Digital eller traditionell fritidsläsning en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland

Tutkielman aiheena ovat oppilaiden vapaa-ajan lukuhalut ja lukutottumukset. Aiheen valintaan vaikutti olettamus, että oppilaat eivät enää lue kirjoja vapaa-ajallaan ja että syvälukutaitojen harjoittelu keskittyy lähinnä koulussa tapahtuvaan työskentelyyn. Tutkielmassa tarkastellaan aiheen teoriataus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luoma, Katja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73220
_version_ 1826225757595107328
author Luoma, Katja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luoma, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luoma, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luoma, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman aiheena ovat oppilaiden vapaa-ajan lukuhalut ja lukutottumukset. Aiheen valintaan vaikutti olettamus, että oppilaat eivät enää lue kirjoja vapaa-ajallaan ja että syvälukutaitojen harjoittelu keskittyy lähinnä koulussa tapahtuvaan työskentelyyn. Tutkielmassa tarkastellaan aiheen teoriataustaa, oppilaiden omia käsityksiä vapaa-ajan lukemisestaan ja sitä, tukevatko tulokset toisiaan. Lisäksi selvitetään sukupuolten välisiä eroja digitaalisten ja painettujen tekstien lukemisessa. Tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoisuutta oppilaiden vapaa-ajan lukutottumuksista ja tuoda esiin lukemista edistäviä toimenpiteitä. Tavoitteena on tutkia oppilaiden lukuhalun asenteita, mitä ja miksi he lukevat, poikien ja tyttöjen lukutottumuksia sekä mitkä lukemista edistävät toimenpiteet voisi toimia oppilaiden vapaa-ajalla. Tutkimukseen osallistui 53 kuudennen luokan oppilasta Itäjöötanmaan läänissä, Ruotsissa. Tutkielman aineisto koostuu oppilaiden vastauksista kyselyyn. Kyselyssä oli sekä monivalintaväittämiä että avoimia kysymyksiä. Tutkielman analyysimetodina käytetään kyselyn tulosten sekä kvantitatiivista menetelmää että avointen kysymysten kvalitatiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden painetun tekstin syvälukeminen rajoittuu suurelta osin kouluaikaan. Digitaalisissa teksteissä sen sijaan korostuu vapaa-aika, viihteellisyys ja sosiaaliset tarpeet. Oppilaiden lukuhaluihin vapaa-ajalla vaikuttavat eniten lukemisen kiinnostavuus sekä käytettävä aika. Tyttöjen lukutottumuksiin vaikuttavat lisäksi positiivisesti lukuympäristö, kirjasto, kirjakauppa, kannettava pääte ja koulu. Pojilla vaikuttavat kiinnostavuuden ja ajan lisäksi elokuvat, TV-ohjelmat, musiikki ja ystävät. Lukemista edistävistä toimenpiteistä oppilaat nostavat erityisesti lukuesikuvan merkityksen inspiraatiolähteenä. Viranomaisten toimenpiteissä korostuu eri toimijoiden yhteistyö: koulu, kirjasto ja nuorisotyö. Loppupäätelmä tuloksista on, että oppilaat eivät vaikuta olevan tietoisia siitä, että he lukevat täysin eri tekstejä paperi- ja digitaalisessa muodossa ja että heidän tarpeensa näille kahdelle lukumuodolle ovat erit. Riippumatta tekstimuodosta ja jotta lukuvastustusta ei synny, tärkeintä kuitenkin on, että lukeminen tapahtuu lapsen omin ehdoin ja hänen osaamistasollaan. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia lisää selvittämällä, mitä pedagogisia etuja multimodaaliset tekstit tuovat oppilaalle, joka välttelee lukemista sen vaikeuden vuoksi.
