"Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisissa tilanteissa opettajat antavat palautetta ja millaista tämä opettajien antama palaute on. Lisäksi selvitimme opettajien ja oppilaiden näkemyksiä pal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Boström, Emmi, Keijonen, Jenny
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73297
_version_ 1826225717606612992
author Boström, Emmi Keijonen, Jenny
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Boström, Emmi Keijonen, Jenny Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Boström, Emmi Keijonen, Jenny Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Boström, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisissa tilanteissa opettajat antavat palautetta ja millaista tämä opettajien antama palaute on. Lisäksi selvitimme opettajien ja oppilaiden näkemyksiä palautteen merkityksestä. Tutkimuksen kohteena oli vain opettajien oppilaille antama palaute eikä esimeriksi oppilaiden välistä vertaisarviointia tutkittu. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla neljältä opettajalta ja viideltä kuudesluokkalaiselta oppilaalta. Tutkimusote on laadullinen, ja aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksemme tulosten mukaan opettajat käyttivät sanatonta palautetta useammin kuin sanallista palautetta. Oppilaiden haastatteluissa nousi kuitenkin esiin ainoastaan opettajien antama sanallinen palaute. Niin opettajien kuin oppilaidenkin näkemysten mukaan opettajan on annettava sekä positiivista että negatiivista palautetta, mutta positiivisen palautteen määrän olisi kuitenkin oltava suurempi. Kaikki haastattelemamme opettajat ja oppilaat olivat sitä mieltä, että palautteella on tärkeä merkitys koulussa. Opettajien mukaan toimiva palaute on johdonmukaista ja perusteltua sekä oppilaan ymmärtämää ja hyväksymää. Oppilaiden vastauksista nousi selvästi opettajien vastauksia enemmän positiivinen, kannustava ja kehuva palaute. Lisäksi oppilaiden näkemysten ja kokemusten mukaan opettajan antama hyvä palaute on rakentavaa, kehuvaa, kuvailevaa ja seurausta oikeista asioista.
first_indexed 2024-09-11T08:51:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bostr\u00f6m, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keijonen, Jenny", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-17T11:45:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-17T11:45:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73297", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia palautteenannosta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisissa tilanteissa opettajat antavat palautetta ja millaista t\u00e4m\u00e4 opettajien antama palaute on. Lis\u00e4ksi selvitimme opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 palautteen merkityksest\u00e4. Tutkimuksen kohteena oli vain opettajien oppilaille antama palaute eik\u00e4 esimeriksi oppilaiden v\u00e4list\u00e4 vertaisarviointia tutkittu.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla nelj\u00e4lt\u00e4 opettajalta ja viidelt\u00e4 kuudesluokkalaiselta oppilaalta. Tutkimusote on laadullinen, ja aineiston analyysi tehtiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nTutkimuksemme tulosten mukaan opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t sanatonta palautetta useammin kuin sanallista palautetta. Oppilaiden haastatteluissa nousi kuitenkin esiin ainoastaan opettajien antama sanallinen palaute. Niin opettajien kuin oppilaidenkin n\u00e4kemysten mukaan opettajan on annettava sek\u00e4 positiivista ett\u00e4 negatiivista palautetta, mutta positiivisen palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4n olisi kuitenkin oltava suurempi.\nKaikki haastattelemamme opettajat ja oppilaat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 palautteella on t\u00e4rke\u00e4 merkitys koulussa. Opettajien mukaan toimiva palaute on johdonmukaista ja perusteltua sek\u00e4 oppilaan ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4 ja hyv\u00e4ksym\u00e4\u00e4. Oppilaiden vastauksista nousi selv\u00e4sti opettajien vastauksia enemm\u00e4n positiivinen, kannustava ja kehuva palaute. Lis\u00e4ksi oppilaiden n\u00e4kemysten ja kokemusten mukaan opettajan antama hyv\u00e4 palaute on rakentavaa, kehuvaa, kuvailevaa ja seurausta oikeista asioista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-17T11:45:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-17T11:45:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palautteenanto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimiva palaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehuva palaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ainahan se hyv\u00e4 tuntuu hyv\u00e4lle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pit\u00e4\u00e4 my\u00f6s sanoo.\u201d : Opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia palautteenannosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012177243", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73297
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64e87673-0818-4d69-a223-59a2eba4fe60\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012177243.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Boström, Emmi Keijonen, Jenny "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta palautteenanto toimiva palaute kehuva palaute Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 palaute opettajat vuorovaikutus oppilaat
title "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
title_full "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
title_fullStr "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
title_full_unstemmed "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
title_short "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.”
title_sort ainahan se hyvä tuntuu hyvälle mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
title_sub Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
title_txtP "Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
topic palautteenanto toimiva palaute kehuva palaute Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 palaute opettajat vuorovaikutus oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kehuva palaute opettajat oppilaat palaute palautteenanto toimiva palaute vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73297 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177243
work_keys_str_mv AT boströmemmi ainahansehyvätuntuuhyvällemuttasittejosonjotainegatiivistanisepitäämyössanooopettaji