„Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen

Nykypäivänä ruoka ja ravitsemus kiinnostavat ja herättävät erilaisia tunteita aiempaa enemmän. Huomion kohteena on esimerkiksi ruoan alkuperä tai terveellisyys, ja aiheet ovat eri medioissa esillä tiuhaan. Tämä kehitys tarjoaa mahdollisuuksia myös suomalaisille elintarvikeyrityksille kansainvälisill...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paajanen, Aino
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73303
_version_ 1826225745594155008
author Paajanen, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paajanen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paajanen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paajanen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivänä ruoka ja ravitsemus kiinnostavat ja herättävät erilaisia tunteita aiempaa enemmän. Huomion kohteena on esimerkiksi ruoan alkuperä tai terveellisyys, ja aiheet ovat eri medioissa esillä tiuhaan. Tämä kehitys tarjoaa mahdollisuuksia myös suomalaisille elintarvikeyrityksille kansainvälisillä markkinoilla. Muun muassa Saksan rooli on Suomelle tärkeä, sillä se on viidenneksi suurin elintarvikkeiden vientimaamme. Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan, miten kaksi suomalaista elintarvikeyritystä markkinoivat tuotteitaan saksankielisillä verkkosivuillaan. Yrityksiksi valikoitui niiden vertailtavuuden ja kattavien saksankielisten verkkosivujen perusteella Suomisen Maito Oy tuotteellaan Jymy-jäätelö sekä Lappi-Hunaja Suomi (saksaksi Arktischer-Honig Finnland). Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: • Millä tavalla ja minkä teemojen avulla Suomen imagoa välitetään valittujen suomalaisyritysten saksankielisillä verkkosivuilla? • Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä löytyy tutkittavien yritysten verkkosivuilta tuotteiden suomalaisen alkuperän suhteen? • Mitä stereotypioita Suomesta voidaan löytää tutkittavien yritysten verkkosivuilta? Tärkeimpiä käsitteitä tutkimuskysymyksiä silmällä pitäen ovat imago, brändi sekä stereotypiat. Tutkimusmateriaali analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Kuckartzin (2018) mallin mukaan materiaalista rakennettiin induktiivisesti kategoriajärjestelmä. Tämän järjestelmän kuusi pääkategoriaa ovat suomalainen luonto, laatu, trendit, raaka-aineiden alkuperä, erikoisuudet sekä suomalaiset perinteet. Nämä kategoriat vastaavat samalla ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Yritysten verkkosivuilla huomattiin yhtäläisyyksiä esimerkiksi rakenteen suhteen. Lisäksi suurin kategoria, suomalainen luonto, oli merkittävä tekijä molemmille yrityksille. Suurimmat erot löytyivät kategorioista trendit, raaka-aineiden alkuperä sekä kuvien merkityksestä, jotka olivat tärkeämmässä roolissa Suomisen Maito Oy:n sivuilla. Lappi-Hunaja Suomen sivuilla taas painottuivat erikoisuudet, suomalaiset perinteet sekä tuotteiden valmistus. Suurin osa stereotypioista, kuten metsä, harvaan asutut erämaat tai keskiyön aurinko sijoittui suomalainen luonto -kategoriaan. Muista Suomeen liittyvistä stereotypioista esiin nousivat sauna ja salmiakki.
