Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää koira-avusteinen yksilöllisen tuen malli, jota sovellettiin, testattiin ja edelleen kehiteltiin alakoulussa. Koira-avusteinen opetus on tavoitteellista kasvatusalan ammattilaisen järjestämää toimintaa, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan tilannekohtaises...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Happonen, Eevi, Niininen, Elisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73154
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää koira-avusteinen yksilöllisen tuen malli, jota sovellettiin, testattiin ja edelleen kehiteltiin alakoulussa. Koira-avusteinen opetus on tavoitteellista kasvatusalan ammattilaisen järjestämää toimintaa, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan tilannekohtaisesti. Koira-avusteinen opetus on uudehko ilmiö suomalaisissa kouluissa, joten valmista toimintamallia ei vielä ole. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Sillä tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tutkijan ammatillista osaamista, toimintatutkimus oli praktinen. Tutkimus toteutettiin yhdessä alakoulussa syksyllä 2020. Tutkimusaineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla sekä palautekyselyillä. Tutkimukseen osallistui 125 koulun oppilasta sekä 11 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan koira-avusteinen opetus koetaan kouluyhteisössä positiivisesti. Oppilaat kokivat koiran tarjoaman läheisyyden ja läsnäolon tärkeänä ja oppimistilanteet he kokivat keskittyneiksi, viihtyisiksi, rennoiksi ja kertoivat suoriutuneensa oppimistehtävistään hyvin. Oppilaat keskittyivät ja eläytyivät lukiessaan koiralle. Koiran läsnäolo tuki eri vuorovaikutussuhteita koulussa. Kouluyhteisö toivoi toiminnan vakinaistamista osaksi koulun toimintaa. Tutkimuksemme perusteella suunnitelmallisesti toteutettu koira-avusteinen opetus sopii tukemaan oppilaiden lukemista alakoulun kontekstissa. Opetuksen toteuttamisessa on huomioitava erityisesti koiraa ohjaavan opettajan ja oppilaan oman opettajan yhteistyö, vuorovaikutus ja tiedon vaihto oppilaan oppimisesta.