Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla

Tutkielmassani selvitin, miten ajattelutaitojen interventio-ohjelmaan tunnistetut alempia pisteitä saaneet oppilaat edistyivät suhteessa muihin ikäisiinsä oppilaisiin. Lisäksi tutkin, miten interventioon osallistuneiden oppilaiden saavutuspisteet erosivat heitä vastaavien alempia pisteitä saaneiden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Talvioja, Annika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73288
_version_ 1826225712459153408
author Talvioja, Annika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Talvioja, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Talvioja, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Talvioja, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani selvitin, miten ajattelutaitojen interventio-ohjelmaan tunnistetut alempia pisteitä saaneet oppilaat edistyivät suhteessa muihin ikäisiinsä oppilaisiin. Lisäksi tutkin, miten interventioon osallistuneiden oppilaiden saavutuspisteet erosivat heitä vastaavien alempia pisteitä saaneiden oppilaiden kontrolliryhmässä. Näiden tutkimustehtävien kautta haluttiin kiinnittää huomiota alkuopetusikäisten lasten ajattelun taitojen tarpeellisuuteen. Etenkin ajattelutaidoissaan taitamattomammat oppilaat hyötyvät ajattelutaitojen kehittämisestä eriarvoistumisen ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tutkittavat olivat toisen luokan oppilaita neljältä eri luokalta (N=91). Tutkimusaineisto kerättiin testaamalla induktiivisen päättelyn, analogisen päättelyn ja matemaattisen osaamisen taitoja ajattelun taitojen ja matemaattisten taitojen tehtäväsarjoilla. Tilastollisissa analyyseissä käytettiin t-testiä, Mann-Whitney Utestiä ja Kruskall Wallis -testiä. Interventioryhmä oli kehittynyt tilastollisesti merkitsevästi sekä induktiivisen päättelyn että matemaattisen osaamisen osalta intervention seurauksena ikäistensä kontrolliryhmään verrattuna. Sen sijaan interventioryhmän ja vastaavien tukea tarvitsevien kontrolliryhmän välisessä vertailussa ei ollut tilastollisesti merkittävää eroa Voidaan siis todeta, että interventiolla on ollut hienoinen, joskaan ei tilastollisesti merkitsevä tuki tälle kehitykselle. Ajattelutaitojen tutkimus etenkin alkuopetusikäisillä lapsilla on ollut toistaiseksi vähäistä. Uudessa opetussuunnitelman perusteissa ajattelu ja oppimaan oppiminen on keskeisesti esillä laaja-alaisena osaamistavoitteena (POPS 2014). Tämä osaltaan osoittaa, että ajattelutaitojen tutkimukselle on tarvetta. Asiasanat: ajattelun taidot, interventio, induktiivinen päättely, toinen vuosiluokka
first_indexed 2020-12-17T21:01:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Talvioja, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-17T10:39:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-17T10:39:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73288", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani selvitin, miten ajattelutaitojen interventio-ohjelmaan tunnistetut\nalempia pisteit\u00e4 saaneet oppilaat edistyiv\u00e4t suhteessa muihin ik\u00e4isiins\u00e4 oppilaisiin. Lis\u00e4ksi tutkin, miten interventioon osallistuneiden oppilaiden saavutuspisteet erosivat heit\u00e4 vastaavien alempia pisteit\u00e4 saaneiden oppilaiden kontrolliryhm\u00e4ss\u00e4. N\u00e4iden tutkimusteht\u00e4vien kautta haluttiin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota alkuopetusik\u00e4isten lasten ajattelun taitojen tarpeellisuuteen. Etenkin ajattelutaidoissaan\ntaitamattomammat oppilaat hy\u00f6tyv\u00e4t ajattelutaitojen kehitt\u00e4misest\u00e4 eriarvoistumisen ja syrj\u00e4ytymisen ehk\u00e4isemiseksi.\n Tutkittavat olivat toisen luokan oppilaita nelj\u00e4lt\u00e4 eri luokalta (N=91). Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin testaamalla induktiivisen p\u00e4\u00e4ttelyn, analogisen p\u00e4\u00e4ttelyn\nja matemaattisen osaamisen taitoja ajattelun taitojen ja matemaattisten taitojen\nteht\u00e4v\u00e4sarjoilla. Tilastollisissa analyyseiss\u00e4 k\u00e4ytettiin t-testi\u00e4, Mann-Whitney Utesti\u00e4 ja Kruskall Wallis -testi\u00e4.\n Interventioryhm\u00e4 oli kehittynyt tilastollisesti merkitsev\u00e4sti sek\u00e4 induktiivisen p\u00e4\u00e4ttelyn ett\u00e4 matemaattisen osaamisen osalta intervention seurauksena\nik\u00e4istens\u00e4 kontrolliryhm\u00e4\u00e4n verrattuna. Sen sijaan interventioryhm\u00e4n ja vastaavien tukea tarvitsevien kontrolliryhm\u00e4n v\u00e4lisess\u00e4 vertailussa ei ollut tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 eroa Voidaan siis todeta, ett\u00e4 interventiolla on ollut hienoinen,\njoskaan ei tilastollisesti merkitsev\u00e4 tuki t\u00e4lle kehitykselle.\nAjattelutaitojen tutkimus etenkin alkuopetusik\u00e4isill\u00e4 lapsilla on ollut toistaiseksi v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Uudessa opetussuunnitelman perusteissa ajattelu ja oppimaan\noppiminen on keskeisesti esill\u00e4 laaja-alaisena osaamistavoitteena (POPS 2014).\nT\u00e4m\u00e4 osaltaan osoittaa, ett\u00e4 ajattelutaitojen tutkimukselle on tarvetta.\nAsiasanat: ajattelun taidot, interventio, induktiivinen p\u00e4\u00e4ttely, toinen vuosiluokka", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-17T10:39:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-17T10:39:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012177223", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4ttely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73288
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9bbe017b-bd0b-4c6a-8a5d-5d0416de1b32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012177223.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Talvioja, Annika Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla Erityispedagogiikka Special Education 101 ajattelu interventio päättely oppiminen
title Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla
title_full Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla
title_fullStr Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla
title_full_unstemmed Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla
title_short Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla
title_sort ajattelutaitojen interventio ohjelman toimivuuden tarkastelua 2 luokan oppilailla
title_txtP Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 ajattelu interventio päättely oppiminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ajattelu interventio oppiminen päättely
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73288 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177223
work_keys_str_mv AT talviojaannika ajattelutaitojeninterventioohjelmantoimivuudentarkastelua2luokanoppilailla