L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita analyse sémantique des adjectifs

Tämä työ tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittelyä itsestään omilla verkkosivuillaan käyttämien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut kuusi eri tekstiä (noin 2056 sanaa), jotka käsittelevät yrityksen tunnetuimpia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ijäs, Salla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73324
Description
Summary:Tämä työ tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittelyä itsestään omilla verkkosivuillaan käyttämien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut kuusi eri tekstiä (noin 2056 sanaa), jotka käsittelevät yrityksen tunnetuimpia tuotteita: kukkavesiä, kasviöljyjä ja hunajaa. Tekstien kautta selvitetään, millaista mielikuvaa yritys itsestään luo kuvaillessaan tuotteitaan verkkosivuillaan. Metodina tutkimuksessa käytettiin semanttisten kenttien teoriaa. Hypoteesiksi tutkimukselle asetettiin, että yli 50 % adjektiivien esiintymistä edustavat ekologisia arvoja. Korpuksessa on yhteensä 98 eri adjektiivia, jotka esiintyvät yhteensä 178 kertaa. Adjektiivit luokiteltiin kahteen eri semanttiseen pääkenttään: 1) ekologiset arvot ja 2) ei-ekologiset arvot. Kumpikin pääkenttä jaettiin vielä yhdeksään eri semanttiseen alakenttään, jotka asettivat tarkemmat rajat adjektiivien seemianalyysille. Jokainen adjektiivi luokiteltiin kuuluvaksi yhteen alakenttään, jonka seemit vastaavat adjektiivin määritelmään. Alakenttään kuuluminen määritti adjektiivin kuulumisen jompaankumpaan semanttisista pääkentistä. Tutkimuksen perusteella tärkein semanttinen pääkenttä on ekologiset arvot, jota edustaa yhteensä 103 esiintymää eli 57,9 % kaikista esiintymistä. Semanttisten kenttien alakentistä suurin ja pienin kenttä kuuluvat molemmat ekologisiin arvoihin. Lukumäärällisesti enemmän adjektiiveja on ei-ekologisten arvojen pääkentässä, yhteensä 50 kappaletta (51,02 %), kun taas ekologiseksi luokiteltuja adjektiiveja on 48 (48,98 %). Ekologisia arvoja edustavia adjektiiveja (57,9 %) esiintyy korpuksessa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin ei-ekologisia adjektiiveja (42,1 % esiintymistä), joten tutkimuksen hypoteesi todennettiin. Tutkimuksen tulosten kautta ekologiset arvot näyttäytyvät tärkeimpinä arvoina Melvitan oman toiminnan kuvaamisessa, mikä osaltaan on linjassa myös yrityksen toiminnan kanssa.