Musiikinopettajien opintojen ja työuran vastaavuus kompetenssin näkökulmasta

Tutkin pro gradu –tutkielmassani Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden työuran vastaavuutta heidän kompetenssinsa kautta. Samalla selvitän, miten musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat ovat muuttuneet vuosien aikana. Lisäksi tarkastelen sitä, ovatko valmistuneet kokeneet saaneensa riittävästi työka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Roope
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73190
Description
Summary:Tutkin pro gradu –tutkielmassani Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden työuran vastaavuutta heidän kompetenssinsa kautta. Samalla selvitän, miten musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat ovat muuttuneet vuosien aikana. Lisäksi tarkastelen sitä, ovatko valmistuneet kokeneet saaneensa riittävästi työkaluja koulutukseltaan. Määrittelen ensin musiikinopettajan profession, tehtävän sekä työnkuvan. Tämän jälkeen määrittelen kompetenssin ja sen alakäsitteet, josta siirryn opetussuunnitelmien tarkasteluun vuosilta 1982 – 2020. Tutkimukseni aineisto perustuu Jyväskylän yliopiston teetättämään alumnikyselyyn vuosilta 2018 – 2019, mikä lähetettiin valmistuneille musiikinopettajille. Vastausmäärä oli 203, joista valikoin 54 tarkempaa analyysia varten. Tarkemmassa tarkastelussa olivat vastaajien, koulutuksen sisältö, mielipiteet koulutuksen sisällöstä ja heidän nykyinen työpaikkansa. Jaoin tutkimuksen koulutuksen sisällöt neljään eri kategoriaan: instrumentti-, musiikkitieto-, musiikinteoria- sekä muihin opintoihin. Lisäksi kategorisoin vastaajien kokemat koulutuksen hyvät puolet ja parannusehdotukset, ja vertailin tuloksia heidän työpaikkansa kanssa. Tulokset tuovat esiin uusia näkökulmia ja kysymyksiä musiikinopettajan kompetenssista sekä valmistuneiden työpaikan valinnan tekijöistä. Tutkimuksesta on nähtävissä myös eri opetussuunnitelmien vaihtelevuus opetuksen painotuksissa ja sisällöissä. Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että koulutuksen sisältö voi olla yksi vaikuttava tekijä työpaikan valinnassa. Tuloksissa on nähtävissä myös vastaajien eriäviä mielipiteitä koulutuksen sisällöistä, jotka tuovat mielenkiintoisia näkökulmia aiheeseen ja tuovat hyvin esiin aiheen jakamat erilaiset mielipiteet. Lisäksi tutkimus tuo ilmi hyviä viitteitä tulevaisuuden koulutuksen kehittämiseen sekä täydennyskoulutukseen.