Konsultit keskiössä web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa

Digitalisoituminen on tuonut uudenlaisia haasteita, mutta myös ratkaisuja ja mahdollisuuksia markkinoijille. Web-analytiikan avulla markkinoijat ovat kykeneviä osoittamaan markkinoinnin tuloksellisuutta sekä kehittämään markkinointia digitaalisessa ympäristössä. Web-analytiikan hyödyntämi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppinen, Aleksi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73291
_version_ 1826225733280727040
author Kauppinen, Aleksi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppinen, Aleksi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppinen, Aleksi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppinen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Digitalisoituminen on tuonut uudenlaisia haasteita, mutta myös ratkaisuja ja mahdollisuuksia markkinoijille. Web-analytiikan avulla markkinoijat ovat kykeneviä osoittamaan markkinoinnin tuloksellisuutta sekä kehittämään markkinointia digitaalisessa ympäristössä. Web-analytiikan hyödyntäminen on verrattain yleistä, johtuen useiden näiden sovellusjärjestelmien maksuttomuudesta sekä suhteellisesta helppokäyttöisyydestä. Kuitenkin web-analytiikan strateginen hyödyntäminen vaatii uudenlaisia tietotaitoja sekä muuntautumiskykyä ja moni organisaatio epäonnistuukin tässä, jolloin web-analytiikan hyödyntäminen jää sattumanvaraiseksi. Analyytikoista on globaali työvoimapula, jolloin näitä tietotaitoja joudutaan hankkimaan vaihtoehtoisin keinoin, esimerkiksi konsultointipalveluita hyödyntämällä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka web-analytiikan konsultit hyödyntävät web-analytiikkaa osana markkinoinnin mittaamista. Ilmiötä tutkitaan kolmen eri ulottuvuuden kautta: sisältö, prosessi ja konteksti. Nämä ulottuvuudet asettivat tälle tutkimukselle kolme tutkimuskysymystä: 1) Millaista web-analytiikan dataa ulkoiset asiantuntijat keräävät? 2) Mitkä ovat datan prosessoinnin pääpiirteet? 3) Kuinka organisaation kontekstin koetaan vaikuttavan web-analytiikan hyödyntämiseen? Ilmiön moniulotteisen luonteen takia tutkimusmuodoksi valikoitui ilmiötä kuvaileva, kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluja suoritettiin kuusi kappaletta suomalaisten web-analytiikan konsulttien kanssa. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Tulokset mukailivat paljon aikaisempien tutkimusten tuloksia, mutta myös eroavaisuuksia esiintyi. Tutkimuksen perusteella web-analytiikan konsulteille on tärkeää sitoa web-analytiikan mittaristo tukemaan asiakasorganisaation liiketoiminnan tavoitteita sekä muodostaa asiakkaan ostopolku digitaalisessa ympäristössä. Web-analytiikan hyödyntämiselle on tärkeää systemaattinen prosessi. Tutkimuksen perusteella useissa organisaatioissa epäonnistutaan web-analytiikan hyödyntämisessä niukkojen sekä huonosti allokoitujen resurssien johdosta. Lisäksi tutkimuksen perusteella pitkälle digitalisoituneilla toimialoilla organisaatiot hyödyntävät enemmän web-analytiikkaa markkinoinnin päätöksenteossa. Lopuksi esitän tutkimuksen pohjalta muodostuneen uuden viitekehyksen, jossa tarkastellaan mitä sisäisen kontekstin tekijöitä konsultit aktiivisesti kehittävät asiakasorganisaatioissa.
