"Musiikkihan on hauska juttu" tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa

Tämä Pro Gradu on tapaustutkimus, joka kertoo erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kokemuksista musiikkiharrastuksessa taiteen perusopetuksen musiikin laajaa oppimäärää noudattavassa inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka musiikkiharrastuksen koetaan vaikutt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Komulainen, Aino-Reeta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73204
_version_ 1826225787151319040
author Komulainen, Aino-Reeta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Komulainen, Aino-Reeta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Komulainen, Aino-Reeta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Komulainen, Aino-Reeta
datasource_str_mv jyx
description Tämä Pro Gradu on tapaustutkimus, joka kertoo erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kokemuksista musiikkiharrastuksessa taiteen perusopetuksen musiikin laajaa oppimäärää noudattavassa inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka musiikkiharrastuksen koetaan vaikuttavan oppilaiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja millä tavoin erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuuden kokemus musiikkioppilaitoksessa toteutuu. Lisäksi tutkimus huomio oppilaiden perheiden kokemukset inkluusiosta sekä musiikin harrastamisesta. Tutkimukseen osallistui kolme Kuopion konservatorion perusasteen musiikinopiskelijaa, joilla oppimäärä on yksilöllistetty. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tutkimuksen kolme osallistujaa toimivat tässä tutkimuksessa erillisinä tapaustutkimuksen kohteina. Aineiston analyysi on tehty nojaten fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusstrategiaan, jolloin esitetyt tutkimustulokset ovat syntyneet tutkijan ja tutkittavien välisen vuorovaikutuksen kautta. Tutkimustuloksissa esitetään kolme päälinjaa oppilaiden kokemuksista instrumenttiopinnoissa: kokemukset ohjauksesta ja tuesta, kokemukset osallisuudesta sekä kokemukset musiikista elinikäisenä harrastuksena. Oppilaan ohjaus ja tuki ulottuu tämän tutkimuksen valossa kolmelle osa-alueelle, jotka ovat oppilaitos, opettaja ja koti. Yhdenvertaisuuden ja osallisuuden kokemuksia tarkastellaan mm. oppilaitosympäristön ja opettajan toiminnan osalta. Toimivan ja osallisuutta edistävän oppimisilmapiirin ja elinikäisen harrastamisen leikkauspinnoilla merkittävimpänä tekijöinä on opettajan oikeanlainen toiminta, joustava opetussuunnitelma sekä mahdollisuus esiintyä ja osallistua yhteissoittoon. Tutkimus ottaa kantaa siihen, millaiset musiikkioppilaitosten käytänteet lisäävät yksilöiden hyvinvointia sekä lisäävät opetuksen saavutettavuutta. This master’s thesis is a case study about the experiences of music students with special need. This case study takes place in an art school that follows comprehensive music curriculum in the Basic Art Education. This thesis provides information about how music affects in pupils’ whole well-being and their experience of being included in music school. It also considers pupils’ families point of view and their outlooks about inclusion and music as a hobby. Three students in Kuopio Conservatory took part in this dissertation and each of them is studying music with individualized curriculum. The presented data was collected by semi-structured interviews. Data was analyzed by using phenomenology-hermeneutic strategy, and there for the presented conclusions have been formed in a dialogue between researcher and the studied cases. This thesis presents three main conclusions about pupils’ experiences in studying music in Basic Art Education: experiences about guidance and support, experiences about inclusion and experiences about music as a life-long hobby. Guidance and support show in three different fields in life, which form the basis of the music hobby: institution, teacher and home. Experiences about inclusion are reviewed in institutional- and teachers’ actional levels. Teachers’ right and accurate action, flexible curriculum and students’ possibility to perform and participate in ensemble projects are the most remarkable findings in this thesis. This thesis presents how functional and inclusive learning environment contributes music to become a life-long hobby. It also takes a stand on what kind of practices music school should make to increase general well-being and educational accessibility.
