikista esiintymistä. Semanttisten kenttien alakentistä suurin ja pienin kenttä kuuluvat molemmat ekologisiin arvoihin. Lukumäärällisesti enemmän adjektiiveja on ei-ekologisten arvojen pääkentässä, yhteensä 50 kappaletta (51,02 %), kun taas ekologiseksi luokiteltuja adjektiiveja on 48 (48,98 %). Ekologisia arvoja edustavia adjektiiveja (57,9 %) esiintyy korpuksessa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin ei-ekologisia adjektiiveja (42,1 % esiintymistä), joten tutkimuksen hypoteesi todennettiin. Tutkimuksen tulosten kautta ekologiset arvot näyttäytyvät tärkeimpinä arvoina Melvitan oman toiminnan kuvaamisessa, mikä osaltaan on linjassa myös yrityksen toiminnan kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Merisalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ij\u00e4s, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-18T07:20:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-18T07:20:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73324", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittely\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n omilla verkkosivuillaan k\u00e4ytt\u00e4mien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut kuusi eri teksti\u00e4 (noin 2056 sanaa), jotka k\u00e4sittelev\u00e4t yrityksen tunnetuimpia tuotteita: kukkavesi\u00e4, kasvi\u00f6ljyj\u00e4 ja hunajaa. Tekstien kautta selvitet\u00e4\u00e4n, millaista mielikuvaa yritys itsest\u00e4\u00e4n luo kuvaillessaan tuotteitaan verkkosivuillaan. Metodina tutkimuksessa k\u00e4ytettiin semanttisten kenttien teoriaa. Hypoteesiksi tutkimukselle asetettiin, ett\u00e4 yli 50 % adjektiivien esiintymist\u00e4 edustavat ekologisia arvoja.\n\nKorpuksessa on yhteens\u00e4 98 eri adjektiivia, jotka esiintyv\u00e4t yhteens\u00e4 178 kertaa. Adjektiivit luokiteltiin kahteen eri semanttiseen p\u00e4\u00e4kentt\u00e4\u00e4n: 1) ekologiset arvot ja 2) ei-ekologiset arvot. Kumpikin p\u00e4\u00e4kentt\u00e4 jaettiin viel\u00e4 yhdeks\u00e4\u00e4n eri semanttiseen alakentt\u00e4\u00e4n, jotka asettivat tarkemmat rajat adjektiivien seemianalyysille. Jokainen adjektiivi luokiteltiin kuuluvaksi yhteen alakentt\u00e4\u00e4n, jonka seemit vastaavat adjektiivin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n. Alakentt\u00e4\u00e4n kuuluminen m\u00e4\u00e4ritti adjektiivin kuulumisen jompaankumpaan semanttisista p\u00e4\u00e4kentist\u00e4.\n\nTutkimuksen perusteella t\u00e4rkein semanttinen p\u00e4\u00e4kentt\u00e4 on ekologiset arvot, jota edustaa yhteens\u00e4 103 esiintym\u00e4\u00e4 eli 57,9 % kaikista esiintymist\u00e4. Semanttisten kenttien alakentist\u00e4 suurin ja pienin kentt\u00e4 kuuluvat molemmat ekologisiin arvoihin. Lukum\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti enemm\u00e4n adjektiiveja on ei-ekologisten arvojen p\u00e4\u00e4kent\u00e4ss\u00e4, yhteens\u00e4 50 kappaletta (51,02 %), kun taas ekologiseksi luokiteltuja adjektiiveja on 48 (48,98 %). Ekologisia arvoja edustavia adjektiiveja (57,9 %) esiintyy korpuksessa kuitenkin huomattavasti enemm\u00e4n kuin ei-ekologisia adjektiiveja (42,1 % esiintymist\u00e4), joten tutkimuksen hypoteesi todennettiin. Tutkimuksen tulosten kautta ekologiset arvot n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t t\u00e4rkeimpin\u00e4 arvoina Melvitan oman toiminnan kuvaamisessa, mik\u00e4 osaltaan on linjassa my\u00f6s yrityksen toiminnan kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-18T07:20:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-18T07:20:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "semanttiset kent\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seemianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Melvita", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkorepresentaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u2019autorepr\u00e9sentation de l\u2019entreprise Melvita : analyse s\u00e9mantique des adjectifs", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012187272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semantiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "adjektiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73324
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c6beafe-ced8-4750-abf1-49c4ed8e95df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012187272.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ijäs, Salla L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs semanttiset kentät seemianalyysi Melvita verkkorepresentaatio Romaaninen filologia Romance Philology 307 semantiikka representaatio adjektiivit
title L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs
title_full L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs
title_fullStr L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs
title_full_unstemmed L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs
title_short L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita
title_sort l autoreprésentation de l entreprise melvita analyse sémantique des adjectifs
title_sub analyse sémantique des adjectifs
title_txtP L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs
topic semanttiset kentät seemianalyysi Melvita verkkorepresentaatio Romaaninen filologia Romance Philology 307 semantiikka representaatio adjektiivit
topic_facet 307 Melvita Romaaninen filologia Romance Philology adjektiivit representaatio seemianalyysi semantiikka semanttiset kentät verkkorepresentaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73324 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012187272
work_keys_str_mv AT ijässalla lautorepresentationdelentreprisemelvitaanalysesemantiquedesadjectifs