Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä

Tämän tutkielman tavoite on ymmärtää viestintäkäytänteiden muodostumista kasvuyrityksessä. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeorganisaationa on suomalainen terveysteknologiayritys. Tutkielman viitekehyksenä on strukturaatioteoria, jonka keskeisin prosessi on rakenteistuminen. Strukt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuorenmaa, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73151
_version_ 1826225727619465216
author Vuorenmaa, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuorenmaa, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuorenmaa, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuorenmaa, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoite on ymmärtää viestintäkäytänteiden muodostumista kasvuyrityksessä. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeorganisaationa on suomalainen terveysteknologiayritys. Tutkielman viitekehyksenä on strukturaatioteoria, jonka keskeisin prosessi on rakenteistuminen. Strukturaatioteorian mukaan organisaatiot rakentuvat vuorovaikutuksessa luomalla ja uusintamalla rakenteita, eli sääntöjä ja resursseja. Rakenteiden muokkaaminen tapahtuu aktiivisten toimijoiden kautta. Rakenteistuminen on dualistinen prosessi, koska olemassa olevat rakenteet muokkaavat vuorovaikutusta, ja toisaalta vuorovaikutuksessa luodaan, muokataan ja uusinnetaan rakenteita. Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluaineisto koostui yhdestätoista haastattelusta, jotka olivat kestoltaan 55-90 minuuttia. Haastateltavat edustivat monipuolisesti yrityksen eri ammattiryhmiä ja organisaatiotasoja. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia ja teemoittelua hyödyntäen. Tutkielman tulosten perusteella näyttää siltä, että kasvuyrityksellä on erityisiä ominaispiirteitä, joilla on merkitystä viestintäkäytänteiden muodostumisessa. Kasvuyrityksen resurssit, kuten tiedolliset tai taloudelliset resurssit ovat jatkuvasti monilla osa-alueilla hieman alle tarpeen, millä on väistämättä merkitys niin yrityksen operationaaliseen toimintaan kuin viestintäänkin. Kasvuyritys on usein tilanteessa, jossa sen tulee luoda käytänteitä ja sääntöjä alusta alkaen, mikä tarkoittaa usein sitä, että säännöt eivät ole ajantasaisia tai ne eivät palvele yritystä parhaalla mahdollisella tavalla. Toimijuudella on suuri merkitys viestintäkäytänteiden muodostumiseen kasvuyrityksessä ja keskeisimmät haasteet näyttävät olevan siinä, onko toimijuudesta yhteinen käsitys yrityksen perustaneiden johtajien ja henkilöstön välillä. Tiedonhallinta, johtajuus ja organisaatiokulttuurin muodostuminen ovat keskeisimmät teemat, jotka ilmenivät haastatteluaineistossa, ja jotka helpottavat viestintäkäytänteiden muodostumisen ymmärtämistä. Tutkielman tulokset lisäävät ymmärrystä kasvuyrityksen viestintäkäytänteiden muodostumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tuloksia on mahdollista soveltaa muihin kasvuyrityksiin, sekä yrityksiin, joilla on tavoitteena kasvaa jatkuvasti ja joiden arki on dynaamista. Jatkotutkimusmahdollisuuksia kasvuyritysten vuorovaikutuksesta on runsaasti.
first_indexed 2020-12-14T21:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laapotti, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mikkola, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorenmaa, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-14T10:25:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-14T10:25:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73151", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoite on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden muodostumista kasvuyrityksess\u00e4.\nTutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeorganisaationa on suomalainen\nterveysteknologiayritys. Tutkielman viitekehyksen\u00e4 on strukturaatioteoria, jonka keskeisin prosessi on\nrakenteistuminen. Strukturaatioteorian mukaan organisaatiot rakentuvat vuorovaikutuksessa luomalla ja\nuusintamalla rakenteita, eli s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja resursseja. Rakenteiden muokkaaminen tapahtuu aktiivisten\ntoimijoiden kautta. Rakenteistuminen on dualistinen prosessi, koska olemassa olevat rakenteet\nmuokkaavat vuorovaikutusta, ja toisaalta vuorovaikutuksessa luodaan, muokataan ja uusinnetaan\nrakenteita. Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluaineisto koostui yhdest\u00e4toista\nhaastattelusta, jotka olivat kestoltaan 55-90 minuuttia. Haastateltavat edustivat monipuolisesti yrityksen\neri ammattiryhmi\u00e4 ja organisaatiotasoja. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja\nteemoittelua hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkielman tulosten perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 kasvuyrityksell\u00e4 on erityisi\u00e4\nominaispiirteit\u00e4, joilla on merkityst\u00e4 viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden muodostumisessa. Kasvuyrityksen resurssit,\nkuten tiedolliset tai taloudelliset resurssit ovat jatkuvasti monilla osa-alueilla hieman alle tarpeen, mill\u00e4\non v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 merkitys niin yrityksen operationaaliseen toimintaan kuin viestint\u00e4\u00e4nkin. Kasvuyritys on\nusein tilanteessa, jossa sen tulee luoda k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 alusta alkaen, mik\u00e4 tarkoittaa usein sit\u00e4,\nett\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6t eiv\u00e4t ole ajantasaisia tai ne eiv\u00e4t palvele yrityst\u00e4 parhaalla mahdollisella tavalla.\nToimijuudella on suuri merkitys viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden muodostumiseen kasvuyrityksess\u00e4 ja\nkeskeisimm\u00e4t haasteet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan siin\u00e4, onko toimijuudesta yhteinen k\u00e4sitys yrityksen\nperustaneiden johtajien ja henkil\u00f6st\u00f6n v\u00e4lill\u00e4. Tiedonhallinta, johtajuus ja organisaatiokulttuurin\nmuodostuminen ovat keskeisimm\u00e4t teemat, jotka ilmeniv\u00e4t haastatteluaineistossa, ja jotka helpottavat\nviestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden muodostumisen ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Tutkielman tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4\nkasvuyrityksen viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden muodostumisesta ja siihen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. Tuloksia on\nmahdollista soveltaa muihin kasvuyrityksiin, sek\u00e4 yrityksiin, joilla on tavoitteena kasvaa jatkuvasti ja\njoiden arki on dynaamista. Jatkotutkimusmahdollisuuksia kasvuyritysten vuorovaikutuksesta on\nrunsaasti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-14T10:25:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-14T10:25:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viestint\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden muodostuminen kasvuyrityksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012147100", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvuyritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strukturaatioteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73151
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b4dab3a-c1ce-4586-b9d4-f2879e13d199\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012147100.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuorenmaa, Vilma Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä viestintäkäytänteet Viestintä Communication 3135 viestintä kasvuyritykset strukturaatioteoria vuorovaikutus
title Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä
title_full Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä
title_fullStr Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä
title_full_unstemmed Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä
title_short Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä
title_sort viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä
title_txtP Viestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä
topic viestintäkäytänteet Viestintä Communication 3135 viestintä kasvuyritykset strukturaatioteoria vuorovaikutus
topic_facet 3135 Communication Viestintä kasvuyritykset strukturaatioteoria viestintä viestintäkäytänteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73151 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012147100
work_keys_str_mv AT vuorenmaavilma viestintäkäytänteidenmuodostuminenkasvuyrityksessä