Massakulttuurin kritiikki Soundi-lehden levyarvosteluissa

Maisterintutkielmassani perehdyttiin rock-lehti Soundin teksteihin kartoittamalla levyarvostelujen asenteita valtavirta- ja marginaalimusiikkia kohtaan. Tavoitteena oli kriittistä diskurssianalyysiä käyttäen selvittää, kuinka kriitikot arvottivat levyjen taiteellista sisältöä ja millä perusteella. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtoranta, Riku
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73246
Description
Summary:Maisterintutkielmassani perehdyttiin rock-lehti Soundin teksteihin kartoittamalla levyarvostelujen asenteita valtavirta- ja marginaalimusiikkia kohtaan. Tavoitteena oli kriittistä diskurssianalyysiä käyttäen selvittää, kuinka kriitikot arvottivat levyjen taiteellista sisältöä ja millä perusteella. Teoreettisessa taustassa on yhdistelty Frankfurtin koulukunnan massakulttuurin teorioita myöhempiin rock-musiikin sosiologisiin lähestymistapoihin. Esimerkiksi Simon Frith on nähnyt jo 1970-luvulla samanlaisia massakulttuuria kritisoivia piirteitä rock-diskurssissa. Myös Pierre Bourdieun distinktioteoria oli olennainen teoreettinen lähtökohta. Tulokseni vahvistivat käsitystä, että massakulttuurin kritiikki elää vahvasti myös 2010-luvulla rockia käsittelevissä teksteissä autenttisuuden diskurssin kautta. Aitouden ihannetta on perinteisesti pidetty yllä vastakkainasettelemalla pop- ja rock-musiikkia.