first_indexed 2024-09-11T08:49:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Paajanen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-17T12:16:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-17T12:16:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73303", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ruoka ja ravitsemus kiinnostavat ja her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t erilaisia tunteita aiempaa enemm\u00e4n. Huomion kohteena on esimerkiksi ruoan alkuper\u00e4 tai terveellisyys, ja aiheet ovat eri medioissa esill\u00e4 tiuhaan. T\u00e4m\u00e4 kehitys tarjoaa mahdollisuuksia my\u00f6s suomalaisille elintarvikeyrityksille kansainv\u00e4lisill\u00e4 markkinoilla. Muun muassa Saksan rooli on Suomelle t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 se on viidenneksi suurin elintarvikkeiden vientimaamme.\n\nT\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkitaan, miten kaksi suomalaista elintarvikeyrityst\u00e4 markkinoivat tuotteitaan saksankielisill\u00e4 verkkosivuillaan. Yrityksiksi valikoitui niiden vertailtavuuden ja kattavien saksankielisten verkkosivujen perusteella Suomisen Maito Oy tuotteellaan Jymy-j\u00e4\u00e4tel\u00f6 sek\u00e4 Lappi-Hunaja Suomi (saksaksi Arktischer-Honig Finnland). Tutkimuskysymykset ovat seuraavat:\n\u2022\tMill\u00e4 tavalla ja mink\u00e4 teemojen avulla Suomen imagoa v\u00e4litet\u00e4\u00e4n valittujen suomalaisyritysten saksankielisill\u00e4 verkkosivuilla?\n\u2022\tMit\u00e4 eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 l\u00f6ytyy tutkittavien yritysten verkkosivuilta tuotteiden suomalaisen alkuper\u00e4n suhteen?\n\u2022\tMit\u00e4 stereotypioita Suomesta voidaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tutkittavien yritysten verkkosivuilta? \n\nT\u00e4rkeimpi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 tutkimuskysymyksi\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en ovat imago, br\u00e4ndi sek\u00e4 stereotypiat. Tutkimusmateriaali analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Kuckartzin (2018) mallin mukaan materiaalista rakennettiin induktiivisesti kategoriaj\u00e4rjestelm\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n kuusi p\u00e4\u00e4kategoriaa ovat suomalainen luonto, laatu, trendit, raaka-aineiden alkuper\u00e4, erikoisuudet sek\u00e4 suomalaiset perinteet. N\u00e4m\u00e4 kategoriat vastaavat samalla ensimm\u00e4iseen tutkimuskysymykseen. \n\nYritysten verkkosivuilla huomattiin yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 esimerkiksi rakenteen suhteen. Lis\u00e4ksi suurin kategoria, suomalainen luonto, oli merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 molemmille yrityksille. Suurimmat erot l\u00f6ytyiv\u00e4t kategorioista trendit, raaka-aineiden alkuper\u00e4 sek\u00e4 kuvien merkityksest\u00e4, jotka olivat t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 roolissa Suomisen Maito Oy:n sivuilla. Lappi-Hunaja Suomen sivuilla taas painottuivat erikoisuudet, suomalaiset perinteet sek\u00e4 tuotteiden valmistus. Suurin osa stereotypioista, kuten mets\u00e4, harvaan asutut er\u00e4maat tai keskiy\u00f6n aurinko sijoittui suomalainen luonto -kategoriaan. Muista Suomeen liittyvist\u00e4 stereotypioista esiin nousivat sauna ja salmiakki.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-17T12:16:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-17T12:16:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Image", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Stereotype", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "qualitative Inhaltsanalyse", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interkulturelles Marketing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201eDirekt aus der arktischen Natur Finnlands\u201c: Image von und Stereotype \u00fcber Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012177249", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "imago", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stereotypiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73303
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5a5e3c31-1c8a-49aa-b094-d17bc663e483\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012177249.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paajanen, Aino „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen Image Stereotype qualitative Inhaltsanalyse interkulturelles Marketing Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 brändit imago kulttuurienvälisyys markkinointi stereotypiat
title „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_full „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_fullStr „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_full_unstemmed „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_short „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_sort direkt aus der arktischen natur finnlands image von und stereotype über finnland auf den deutschsprachigen websites zweier finnischer lebensmittelunternehmen
title_txtP „Direkt aus der arktischen Natur Finnlands“: Image von und Stereotype über Finnland auf den deutschsprachigen Websites zweier finnischer Lebensmittelunternehmen
topic Image Stereotype qualitative Inhaltsanalyse interkulturelles Marketing Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 brändit imago kulttuurienvälisyys markkinointi stereotypiat
topic_facet 308 German Language and Culture Image Saksan kieli ja kulttuuri Stereotype brändit imago interkulturelles Marketing kulttuurienvälisyys markkinointi qualitative Inhaltsanalyse stereotypiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73303 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177249
work_keys_str_mv AT paajanenaino direktausderarktischennaturfinnlandsimagevonundstereotypeuberfinnlandaufdendeutschs