„Ich bin dein Plastikmüll“ Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland

Ilmastonmuutos ja ympäristön tila ovat viime vuosina olleet laajan keskustelun kohteina. Erityisesti huomiota on herättänyt IPPC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) lokakuussa 2018 julkaisema raportti ilmastonmuutoksen etenemisestä, koska IPPC:n raportit toimivat kansainvälisen ilmastopoli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltonen, Sofia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73242
_version_ 1826225737918578688
author Peltonen, Sofia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peltonen, Sofia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peltonen, Sofia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peltonen, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Ilmastonmuutos ja ympäristön tila ovat viime vuosina olleet laajan keskustelun kohteina. Erityisesti huomiota on herättänyt IPPC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) lokakuussa 2018 julkaisema raportti ilmastonmuutoksen etenemisestä, koska IPPC:n raportit toimivat kansainvälisen ilmastopolitiikan ja siihen liittyvän päätöksenteon pohjana. Lisäksi ilmastoaktivistit, kuten ruotsalainen Greta Thunberg, ovat saaneet mediassa paljon huomiota ja vaatineet niin päättäjiä, valtioita kuin yksittäisiä kansalaisia ryhtymään ilmastotoimiin. Tämän tutkimuksen tarkoitus on multimodaalisen diskurssianalyysin keinoin tutkia, miten ja millaisin keinoin eräs Saksan WWF:n mainosvideo pyrkii vaikuttamaan katsojiinsa. Tutkimukseen valittu video on osa laajempaa WWF:n kampanjaa, jonka tavoitteena on saada muoviroskan päätyminen meriin ja vesistöihin loppumaan. Videon pääviesti on saada katsojat allekirjoittamaan sähköinen vetoomus, jonka avulla WWF voi vedota valtionpäämiehiin ja pyytää heitä ottamaan vastuuta ja työskentelemään maailmanlaajuisen, laillisesti sitovan YK: n yleissopimuksen puolesta muovijätteen torjumiseksi merissä. Tutkielmassa tarkastellaan, miten lähdemateriaaliksi valitussa videossa hyödynnetään visuaalisia, auditiivisia ja kielellisiä keinoja merkitysten luomisessa ja miten niillä pyritään vaikuttamaan katsojaan. Keinoja tarkastellaan analyysissä ensin yksittäin niiden tunnistamisen ja kuvailemisen helpottamiseksi, mutta lopuksi kiinnitetään huomiota myös valikoitujen keinojen yhteistyöhön, koska multimodaalisen analyysin tarkoituksena on analysoida, miten nämä erilaiset modaliteetit toimivat yhdessä merkitysten luomiseksi. Analyysin pohjalta kävi ilmi, että kyseinen mainosvideo pyrkii vaikuttamaan katsojiin pääasiassa tunteiden kautta. Videossa käytetyt visuaaliset, auditiiviset ja kielelliset keinot ovat kaikki eri tavoilla tunteita herättäviä, ja niiden avulla pyritään saamaan katsoja miettimään esimerkiksi omaa kulutuskäyttäytymistään ja ryhtymään toimiin muoviongelman ratkaisemiseksi.
first_indexed 2020-12-16T21:03:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dlaske, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Linderoos, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltonen, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-16T08:42:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-16T08:42:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73242", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ilmastonmuutos ja ymp\u00e4rist\u00f6n tila ovat viime vuosina olleet laajan keskustelun kohteina. Erityisesti huomiota on her\u00e4tt\u00e4nyt IPPC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) lokakuussa 2018 julkaisema raportti ilmastonmuutoksen etenemisest\u00e4, koska IPPC:n raportit toimivat kansainv\u00e4lisen ilmastopolitiikan ja siihen liittyv\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon pohjana. Lis\u00e4ksi ilmastoaktivistit, kuten ruotsalainen Greta Thunberg, ovat saaneet mediassa paljon huomiota ja vaatineet niin p\u00e4\u00e4tt\u00e4ji\u00e4, valtioita kuin yksitt\u00e4isi\u00e4 kansalaisia ryhtym\u00e4\u00e4n ilmastotoimiin.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on multimodaalisen diskurssianalyysin keinoin tutkia, miten ja millaisin keinoin er\u00e4s Saksan WWF:n mainosvideo pyrkii vaikuttamaan katsojiinsa. Tutkimukseen valittu video on osa laajempaa WWF:n kampanjaa, jonka tavoitteena on saada muoviroskan p\u00e4\u00e4tyminen meriin ja vesist\u00f6ihin loppumaan. Videon p\u00e4\u00e4viesti on saada katsojat allekirjoittamaan s\u00e4hk\u00f6inen vetoomus, jonka avulla WWF voi vedota valtionp\u00e4\u00e4miehiin ja pyyt\u00e4\u00e4 heit\u00e4 ottamaan vastuuta ja ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n maailmanlaajuisen, laillisesti sitovan YK: n yleissopimuksen puolesta muovij\u00e4tteen torjumiseksi meriss\u00e4.\n\nTutkielmassa tarkastellaan, miten l\u00e4hdemateriaaliksi valitussa videossa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n visuaalisia, auditiivisia ja kielellisi\u00e4 keinoja merkitysten luomisessa ja miten niill\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan katsojaan. Keinoja tarkastellaan analyysiss\u00e4 ensin yksitt\u00e4in niiden tunnistamisen ja kuvailemisen helpottamiseksi, mutta lopuksi kiinnitet\u00e4\u00e4n huomiota my\u00f6s valikoitujen keinojen yhteisty\u00f6h\u00f6n, koska multimodaalisen analyysin tarkoituksena on analysoida, miten n\u00e4m\u00e4 erilaiset modaliteetit toimivat yhdess\u00e4 merkitysten luomiseksi.\n\nAnalyysin pohjalta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kyseinen mainosvideo pyrkii vaikuttamaan katsojiin p\u00e4\u00e4asiassa tunteiden kautta. Videossa k\u00e4ytetyt visuaaliset, auditiiviset ja kielelliset keinot ovat kaikki eri tavoilla tunteita her\u00e4tt\u00e4vi\u00e4, ja niiden avulla pyrit\u00e4\u00e4n saamaan katsoja miettim\u00e4\u00e4n esimerkiksi omaa kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n ja ryhtym\u00e4\u00e4n toimiin muoviongelman ratkaisemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-16T08:42:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-16T08:42:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "129", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201eIch bin dein Plastikm\u00fcll\u201c : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012167186", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73242
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe876c1f-1078-4a83-a12e-ab4b6a008ba5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012167186.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltonen, Sofia „Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland multimodaalinen diskurssianalyysi Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 diskurssintutkimus multimodaalisuus mainokset mainonta
title „Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland
title_full „Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland
title_fullStr „Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland „Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland
title_full_unstemmed „Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland „Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland
title_short „Ich bin dein Plastikmüll“
title_sort ich bin dein plastikmüll multimodale diskursanalyse eines werbevideos von wwf deutschland
title_sub Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland
title_txtP „Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland
topic multimodaalinen diskurssianalyysi Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 diskurssintutkimus multimodaalisuus mainokset mainonta
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri diskurssintutkimus mainokset mainonta multimodaalinen diskurssianalyysi multimodaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73242 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012167186
work_keys_str_mv AT peltonensofia ichbindeinplastikmullmultimodalediskursanalyseeineswerbevideosvonwwfdeutschland