first_indexed 2020-12-15T21:04:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Komulainen, Aino-Reeta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-15T09:29:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-15T09:29:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73204", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 Pro Gradu on tapaustutkimus, joka kertoo erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden kokemuksista musiikkiharrastuksessa taiteen perusopetuksen musiikin laajaa oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 noudattavassa inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa. Tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kuinka musiikkiharrastuksen koetaan vaikuttavan oppilaiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja mill\u00e4 tavoin erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuuden kokemus musiikkioppilaitoksessa toteutuu. Lis\u00e4ksi tutkimus huomio oppilaiden perheiden kokemukset inkluusiosta sek\u00e4 musiikin harrastamisesta. Tutkimukseen osallistui kolme Kuopion konservatorion perusasteen musiikinopiskelijaa, joilla oppim\u00e4\u00e4r\u00e4 on yksil\u00f6llistetty. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin. Tutkimuksen kolme osallistujaa toimivat t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa erillisin\u00e4 tapaustutkimuksen kohteina. Aineiston analyysi on tehty nojaten fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusstrategiaan, jolloin esitetyt tutkimustulokset ovat syntyneet tutkijan ja tutkittavien v\u00e4lisen vuorovaikutuksen kautta.\nTutkimustuloksissa esitet\u00e4\u00e4n kolme p\u00e4\u00e4linjaa oppilaiden kokemuksista instrumenttiopinnoissa: kokemukset ohjauksesta ja tuesta, kokemukset osallisuudesta sek\u00e4 kokemukset musiikista elinik\u00e4isen\u00e4 harrastuksena. Oppilaan ohjaus ja tuki ulottuu t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen valossa kolmelle osa-alueelle, jotka ovat oppilaitos, opettaja ja koti. Yhdenvertaisuuden ja osallisuuden kokemuksia tarkastellaan mm. oppilaitosymp\u00e4rist\u00f6n ja opettajan toiminnan osalta. Toimivan ja osallisuutta edist\u00e4v\u00e4n oppimisilmapiirin ja elinik\u00e4isen harrastamisen leikkauspinnoilla merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 on opettajan oikeanlainen toiminta, joustava opetussuunnitelma sek\u00e4 mahdollisuus esiinty\u00e4 ja osallistua yhteissoittoon. Tutkimus ottaa kantaa siihen, millaiset musiikkioppilaitosten k\u00e4yt\u00e4nteet lis\u00e4\u00e4v\u00e4t yksil\u00f6iden hyvinvointia sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4t opetuksen saavutettavuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master\u2019s thesis is a case study about the experiences of music students with special need. This case study takes place in an art school that follows comprehensive music curriculum in the Basic Art Education. This thesis provides information about how music affects in pupils\u2019 whole well-being and their experience of being included in music school. It also considers pupils\u2019 families point of view and their outlooks about inclusion and music as a hobby. Three students in Kuopio Conservatory took part in this dissertation and each of them is studying music with individualized curriculum. The presented data was collected by semi-structured interviews. Data was analyzed by using phenomenology-hermeneutic strategy, and there for the presented conclusions have been formed in a dialogue between researcher and the studied cases.\nThis thesis presents three main conclusions about pupils\u2019 experiences in studying music in Basic Art Education: experiences about guidance and support, experiences about inclusion and experiences about music as a life-long hobby. Guidance and support show in three different fields in life, which form the basis of the music hobby: institution, teacher and home. Experiences about inclusion are reviewed in institutional- and teachers\u2019 actional levels. Teachers\u2019 right and accurate action, flexible curriculum and students\u2019 possibility to perform and participate in ensemble projects are the most remarkable findings in this thesis. This thesis presents how functional and inclusive learning environment contributes music to become a life-long hobby. It also takes a stand on what kind of practices music school should make to increase general well-being and educational accessibility.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-15T09:29:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-15T09:29:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin laaja oppim\u00e4\u00e4r\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksil\u00f6llistetty opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityist\u00e4 tukea tarvitseva oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Musiikkihan on hauska juttu\" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012157151", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiteen perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73204
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d783370b-958f-4ab0-95b6-fe6cdffb352a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012157151.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Komulainen, Aino-Reeta "Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa musiikin laaja oppimäärä yksilöllistetty opetussuunnitelma erityistä tukea tarvitseva oppilas Musiikkikasvatus Music Education 3052 inkluusio musiikkioppilaitokset musiikkikasvatus taiteen perusopetus kokemukset
title "Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa
title_full "Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa
title_fullStr "Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa "Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa
title_full_unstemmed "Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa "Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa
title_short "Musiikkihan on hauska juttu"
title_sort musiikkihan on hauska juttu tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa
title_sub tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa
title_txtP "Musiikkihan on hauska juttu" : tapaustutkimus oppilaiden kokemuksista inklusiivisessa musiikkioppilaitoksessa
topic musiikin laaja oppimäärä yksilöllistetty opetussuunnitelma erityistä tukea tarvitseva oppilas Musiikkikasvatus Music Education 3052 inkluusio musiikkioppilaitokset musiikkikasvatus taiteen perusopetus kokemukset
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus erityistä tukea tarvitseva oppilas inkluusio kokemukset musiikin laaja oppimäärä musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset taiteen perusopetus yksilöllistetty opetussuunnitelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73204 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157151
work_keys_str_mv AT komulainenainoreeta musiikkihanonhauskajuttutapaustutkimusoppilaidenkokemuksistainklusiivisessam