Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden näkemysten ja asiantuntijuuden vähäinen huomiointi oppimispelien tutkimuksessa on sa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uusi-Kartano, Kosti
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73176
_version_ 1826225703159332864
author Uusi-Kartano, Kosti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Uusi-Kartano, Kosti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Uusi-Kartano, Kosti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Uusi-Kartano, Kosti
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden näkemysten ja asiantuntijuuden vähäinen huomiointi oppimispelien tutkimuksessa on saanut aikaan. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja analyysi toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimukseen osallistujat olivat peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria. Aineisto kerättiin parihaastatteluina haastattelemalla oppilaita koulupäivän aikana. Tutkimusten tulosten mukaan hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksiin kuuluvat esteettiset ja elämykselliset ominaisuudet, sisällölliset tehtävät, aktiviteetit ja osallistuminen pelimaailman tapahtumiin, sosiaaliset ominaisuudet ja yhdessä pelaaminen sekä tekniset ominaisuudet ja käytettävyys. Analyysissa havaittiin myös, että pelillinen oppiminen havainnollistaa ja tekee oppimista näkyväksi, kannustaa tutkivaan oppimiseen ja harjoittaa monipuolisesti eri taitoja. Toisaalta havaittiin myös haasteita, joita digitaalisiin oppimispeleihin ja pelilliseen oppimiseen liittyy, kuten pelisuunnittelun puutteet ja pelaamisen merkityksen puuttumisen. Tutkittavien näkemykset aiheesta vastasivat suurelta osin aikaisemman tutkimuskirjallisuuden näkemyksiä ja pelillisen oppimisen teoreettisia malleja. Oppilaiden, ja erityisesti lasten ja nuorten, näkemyksiä digitaalisista oppimispeleistä ja pelillisestä oppimisesta on kuitenkin syytä tutkia lisää tarkemman tiedon saamiseksi.
first_indexed 2020-12-15T21:04:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusi-Kartano, Kosti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-15T07:20:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-15T07:20:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73176", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 hyv\u00e4n digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sek\u00e4 pelillisest\u00e4 oppimisesta. Tavoitteena oli my\u00f6s t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden n\u00e4kemysten ja\nasiantuntijuuden v\u00e4h\u00e4inen huomiointi oppimispelien tutkimuksessa on saanut\naikaan.\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa on laadullinen ja analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimukseen osallistujat olivat peruskouluik\u00e4isi\u00e4 lapsia ja nuoria. Aineisto ker\u00e4ttiin parihaastatteluina haastattelemalla oppilaita koulup\u00e4iv\u00e4n aikana.\nTutkimusten tulosten mukaan hyv\u00e4n digitaalisen oppimispelin ominaisuuksiin kuuluvat esteettiset ja el\u00e4mykselliset ominaisuudet, sis\u00e4ll\u00f6lliset teht\u00e4v\u00e4t, aktiviteetit ja osallistuminen pelimaailman tapahtumiin, sosiaaliset ominaisuudet ja yhdess\u00e4 pelaaminen sek\u00e4 tekniset ominaisuudet ja k\u00e4ytett\u00e4vyys. Analyysissa havaittiin my\u00f6s, ett\u00e4 pelillinen oppiminen havainnollistaa ja tekee oppimista n\u00e4kyv\u00e4ksi, kannustaa tutkivaan oppimiseen ja harjoittaa monipuolisesti\neri taitoja. Toisaalta havaittiin my\u00f6s haasteita, joita digitaalisiin oppimispeleihin\nja pelilliseen oppimiseen liittyy, kuten pelisuunnittelun puutteet ja pelaamisen\nmerkityksen puuttumisen.\nTutkittavien n\u00e4kemykset aiheesta vastasivat suurelta osin aikaisemman\ntutkimuskirjallisuuden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja pelillisen oppimisen teoreettisia malleja.\nOppilaiden, ja erityisesti lasten ja nuorten, n\u00e4kemyksi\u00e4 digitaalisista oppimispeleist\u00e4 ja pelillisest\u00e4 oppimisesta on kuitenkin syyt\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4 tarkemman tiedon saamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-15T07:20:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-15T07:20:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskouluik\u00e4isten oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 hyv\u00e4n digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisest\u00e4 oppimisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012157123", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipiteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73176
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc16699e-aed8-4745-b9eb-1ac38286257f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012157123.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uusi-Kartano, Kosti Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimispelit oppiminen digitaaliset pelit pelit tietokonepelit pelaaminen pelillistäminen käsitykset mielipiteet pelisuunnittelu
title Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
title_full Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
title_fullStr Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
title_full_unstemmed Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
title_short Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
title_sort peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
title_txtP Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimispelit oppiminen digitaaliset pelit pelit tietokonepelit pelaaminen pelillistäminen käsitykset mielipiteet pelisuunnittelu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education digitaaliset pelit käsitykset mielipiteet oppiminen oppimispelit pelaaminen pelillistäminen pelisuunnittelu pelit tietokonepelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73176 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157123
work_keys_str_mv AT uusikartanokosti peruskouluikäistenoppilaidennäkemyksiähyvändigitaalisenoppimispelinominaisuuksi