Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää koira-avusteinen yksilöllisen tuen malli, jota sovellettiin, testattiin ja edelleen kehiteltiin alakoulussa. Koira-avusteinen opetus on tavoitteellista kasvatusalan ammattilaisen järjestämää toimintaa, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan tilannekohtaises...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Happonen, Eevi, Niininen, Elisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73154
_version_ 1828193077327560704
author Happonen, Eevi Niininen, Elisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Happonen, Eevi Niininen, Elisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Happonen, Eevi Niininen, Elisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Happonen, Eevi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää koira-avusteinen yksilöllisen tuen malli, jota sovellettiin, testattiin ja edelleen kehiteltiin alakoulussa. Koira-avusteinen opetus on tavoitteellista kasvatusalan ammattilaisen järjestämää toimintaa, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan tilannekohtaisesti. Koira-avusteinen opetus on uudehko ilmiö suomalaisissa kouluissa, joten valmista toimintamallia ei vielä ole. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Sillä tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tutkijan ammatillista osaamista, toimintatutkimus oli praktinen. Tutkimus toteutettiin yhdessä alakoulussa syksyllä 2020. Tutkimusaineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla sekä palautekyselyillä. Tutkimukseen osallistui 125 koulun oppilasta sekä 11 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan koira-avusteinen opetus koetaan kouluyhteisössä positiivisesti. Oppilaat kokivat koiran tarjoaman läheisyyden ja läsnäolon tärkeänä ja oppimistilanteet he kokivat keskittyneiksi, viihtyisiksi, rennoiksi ja kertoivat suoriutuneensa oppimistehtävistään hyvin. Oppilaat keskittyivät ja eläytyivät lukiessaan koiralle. Koiran läsnäolo tuki eri vuorovaikutussuhteita koulussa. Kouluyhteisö toivoi toiminnan vakinaistamista osaksi koulun toimintaa. Tutkimuksemme perusteella suunnitelmallisesti toteutettu koira-avusteinen opetus sopii tukemaan oppilaiden lukemista alakoulun kontekstissa. Opetuksen toteuttamisessa on huomioitava erityisesti koiraa ohjaavan opettajan ja oppilaan oman opettajan yhteistyö, vuorovaikutus ja tiedon vaihto oppilaan oppimisesta.
first_indexed 2020-12-14T21:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Happonen, Eevi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niininen, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-14T10:35:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-14T10:35:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kehitt\u00e4\u00e4 koira-avusteinen yksil\u00f6llisen tuen malli, jota sovellettiin, testattiin ja edelleen kehiteltiin alakoulussa. Koira-avusteinen opetus on tavoitteellista kasvatusalan ammattilaisen j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4 toimintaa, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan tilannekohtaisesti. Koira-avusteinen opetus on uudehko ilmi\u00f6 suomalaisissa kouluissa, joten valmista toimintamallia ei viel\u00e4 ole. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka l\u00e4hestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Sill\u00e4 tutkimuksen tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 tutkijan ammatillista osaamista, toimintatutkimus oli praktinen. Tutkimus toteutettiin yhdess\u00e4 alakoulussa syksyll\u00e4 2020. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin osallistuvalla havainnoinnilla sek\u00e4 palautekyselyill\u00e4. Tutkimukseen osallistui 125 koulun oppilasta sek\u00e4 11 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan koira-avusteinen opetus koetaan kouluyhteis\u00f6ss\u00e4 positiivisesti. Oppilaat kokivat koiran tarjoaman l\u00e4heisyyden ja l\u00e4sn\u00e4olon t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja oppimistilanteet he kokivat keskittyneiksi, viihtyisiksi, rennoiksi ja kertoivat suoriutuneensa oppimisteht\u00e4vist\u00e4\u00e4n hyvin. Oppilaat keskittyiv\u00e4t ja el\u00e4ytyiv\u00e4t lukiessaan koiralle. Koiran l\u00e4sn\u00e4olo tuki eri vuorovaikutussuhteita koulussa. Kouluyhteis\u00f6 toivoi toiminnan vakinaistamista osaksi koulun toimintaa. Tutkimuksemme perusteella suunnitelmallisesti toteutettu koira-avusteinen opetus sopii tukemaan oppilaiden lukemista alakoulun kontekstissa. Opetuksen toteuttamisessa on huomioitava erityisesti koiraa ohjaavan opettajan ja oppilaan oman opettajan yhteisty\u00f6, vuorovaikutus ja tiedon vaihto oppilaan oppimisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-14T10:35:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-14T10:35:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koira-avusteinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6llinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012147103", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73154
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:40Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e760512-a574-4cb0-9023-ccfbc30c09a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012147103.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Happonen, Eevi Niininen, Elisa Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä koira-avusteinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukeminen toimintatutkimus oppilaat koira opetus koulut opettajat vuorovaikutus alakoulu
title Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä
title_full Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä
title_fullStr Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä
title_full_unstemmed Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä
title_short Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä
title_sort yksilöllinen lukemisen tukeminen koira avusteisilla opetusmenetelmillä
title_txtP Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä
topic koira-avusteinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukeminen toimintatutkimus oppilaat koira opetus koulut opettajat vuorovaikutus alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu koira koira-avusteinen opetus koulut lukeminen opettajat opetus oppilaat toimintatutkimus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73154 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012147103
work_keys_str_mv AT happoneneevi yksilöllinenlukemisentukeminenkoiraavusteisillaopetusmenetelmillä