Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014

Nuoret lähettävät ja saavat terveyteen liittyviä viestejä digitaalisen median välityksellä, jota he käyttävät päivittäin useita kertoja päivässä. Digitaalisen median käyttö jakaantuu tyypillisesti usealle eri laitteelle, jolloin ruutuaikaa kertyy useasta eri lähteestä. Terveyden lukutaito on tunnist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivukoski, Henriikka
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73308
_version_ 1828193077875965952
author Koivukoski, Henriikka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivukoski, Henriikka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivukoski, Henriikka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivukoski, Henriikka
datasource_str_mv jyx
description Nuoret lähettävät ja saavat terveyteen liittyviä viestejä digitaalisen median välityksellä, jota he käyttävät päivittäin useita kertoja päivässä. Digitaalisen median käyttö jakaantuu tyypillisesti usealle eri laitteelle, jolloin ruutuaikaa kertyy useasta eri lähteestä. Terveyden lukutaito on tunnistettu merkittäväksi terveyttä ja terveyseroja välittäväksi tekijäksi, jolla voi olla merkitystä niin fyysisesti passiivisen ruutuajan vähentämisessä, kuin terveysviestien luotettavuuden arviointitaitojen parantamisessa. Terveyden lukutaidon ja ruutuajan välistä yhteyttä nuorilla on tutkittu vain vähän. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten sukupuoli, terveyden lukutaito, koettu perheen taloudellinen tilanne ja jatkokoulutussuuntaus ovat yhteydessä vapaaajan ruutuajan vaihteluun suomalaisilla 9.-luokkalaisilla oppilailla. Tutkielman aineistona käytettiin vuonna 2014 Suomessa kerättyä WHO-Koululaistutkimuksen osa-aineistoa, jossa oli mukana suomenkieliset 9.-luokkalaiset oppilaat (n = 1935). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmistolla ja analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, khiin neliötestiä sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Matalan terveyden lukutaidon ryhmään kuuluvilla oli kaksinkertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin ruutuaika koulupäivisin verrattuna niihin, joiden terveyden lukutaidon taso oli korkea. Tämä toteutui kaikilla kolmella ruutuajan osa-alueella (TV, pelit, muu ruutuaika) ja tietokone- ja konsolipelien pelaamisen osalta myös viikonloppuisin. Pojilla oli koulupäivisin kahdeksan- ja viikonloppuisin 11-kertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin tietokone- ja konsolipelien pelaamisaika verrattuna tyttöihin. Tytöillä oli yli kaksinkertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin muu ruutuaika verrattuna poikiin. Tulokset viittaavat siihen, että nuorten matalampi terveyden lukutaito on yhteydessä yli kahden tunnin ruutuaikaan. Lisäksi tyttöjen ja poikien ruutuaika kertyy eri lähteistä. Aineiston otos oli kansallisesti edustava, mutta tulokset eivät ole yleistettävissä Suomen ulkopuolelle. Jatkotutkimusta tarvitaan selvittämään, millaista nuorten digitaalisen median käyttö on tänä päivänä sekä tarkemmin, minkä suuntainen yhteys nuorten digitaalisen median käytön ja terveyden lukutaidon välillä on.
first_indexed 2020-12-17T21:01:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivukoski, Henriikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-17T13:33:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-17T13:33:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nuoret l\u00e4hett\u00e4v\u00e4t ja saavat terveyteen liittyvi\u00e4 viestej\u00e4 digitaalisen median v\u00e4lityksell\u00e4, jota he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t p\u00e4ivitt\u00e4in useita kertoja p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Digitaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 jakaantuu tyypillisesti usealle eri laitteelle, jolloin ruutuaikaa kertyy useasta eri l\u00e4hteest\u00e4. Terveyden lukutaito on tunnistettu merkitt\u00e4v\u00e4ksi terveytt\u00e4 ja terveyseroja v\u00e4litt\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi, jolla voi olla merkityst\u00e4 niin fyysisesti passiivisen ruutuajan v\u00e4hent\u00e4misess\u00e4, kuin terveysviestien luotettavuuden arviointitaitojen parantamisessa. Terveyden lukutaidon ja ruutuajan v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 nuorilla on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten sukupuoli, terveyden lukutaito, koettu perheen taloudellinen tilanne ja jatkokoulutussuuntaus ovat yhteydess\u00e4 vapaaajan ruutuajan vaihteluun suomalaisilla 9.-luokkalaisilla oppilailla. Tutkielman aineistona k\u00e4ytettiin vuonna 2014 Suomessa ker\u00e4tty\u00e4 WHO-Koululaistutkimuksen osa-aineistoa, jossa oli mukana suomenkieliset 9.-luokkalaiset oppilaat (n = 1935). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmistolla ja analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia, khiin neli\u00f6testi\u00e4 sek\u00e4 bin\u00e4\u00e4rist\u00e4 logistista regressioanalyysi\u00e4. Matalan terveyden lukutaidon ryhm\u00e4\u00e4n kuuluvilla oli kaksinkertainen todenn\u00e4k\u00f6isyys ylitt\u00e4\u00e4 kahden tunnin ruutuaika koulup\u00e4ivisin verrattuna niihin, joiden terveyden lukutaidon taso oli korkea. T\u00e4m\u00e4 toteutui kaikilla kolmella ruutuajan osa-alueella (TV, pelit, muu ruutuaika) ja tietokone- ja konsolipelien pelaamisen osalta my\u00f6s viikonloppuisin. Pojilla oli koulup\u00e4ivisin kahdeksan- ja viikonloppuisin 11-kertainen todenn\u00e4k\u00f6isyys ylitt\u00e4\u00e4 kahden tunnin tietokone- ja konsolipelien pelaamisaika verrattuna tytt\u00f6ihin. Tyt\u00f6ill\u00e4 oli yli kaksinkertainen todenn\u00e4k\u00f6isyys ylitt\u00e4\u00e4 kahden tunnin muu ruutuaika verrattuna poikiin. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 nuorten matalampi terveyden lukutaito on yhteydess\u00e4 yli kahden tunnin ruutuaikaan. Lis\u00e4ksi tytt\u00f6jen ja poikien ruutuaika kertyy eri l\u00e4hteist\u00e4. Aineiston otos oli kansallisesti edustava, mutta tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 Suomen ulkopuolelle. Jatkotutkimusta tarvitaan selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaista nuorten digitaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 on t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 tarkemmin, mink\u00e4 suuntainen yhteys nuorten digitaalisen median k\u00e4yt\u00f6n ja terveyden lukutaidon v\u00e4lill\u00e4 on.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-17T13:33:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-17T13:33:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveyden lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012177254", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusmedia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruutuaika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73308
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/219aa1e5-133f-4f4f-ae57-a8cd46a61b4a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012177254.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivukoski, Henriikka Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014 terveyden lukutaito digitaalinen media Terveyskasvatus Health Education 50411 uusmedia lapset (ikäryhmät) nuoret terveys ruutuaika
title Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
title_full Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
title_fullStr Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014 Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
title_full_unstemmed Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014 Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
title_short Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön
title_sort terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön who koululaistutkimuksen tuloksia 2014
title_sub WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
title_txtP Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
topic terveyden lukutaito digitaalinen media Terveyskasvatus Health Education 50411 uusmedia lapset (ikäryhmät) nuoret terveys ruutuaika
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus digitaalinen media lapset (ikäryhmät) nuoret ruutuaika terveyden lukutaito terveys uusmedia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73308 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177254
work_keys_str_mv AT koivukoskihenriikka terveydenlukutaidonyhteysnuortendigitaalisenmediankäyttöönwhokoululaistutkim