Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen

Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla digitaalisen transformaation käsitettä, sekä aiheeseen liittyviä strategisia ulottuvuuksia yritysten näkökulmasta, jotta yritysten olisi helpompi toteuttaa digitaalista transformaatiota. Digitaalisessa transformaatiossa on kyse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Remes, Tuomas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73175
_version_ 1828193209514196992
author Remes, Tuomas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Remes, Tuomas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Remes, Tuomas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Remes, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla digitaalisen transformaation käsitettä, sekä aiheeseen liittyviä strategisia ulottuvuuksia yritysten näkökulmasta, jotta yritysten olisi helpompi toteuttaa digitaalista transformaatiota. Digitaalisessa transformaatiossa on kyse uusien teknologioiden avulla toteutettavista merkittävistä liiketoiminnan parannuksista, kuten asiakaskokemuksen parantamisesta, toimintojen virtaviivaistamisesta tai uusien liiketoimintamallien luomisesta. Digitaalinen transformaatio on prosessi, jossa teknologian avulla toteutetaan arvoa yritykselle. Tutkielmassa määritellään myös aiheeseen liittyvien käsitteitä, kuten digitoinnin ja digitalisaation käsitteitä. Digitaalinen transformaatio vaatii strategista suunnittelua ja tutkielmassa käsitellään strategisia ulottuvuuksia viitekehyksen avulla. Tutkielmassa esitellään digitaalisen transformaation strategisia ulottuvuuksia, joita ovat: teknologian käyttö, arvonluonnin muutokset, rakenteelliset muutokset sekä taloudelliset tekijät. Ilmiön laajuuden takia muutoksia tapahtuu yritysten rakenteissa asti, eikä ole olemassa yhtä oikeaa tapaa digitaaliseen transformaatioon, vaan kyseistä prosessia tulee tarkastella tapauskohtaisesti. Kuitenkin edellä mainitut strategian ulottuvuudet tulee ottaa huomioon yrityksestä tai toimialasta huolimatta. Tutkielmassa havaittiin digitaalisen transformaation keskiössä olevan teknologian olevan yritysten arvonluonnin merkittävä apuväline digitaalisessa transformaatiossa, mutta arvonluonnin, ei teknologian, tulee olla pohjimmainen syy yrityksen digitaaliseen transformaatioon. Teknologia ei myöskään aja digitaalista transformaatiota, vaan strategia. This Bachelor thesis will clarify the concept of the digital transformation as well as the strategic dimensions related to digital transformation from the point of view of a company. Digital transformation is about to enable major business improvements, such as enhancing customer experience, streamlining operations, or creating new business models, with the use of new digital technologies. Digital transformation is a process, where with the help of a technology will build value to company. This thesis also defines related concepts, such as digitization and digitalization. Digital transformation requires strategic planning, and with the help of a framework strategic dimensions will be dealt with. This thesis presents the strategic dimensions of digital transformation, which are: use of technology, changes in value creation, structural changes, and financial aspects. Changes affect company structures, due to the scale of the digital transformation. There is no one right way to digital transformation, but digital transformation should be considered on a case-by-case basis. However, the dimensions of the strategy mentioned above must be taken into consideration regardless of the company or industry. This thesis found that technology is in heart of digital transformation, but still technology is just an important tool for value creation. Value creation, not technology must be the main reason of a company’s digital transformation. Technology is also not driving the digital transformation, but strategy is.
first_indexed 2020-12-15T21:04:19Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00e4is\u00e4nen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Remes, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-15T07:18:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-15T07:18:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73175", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsauksen avulla digitaalisen transformaation k\u00e4sitett\u00e4, sek\u00e4 aiheeseen liittyvi\u00e4 strategisia ulottuvuuksia yritysten n\u00e4k\u00f6kulmasta, jotta yritysten olisi helpompi toteuttaa digitaalista transformaatiota. Digitaalisessa transformaatiossa on kyse uusien teknologioiden avulla toteutettavista merkitt\u00e4vist\u00e4 liiketoiminnan parannuksista, kuten asiakaskokemuksen parantamisesta, toimintojen virtaviivaistamisesta tai uusien liiketoimintamallien luomisesta. Digitaalinen transformaatio on prosessi, jossa teknologian avulla toteutetaan arvoa yritykselle. Tutkielmassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n my\u00f6s aiheeseen liittyvien k\u00e4sitteit\u00e4, kuten digitoinnin ja digitalisaation k\u00e4sitteit\u00e4. Digitaalinen transformaatio vaatii strategista suunnittelua ja tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n strategisia ulottuvuuksia viitekehyksen avulla. Tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n digitaalisen transformaation strategisia ulottuvuuksia, joita ovat: teknologian k\u00e4ytt\u00f6, arvonluonnin muutokset, rakenteelliset muutokset sek\u00e4 taloudelliset tekij\u00e4t. Ilmi\u00f6n laajuuden takia muutoksia tapahtuu yritysten rakenteissa asti, eik\u00e4 ole olemassa yht\u00e4 oikeaa tapaa digitaaliseen transformaatioon, vaan kyseist\u00e4 prosessia tulee tarkastella tapauskohtaisesti. Kuitenkin edell\u00e4 mainitut strategian ulottuvuudet tulee ottaa huomioon yrityksest\u00e4 tai toimialasta huolimatta. Tutkielmassa havaittiin digitaalisen transformaation keski\u00f6ss\u00e4 olevan teknologian olevan yritysten arvonluonnin merkitt\u00e4v\u00e4 apuv\u00e4line digitaalisessa transformaatiossa, mutta arvonluonnin, ei teknologian, tulee olla pohjimmainen syy yrityksen digitaaliseen transformaatioon. Teknologia ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n aja digitaalista transformaatiota, vaan strategia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Bachelor thesis will clarify the concept of the digital transformation as well\nas the strategic dimensions related to digital transformation from the point of\nview of a company. Digital transformation is about to enable major business improvements, such as enhancing customer experience, streamlining operations, or creating new business models, with the use of new digital technologies. Digital transformation is a process, where with the help of a technology will build value to company. This thesis also defines related concepts, such as digitization and digitalization. Digital transformation requires strategic planning, and with the help of a framework strategic dimensions will be dealt with. This thesis presents the strategic dimensions of digital transformation, which are: use of technology, changes in value creation, structural changes, and financial aspects. Changes affect company structures, due to the scale of the digital transformation. There is no one right way to digital transformation, but digital transformation should be considered on a case-by-case basis. However, the dimensions of the strategy mentioned above must be taken into consideration regardless of the company or industry. This thesis found that technology is in heart of digital transformation, but still technology is just an important tool for value creation. Value creation, not technology must be the main reason of a company\u2019s digital transformation. Technology is also not driving the digital transformation, but strategy is.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-15T07:18:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-15T07:18:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen transformaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012157122", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strateginen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73175
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:07Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Remes, Tuomas Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen digitaalinen transformaatio Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitalisaatio strateginen suunnittelu
title Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
title_full Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
title_fullStr Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
title_full_unstemmed Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
title_short Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
title_sort digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
title_txtP Digitaalisen transformaation strateginen toteuttaminen
topic digitaalinen transformaatio Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitalisaatio strateginen suunnittelu
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaalinen transformaatio digitalisaatio strateginen suunnittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157122
work_keys_str_mv AT remestuomas digitaalisentransformaationstrateginentoteuttaminen