Yrityksen arvojen ja vastuullisuusperiaatteiden yhteneväisyys työntekijöiden henkilökohtaisiin työhön liittyviin arvoihin tapaustutkielma koulutusorganisaation tiimistä

Tässä tapaustutkimuksella toteutetussa pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan yrityksen koulutusorganisaation yhden tiimin työntekijöiden henkilökohtaisia työhön liittyvien arvojen yhteneväisyyttä S-ryhmän neljään perusarvoon ja vastuullisuusperiaatteisiin. Tutkielman aineisto sähköisesti toteutetull...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyyryläinen, Ulla
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73150
Description
Summary:Tässä tapaustutkimuksella toteutetussa pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan yrityksen koulutusorganisaation yhden tiimin työntekijöiden henkilökohtaisia työhön liittyvien arvojen yhteneväisyyttä S-ryhmän neljään perusarvoon ja vastuullisuusperiaatteisiin. Tutkielman aineisto sähköisesti toteutetulla alkukartoituksella ja MeWeUs -ryhmätyöskentelymenetelmällä. Alkukartoituksen tuloksena saatiin alustava käsitys, miten osallistujat kokevat yrityksen kirjoitetut ja kuvaillut arvot ja vastuullisuusperiaatteet. MeWeUs -arvoryhmätyöskentelyprosessin tuloksena saatiin henkilökohtaisia ja ryhmän yhteisiä arvoja tärkeysjärjestykseen luokiteltuna. Arvojen luokitteluun käytettiin Schwartzin arvoteorian mukaista luokittelua. Nämä arvot sijoitettiin Schwartzin arvoteorian arvokehälle, jossa oli käytetty Puohiniemen (2003) mallia mukaillen arvokehää yrityksille. Arvokehän kautta saatiin analysoitua mahdollisia arvoristiriitoja valittujen arvojen osalta. Tutkielman tulosten analysoinnissa käytettiin Vveinhardt ja Gulbovaite’n (2016) luomaa työkalua tarkastellessa henkilökohtaisten ja yrityksen arvojen yhteneväisyyttä. Tämän tutkielman johtopäätös oli se, että case kohdeyrityksen tutkitun tiimin työntekijöiden henkilökohtaiset työhön liittyvät arvot ovat yhteneväiset yrityksen neljän pääarvon kanssa, mutta arvojen sisällä oli havaittavissa arvoristiriitoja. Vastuullisuusperiaatteiden aukikirjoitetut arvolausekkeet eivät soveltuneet sellaisinaan osallistujille, vaan ne tulisi kirjoittaa auki uudelleen, jotta ne sopisivat kouluttajille paremmin. Osallistujien alkukartoituksen vastauksissa tai arvoryhmätyöskentelyn vaiheissa ympäristöarvot eivät nousseet esille. Schwartzin arvoalueista tärkein oli hyväntahtoisuus ja toinen oli suoriutuminen. Nämä voivat aiheuttaa ristiriitoja sijoittuessaan Schwartzin arvokehällä vastakkaisille puolille. Osallistujien tärkein S-ryhmän arvo oli ”Olemme asiakasta varten”.