first_indexed 2020-12-17T21:01:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-17T11:04:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-17T11:04:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73291", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisoituminen on tuonut uudenlaisia haasteita, mutta myo\u0308s ratkaisuja ja mahdollisuuksia markkinoijille. Web-analytiikan avulla markkinoijat ovat kykenevia\u0308 osoittamaan markkinoinnin tuloksellisuutta seka\u0308 kehitta\u0308ma\u0308a\u0308n markkinointia digitaalisessa ympa\u0308risto\u0308ssa\u0308. Web-analytiikan hyo\u0308dynta\u0308minen on verrattain yleista\u0308, johtuen useiden na\u0308iden sovellusja\u0308rjestelmien maksuttomuudesta seka\u0308 suhteellisesta helppoka\u0308ytto\u0308isyydesta\u0308. Kuitenkin web-analytiikan strateginen hyo\u0308dynta\u0308minen vaatii uudenlaisia tietotaitoja seka\u0308 muuntautumiskykya\u0308 ja moni organisaatio epa\u0308onnistuukin ta\u0308ssa\u0308, jolloin web-analytiikan hyo\u0308dynta\u0308minen ja\u0308a\u0308 sattumanvaraiseksi. Analyytikoista on globaali tyo\u0308voimapula, jolloin na\u0308ita\u0308 tietotaitoja joudutaan hankkimaan vaihtoehtoisin keinoin, esimerkiksi konsultointipalveluita hyo\u0308dynta\u0308ma\u0308lla\u0308.\nTa\u0308ma\u0308n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka web-analytiikan konsultit hyo\u0308dynta\u0308va\u0308t web-analytiikkaa osana markkinoinnin mittaamista. Ilmio\u0308ta\u0308 tutkitaan kolmen eri ulottuvuuden kautta: sisa\u0308lto\u0308, prosessi ja konteksti. Na\u0308ma\u0308 ulottuvuudet asettivat ta\u0308lle tutkimukselle kolme tutkimuskysymysta\u0308: 1) Millaista web-analytiikan dataa ulkoiset asiantuntijat kera\u0308a\u0308va\u0308t? 2) Mitka\u0308 ovat datan prosessoinnin pa\u0308a\u0308piirteet? 3) Kuinka organisaation kontekstin koetaan vaikuttavan web-analytiikan hyo\u0308dynta\u0308miseen? Ilmio\u0308n moniulotteisen luonteen takia tutkimusmuodoksi valikoitui ilmio\u0308ta\u0308 kuvaileva, kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelma\u0308na\u0308 oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluja suoritettiin kuusi kappaletta suomalaisten web-analytiikan konsulttien kanssa. Kera\u0308tty aineisto analysoitiin sisa\u0308llo\u0308nanalyysin periaatteita noudattaen.\nTulokset mukailivat paljon aikaisempien tutkimusten tuloksia, mutta myo\u0308s eroavaisuuksia esiintyi. Tutkimuksen perusteella web-analytiikan konsulteille on ta\u0308rkea\u0308a\u0308 sitoa web-analytiikan mittaristo tukemaan asiakasorganisaation liiketoiminnan tavoitteita seka\u0308 muodostaa asiakkaan ostopolku digitaalisessa ympa\u0308risto\u0308ssa\u0308. Web-analytiikan hyo\u0308dynta\u0308miselle on ta\u0308rkea\u0308a\u0308 systemaattinen prosessi. Tutkimuksen perusteella useissa organisaatioissa epa\u0308onnistutaan web-analytiikan hyo\u0308dynta\u0308misessa\u0308 niukkojen seka\u0308 huonosti allokoitujen resurssien johdosta. Lisa\u0308ksi tutkimuksen perusteella pitka\u0308lle digitalisoituneilla toimialoilla organisaatiot hyo\u0308dynta\u0308va\u0308t enemma\u0308n web-analytiikkaa markkinoinnin pa\u0308a\u0308to\u0308ksenteossa. Lopuksi esita\u0308n tutkimuksen pohjalta muodostuneen uuden viitekehyksen, jossa tarkastellaan mita\u0308 sisa\u0308isen kontekstin tekijo\u0308ita\u0308 konsultit aktiivisesti kehitta\u0308va\u0308t asiakasorganisaatioissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-17T11:04:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-17T11:04:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "web-analytiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin mittaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dataohjautuva markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikkeenjohdon konsultointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Konsultit keskio\u0308ssa\u0308 : web-analytiikan hyo\u0308dynta\u0308minen markkinoinnin mittaamisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012177227", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konsultointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73291
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bc00361e-9243-4e55-b3d6-f146357b9259\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012177227.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Aleksi Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa web-analytiikka markkinoinnin mittaaminen dataohjautuva markkinointi liikkeenjohdon konsultointi Markkinointi Marketing 20423 markkinointi konsultointi digitaalinen markkinointi
title Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa
title_full Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa
title_fullStr Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa
title_full_unstemmed Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa
title_short Konsultit keskiössä
title_sort konsultit keskio ssa web analytiikan hyo dynta minen markkinoinnin mittaamisessa
title_sub web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa
title_txtP Konsultit keskiössä : web-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin mittaamisessa
topic web-analytiikka markkinoinnin mittaaminen dataohjautuva markkinointi liikkeenjohdon konsultointi Markkinointi Marketing 20423 markkinointi konsultointi digitaalinen markkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi dataohjautuva markkinointi digitaalinen markkinointi konsultointi liikkeenjohdon konsultointi markkinoinnin mittaaminen markkinointi web-analytiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73291 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177227
work_keys_str_mv AT kauppinenaleksi konsultitkeskiossawebanalytiikanhyodyntaminenmarkkinoinninmittaamisessa AT kauppinenaleksi konsultitkeskiössäwebanalytiikanhyödyntäminenmarkkinoinninmittaamisessa