Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin

Lisätyn todellisuuden laseja käytettäessä graafiset objektit nähdään havaintokentässä reaalimaailman näkymän päällä. Täten ohjeita katsottaessa ei tarvitsisi lähtökohtaisesti pyrkiä muistamaan tehtävän suoritusvaiheita samalla tavalla, kuin perinteisesti paperiohjeita katsottaessa. Tutkimuksen lähtö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saikko, Jani
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73189
_version_ 1826225752181309440
author Saikko, Jani
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saikko, Jani Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saikko, Jani Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saikko, Jani
datasource_str_mv jyx
description Lisätyn todellisuuden laseja käytettäessä graafiset objektit nähdään havaintokentässä reaalimaailman näkymän päällä. Täten ohjeita katsottaessa ei tarvitsisi lähtökohtaisesti pyrkiä muistamaan tehtävän suoritusvaiheita samalla tavalla, kuin perinteisesti paperiohjeita katsottaessa. Tutkimuksen lähtökohta oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat jatkuvasti näkökentässä olevan informaation työmuistiprosessointiin, sekä miten oletettavasti erilainen työmuistiprosessointi vaikuttaa informaation tallentumiseen pitkäkestoiseen muistiin? Tallentuuko lisätyn todellisuuden lasien kautta havaittava informaatio heikommin pitkäkestoiseen muistiin kuin aktiivista visuaalista representaatiota prosessoiva, paperiohjeista katsottava informaatio? Koe suoritettiin within-tutkimuksena, jossa koehenkilö teki samansisältöisen tehtävän, kasaten lego-palikoista muodostuvan rakennelman joko aloittaen paperiohjetehtävästä tai lisätyn todellisuuden laseilla tehdyllä tehtävällä. Tehtäväsuorituksen jälkeen koehenkilö teki kokeeseen liittyvän muistitehtävän, jonka tulos pisteytettiin. Koehenkilöiden työmuistikapasiteetti mitattiin vielä lisäksi standardoidulla visuaalista työmuistikapasiteettia mittaavalla Visual Patterns Testillä. Tutkimuksessa löydettiin korrelaatiota lisätyn todellisuuden lasien avulla tehdyssä tehtävässä menestymisen ja visuaalisen työmuistikapasiteetin välillä. Paperitehtävä koealustana johti parempaan muistikokeen tulokseen kuin lisätyn todellisuuden lasien kautta tehty tehtävä. Lisätyn todellisuuden lasien ollessa koevälineenä ensimmäisen testipäivän koetilanteessa, olivat koehenkilöiden pistemäärät huomattavasti alempia tämän tehtävän muistikokeessa. Paperitehtävän ollessa toisen testipäivän koevälineenä, olivat muutokset huomattavasti suurempia muistitehtävässä suoriutumisessa. Lisätyn todellisuuden lasit saattoivat helpottaa tehtävän suorittamista, mutta vastaavasti heikentää oppimista. Tutkimus antaa lähtökohdan kehittää työmuistiprosessoinnin tutkimista lisätyn todellisuuden teknologian apuvälineitä käytettäessä. Augmented reality technology is being developed in various industries from gaming to medicine. Head-mounted-displays and mobile screens are being used to project augmented visual information on users field-of-view. E-g. In mechanics and engineering and other professions that demand instructional guidance when executing a task this method replaces the present way of learning instructions from a paper sheet or a mobile screen. In this research the differences of visual working memory processing when learning a task from a paper sheet instructions or from a head-mounted-display were tested. The need for a concentrated processing of instructional images from a paper sheet using mental representations differs from the way of processing the instruction images from HMD. When the images are constantly present in the field-of-view the need for a centered attention is not required. Information process might affect to the memory consolidation and affect negatively in memory processing. Microsoft Hololens augmented reality glasses were used in this experiment. In the experiment the examinee constructed an abstract build using 21 Duplo Lego bricks in two different forms and colours: blue and green (two shades of green). After the trials a memory task was made. Visual working memory capacity was also tested before the experiment using standardized Visual Pattern Test. Correlation between visual working memory capacity and memory task when Hololens was the platform was found. Also the learning effect between the order of a platform and performing in the task was found. The paper task as a platform gave significantly higher scores in the memory task. Augmented reality glasses as a first platform gave significantly lower scores in the memory test than when the task was learned using the paper sheet. It didn´t matter if the Hololens was the second day platform to the results: the learning effect was lower. This implicates that using augmented reality glasses affects the working memory process. This research gives premises in developing the research of working memory processing in using augmented reality technology.
