Summary: | Tutkielma tarkastelee kirjallisuuskatsauksen muodossa, miten robotiikan ja erityisesti palvelurobotiikan tiedetään vaikuttavan sosiaali- ja terveysalan prosesseihin. Tarkastelun aineistona on käytetty ensisijaisesti tietojärjestelmätieteen alan laadukkaita julkaisuja, mutta palvelurobotiikan ollessa alalla hyvin nuori ilmiö, on tukena käytetty myös muita tutkimusta tukevia julkaisuja. Tutkielma tuo ilmi palvelurobotiikan hyödyntämisen ajurit, ominaiset piirteet, hyödyt ja haasteet sosiaali- ja terveysalan prosesseissa, sekä tarkastelee tietojärjestelmätieteiden suhdetta robotiikkaan. Tutkimuksen tuloksena on havaintoja sosiaali- ja terveysalan prosesseille ominaisten piirteiden sekä palvelurobotiikalle tunnistettujen ominaisuuksien yhteensopivuudesta.
The study, in a form of literature review, inspects how robotics, precisely service robotics, are known to affect the processes of social and health care sector. The reviewed material is primarily from qualified publications from the area of information systems science, though service robotics being a young subject on this area, supporting material of other sources is also used. The study finds out drivers for exploiting service robotics and their distinctive properties alongside the encountered opportunities and challenges of utilizing service robotics. Attention is also paid on the relationship between information systems science and service robotics. As a result, the study forms observations of compatibility of the attributes of social and health sector’s processes and the known properties of service robotics.
|