first_indexed 2020-12-15T21:04:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luoma, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-15T13:31:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-15T13:31:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73220", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman aiheena ovat oppilaiden vapaa-ajan lukuhalut ja lukutottumukset. Aiheen valintaan vaikutti olettamus, ett\u00e4 oppilaat eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 lue kirjoja vapaa-ajallaan ja ett\u00e4 syv\u00e4lukutaitojen harjoittelu keskittyy l\u00e4hinn\u00e4 koulussa tapahtuvaan ty\u00f6skentelyyn. Tutkielmassa tarkastellaan aiheen teoriataustaa, oppilaiden omia k\u00e4sityksi\u00e4 vapaa-ajan lukemisestaan ja sit\u00e4, tukevatko tulokset toisiaan. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja digitaalisten ja painettujen tekstien lukemisessa. \nTutkielman tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 tietoisuutta oppilaiden vapaa-ajan lukutottumuksista ja tuoda esiin lukemista edist\u00e4vi\u00e4 toimenpiteit\u00e4. Tavoitteena on tutkia oppilaiden lukuhalun asenteita, mit\u00e4 ja miksi he lukevat, poikien ja tytt\u00f6jen lukutottumuksia sek\u00e4 mitk\u00e4 lukemista edist\u00e4v\u00e4t toimenpiteet voisi toimia oppilaiden vapaa-ajalla. Tutkimukseen osallistui 53 kuudennen luokan oppilasta It\u00e4j\u00f6\u00f6tanmaan l\u00e4\u00e4niss\u00e4, Ruotsissa. \nTutkielman aineisto koostuu oppilaiden vastauksista kyselyyn. Kyselyss\u00e4 oli sek\u00e4 monivalintav\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. Tutkielman analyysimetodina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kyselyn tulosten sek\u00e4 kvantitatiivista menetelm\u00e4\u00e4 ett\u00e4 avointen kysymysten kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilaiden painetun tekstin syv\u00e4lukeminen rajoittuu suurelta osin kouluaikaan. Digitaalisissa teksteiss\u00e4 sen sijaan korostuu vapaa-aika, viihteellisyys ja sosiaaliset tarpeet. Oppilaiden lukuhaluihin vapaa-ajalla vaikuttavat eniten lukemisen kiinnostavuus sek\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 aika. \nTytt\u00f6jen lukutottumuksiin vaikuttavat lis\u00e4ksi positiivisesti lukuymp\u00e4rist\u00f6, kirjasto, kirjakauppa, kannettava p\u00e4\u00e4te ja koulu. Pojilla vaikuttavat kiinnostavuuden ja ajan lis\u00e4ksi elokuvat, TV-ohjelmat, musiikki ja yst\u00e4v\u00e4t. Lukemista edist\u00e4vist\u00e4 toimenpiteist\u00e4 oppilaat nostavat erityisesti lukuesikuvan merkityksen inspiraatiol\u00e4hteen\u00e4. Viranomaisten toimenpiteiss\u00e4 korostuu eri toimijoiden yhteisty\u00f6: koulu, kirjasto ja nuorisoty\u00f6. \nLoppup\u00e4\u00e4telm\u00e4 tuloksista on, ett\u00e4 oppilaat eiv\u00e4t vaikuta olevan tietoisia siit\u00e4, ett\u00e4 he lukevat t\u00e4ysin eri tekstej\u00e4 paperi- ja digitaalisessa muodossa ja ett\u00e4 heid\u00e4n tarpeensa n\u00e4ille kahdelle lukumuodolle ovat erit. Riippumatta tekstimuodosta ja jotta lukuvastustusta ei synny, t\u00e4rkeint\u00e4 kuitenkin on, ett\u00e4 lukeminen tapahtuu lapsen omin ehdoin ja h\u00e4nen osaamistasollaan.\nTulevaisuudessa aihetta voisi tutkia lis\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, mit\u00e4 pedagogisia etuja multimodaaliset tekstit tuovat oppilaalle, joka v\u00e4lttelee lukemista sen vaikeuden vuoksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-12-15T13:31:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-15T13:31:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fritidsl\u00e4sning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4sf\u00e4rdighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4slust", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4svanor", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4sfr\u00e4mjande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digital eller traditionell fritidsl\u00e4sning : en studie av elevers l\u00e4slust och l\u00e4svanor i \u00e5rskurs 6 i landskapet \u00d6sterg\u00f6tland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012157165", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutottumukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73220
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e8151cc8-4630-450a-82ee-42f9e224d752\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012157165.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luoma, Katja Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland fritidsläsning läsfärdighet läsförståelse läslust läsvanor läsfrämjande Ruotsin kieli Swedish 306 lukeminen lukutottumukset lukutaito
title Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland
title_full Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland
title_fullStr Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland
title_full_unstemmed Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland
title_short Digital eller traditionell fritidsläsning
title_sort digital eller traditionell fritidsläsning en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet östergötland
title_sub en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland
title_txtP Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland
topic fritidsläsning läsfärdighet läsförståelse läslust läsvanor läsfrämjande Ruotsin kieli Swedish 306 lukeminen lukutottumukset lukutaito
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish fritidsläsning lukeminen lukutaito lukutottumukset läsfrämjande läsfärdighet läsförståelse läslust läsvanor
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73220 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157165
work_keys_str_mv AT luomakatja digitalellertraditionellfritidsläsningenstudieaveleversläslustochläsvanoriårskurs6ila