first_indexed 2020-12-15T21:04:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saikko, Jani", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-15T08:28:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-15T08:28:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lis\u00e4tyn todellisuuden laseja k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4 graafiset objektit n\u00e4hd\u00e4\u00e4n havaintokent\u00e4ss\u00e4 reaalimaailman n\u00e4kym\u00e4n p\u00e4\u00e4ll\u00e4. T\u00e4ten ohjeita katsottaessa ei tarvitsisi l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti pyrki\u00e4 muistamaan teht\u00e4v\u00e4n suoritusvaiheita samalla tavalla, kuin perinteisesti paperiohjeita katsottaessa. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohta oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat jatkuvasti n\u00e4k\u00f6kent\u00e4ss\u00e4 olevan informaation ty\u00f6muistiprosessointiin, sek\u00e4 miten oletettavasti erilainen ty\u00f6muistiprosessointi vaikuttaa informaation tallentumiseen pitk\u00e4kestoiseen muistiin? Tallentuuko lis\u00e4tyn todellisuuden lasien kautta havaittava informaatio heikommin pitk\u00e4kestoiseen muistiin kuin aktiivista visuaalista representaatiota prosessoiva, paperiohjeista katsottava informaatio? Koe suoritettiin within-tutkimuksena, jossa koehenkil\u00f6 teki samansis\u00e4lt\u00f6isen teht\u00e4v\u00e4n, kasaten lego-palikoista muodostuvan rakennelman joko aloittaen paperiohjeteht\u00e4v\u00e4st\u00e4 tai lis\u00e4tyn todellisuuden laseilla tehdyll\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4. Teht\u00e4v\u00e4suorituksen j\u00e4lkeen koehenkil\u00f6 teki kokeeseen liittyv\u00e4n muistiteht\u00e4v\u00e4n, jonka tulos pisteytettiin. Koehenkil\u00f6iden ty\u00f6muistikapasiteetti mitattiin viel\u00e4 lis\u00e4ksi standardoidulla visuaalista ty\u00f6muistikapasiteettia mittaavalla Visual Patterns Testill\u00e4. Tutkimuksessa l\u00f6ydettiin korrelaatiota lis\u00e4tyn todellisuuden lasien avulla tehdyss\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 menestymisen ja visuaalisen ty\u00f6muistikapasiteetin v\u00e4lill\u00e4. Paperiteht\u00e4v\u00e4 koealustana johti parempaan muistikokeen tulokseen kuin lis\u00e4tyn todellisuuden lasien kautta tehty teht\u00e4v\u00e4. Lis\u00e4tyn todellisuuden lasien ollessa koev\u00e4lineen\u00e4 ensimm\u00e4isen testip\u00e4iv\u00e4n koetilanteessa, olivat koehenkil\u00f6iden pistem\u00e4\u00e4r\u00e4t huomattavasti alempia t\u00e4m\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n muistikokeessa. Paperiteht\u00e4v\u00e4n ollessa toisen testip\u00e4iv\u00e4n koev\u00e4lineen\u00e4, olivat muutokset huomattavasti suurempia muistiteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 suoriutumisessa. Lis\u00e4tyn todellisuuden lasit saattoivat helpottaa teht\u00e4v\u00e4n suorittamista, mutta vastaavasti heikent\u00e4\u00e4 oppimista. Tutkimus antaa l\u00e4ht\u00f6kohdan kehitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6muistiprosessoinnin tutkimista lis\u00e4tyn todellisuuden teknologian apuv\u00e4lineit\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Augmented reality technology is being developed in various industries from gaming to medicine. Head-mounted-displays and mobile screens are being used to project augmented visual information on users field-of-view. E-g. In mechanics and engineering and other professions that demand instructional guidance when executing a task this method replaces the present way of learning instructions from a paper sheet or a mobile screen. In this research the differences of visual working memory processing when learning a task from a paper sheet instructions or from a head-mounted-display were tested. The need for a concentrated processing of instructional images from a paper sheet using mental representations differs from the way of processing the instruction images from HMD. When the images are constantly present in the field-of-view the need for a centered attention is not required. Information process might affect to the memory consolidation and affect negatively in memory processing. Microsoft Hololens augmented reality glasses were used in this experiment. In the experiment the examinee constructed an abstract build using 21 Duplo Lego bricks in two different forms and colours: blue and green (two shades of green). After the trials a memory task was made. Visual working memory capacity was also tested before the experiment using standardized Visual Pattern Test. Correlation between visual working memory capacity and memory task when Hololens was the platform was found. Also the learning effect between the order of a platform and performing in the task was found. The paper task as a platform gave significantly higher scores in the memory task. Augmented reality glasses as a first platform gave significantly lower scores in the memory test than when the task was learned using the paper sheet. It didn\u00b4t matter if the Hololens was the second day platform to the results: the learning effect was lower. This implicates that using augmented reality glasses affects the working memory process. This research gives premises in developing the research of working memory processing in using augmented reality technology.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-15T08:28:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-15T08:28:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konsolidaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mentaaliset representaatiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attentio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitk\u00e4kestoinen muisti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "microsoft hololens", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6muistiprosessointi lis\u00e4tyss\u00e4 todellisuudessa : tarkkaavuuden ja ty\u00f6muistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012157136", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muisti (kognitio)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lis\u00e4tty todellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73189
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/af8f4fd1-446c-44ea-9257-b64bb095ed86\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012157136.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saikko, Jani Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin konsolidaatio mentaaliset representaatiot attentio pitkäkestoinen muisti microsoft hololens Kognitiotiede Cognitive Science 601 muisti (kognitio) informaatio lisätty todellisuus tarkkaavaisuus representaatio työmuisti
title Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin
title_full Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin
title_fullStr Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin
title_full_unstemmed Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin
title_short Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa
title_sort työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin
title_sub tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin
title_txtP Työmuistiprosessointi lisätyssä todellisuudessa : tarkkaavuuden ja työmuistikapasiteetin vaikutus visuaalisen informaation prosessointiin
topic konsolidaatio mentaaliset representaatiot attentio pitkäkestoinen muisti microsoft hololens Kognitiotiede Cognitive Science 601 muisti (kognitio) informaatio lisätty todellisuus tarkkaavaisuus representaatio työmuisti
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede attentio informaatio konsolidaatio lisätty todellisuus mentaaliset representaatiot microsoft hololens muisti (kognitio) pitkäkestoinen muisti representaatio tarkkaavaisuus työmuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73189 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157136
work_keys_str_mv AT saikkojani työmuistiprosessointilisätyssätodellisuudessatarkkaavuudenjatyömuistikapasiteetinvaik