UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä

Tutkimukseni käsittelee Uuden Musiikin Orkesterin (nykyiseltä nimeltään UMO Helsinki Jazz Orchestra) kummiorkesteri Vuosaari Junior Big Bandia (VJBB) oppimisympäristönä. Kummiorkesteritoiminta on kevyen musiikin saralla Suomessa vielä suhteellisen uutta ja tässä työssä on kuvattu UMO:n ja VJBB:n ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kelly, Riitta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73203
_version_ 1828193077369503744
author Kelly, Riitta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kelly, Riitta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kelly, Riitta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kelly, Riitta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni käsittelee Uuden Musiikin Orkesterin (nykyiseltä nimeltään UMO Helsinki Jazz Orchestra) kummiorkesteri Vuosaari Junior Big Bandia (VJBB) oppimisympäristönä. Kummiorkesteritoiminta on kevyen musiikin saralla Suomessa vielä suhteellisen uutta ja tässä työssä on kuvattu UMO:n ja VJBB:n kummiorkesteritoiminnan varhaisvaihetta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskysymyksinäni olivat "Miten kummikouluprojekti toimii" ja "Millainen oppimisympäristö se on?". Aineistoni on kerätty 2013 ja se koostui UMO:n että VJBB:n trumpettisektioiden jäsenien, kummankin orkesterin kapellimestarin, koululaisten trumpetinsoitonopettajan ja projektin tilaussäveltäjän haastatteluista. Näiden lisäksi olin mukana orkesterin yhteisessä harjoituspäivässä ja sain myös käyttööni video- ja kuvamateriaalia aikaisemmista harjoituksista. Aineistosta nousi luokittelun jälkeen yhdeksän teemaa. Kokonaisuutena kaikki osallistujat pitivät toimintaa mielekkäänä ja arvostivat mallin antamista lapsille. Kapellimestareista toiminta oli arvokasta. Ammattisoittajat suhtautuivat toimintaan positiivisesti, mutta tilat ja soittajien roolit aiheuttivat pohdintaa. Koululaiset arvostivat toimintaa ja pitivät siitä. Koululaisten soitonopettaja ei ollut juurikaan mukana yhteistyössä, ja tilaussäveltäjä piti toimintaa hyödyllisenä. Kokonaisuutena toiminta koettiin mielekkäänä, mutta sen yksityiskohtia voisi edelleen hioa ja suunnitelmallisuutta lisätä. Kummiorkesteritoiminta voi omalta osaltaan antaa mahdollisuuden musiikissa tyypilliselle mestari-oppipoika -asetelman jatkumiselle ja laajentaa sitä myös koulujen ulottuville. Taloudelliset resurssit sekä UMO:n että koulujen näkökulmasta saattavat kuitenkin hankaloittaa toimintaa. Tutkimus tuo esiin näkökohtia asioista, joihin kummiorkesteritoiminnan suunnittelussa voisi olla hyvä kiinnittää huomiota ja siten tuloksista voi olla hyötyä vastaavanlaista toimintaa suunnitteleville.
first_indexed 2020-12-15T21:04:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kelly, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-15T09:27:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-15T09:27:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73203", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni k\u00e4sittelee Uuden Musiikin Orkesterin (nykyiselt\u00e4 nimelt\u00e4\u00e4n UMO Helsinki Jazz Orchestra) kummiorkesteri Vuosaari Junior Big Bandia (VJBB) oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Kummiorkesteritoiminta on kevyen musiikin saralla Suomessa viel\u00e4 suhteellisen uutta ja t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 on kuvattu UMO:n ja VJBB:n kummiorkesteritoiminnan varhaisvaihetta. \n\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskysymyksin\u00e4ni olivat \"Miten kummikouluprojekti toimii\" ja \"Millainen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 se on?\". Aineistoni on ker\u00e4tty 2013 ja se koostui UMO:n ett\u00e4 VJBB:n trumpettisektioiden j\u00e4senien, kummankin orkesterin kapellimestarin, koululaisten trumpetinsoitonopettajan ja projektin tilauss\u00e4velt\u00e4j\u00e4n haastatteluista. N\u00e4iden lis\u00e4ksi olin mukana orkesterin yhteisess\u00e4 harjoitusp\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 ja sain my\u00f6s k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ni video- ja kuvamateriaalia aikaisemmista harjoituksista. \n\nAineistosta nousi luokittelun j\u00e4lkeen yhdeks\u00e4n teemaa. Kokonaisuutena kaikki osallistujat pitiv\u00e4t toimintaa mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4 ja arvostivat mallin antamista lapsille. Kapellimestareista toiminta oli arvokasta. Ammattisoittajat suhtautuivat toimintaan positiivisesti, mutta tilat ja soittajien roolit aiheuttivat pohdintaa. Koululaiset arvostivat toimintaa ja pitiv\u00e4t siit\u00e4. Koululaisten soitonopettaja ei ollut juurikaan mukana yhteisty\u00f6ss\u00e4, ja tilauss\u00e4velt\u00e4j\u00e4 piti toimintaa hy\u00f6dyllisen\u00e4. Kokonaisuutena toiminta koettiin mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4, mutta sen yksityiskohtia voisi edelleen hioa ja suunnitelmallisuutta lis\u00e4t\u00e4. \n\nKummiorkesteritoiminta voi omalta osaltaan antaa mahdollisuuden musiikissa tyypilliselle mestari-oppipoika -asetelman jatkumiselle ja laajentaa sit\u00e4 my\u00f6s koulujen ulottuville. Taloudelliset resurssit sek\u00e4 UMO:n ett\u00e4 koulujen n\u00e4k\u00f6kulmasta saattavat kuitenkin hankaloittaa toimintaa. Tutkimus tuo esiin n\u00e4k\u00f6kohtia asioista, joihin kummiorkesteritoiminnan suunnittelussa voisi olla hyv\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ja siten tuloksista voi olla hy\u00f6ty\u00e4 vastaavanlaista toimintaa suunnitteleville.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-15T09:27:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-15T09:27:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattiorkesteri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "UMO:n kummiorkesteri oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012157150", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "orkesterit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jazz", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "big bandit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73203
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18c0ebfa-3269-4109-911b-d79b002bdc77\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012157150.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kelly, Riitta UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä ammattiorkesteri Musiikkikasvatus Music Education 3052 alakoulu orkesterit jazz big bandit soittajat musiikkikasvatus
title UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä
title_full UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä
title_fullStr UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä
title_full_unstemmed UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä
title_short UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä
title_sort umo n kummiorkesteri oppimisympäristönä
title_txtP UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä
topic ammattiorkesteri Musiikkikasvatus Music Education 3052 alakoulu orkesterit jazz big bandit soittajat musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus alakoulu ammattiorkesteri big bandit jazz musiikkikasvatus orkesterit soittajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73203 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157150
work_keys_str_mv AT kellyriitta umonkummiorkesterioppimisympäristönä