Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta

Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ja miten ne opettajien käsitysten mukaan toimivat. Tutkimus selvittää myös varh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Saarikettu, Sari, Venäläinen, Noora
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73140
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ja miten ne opettajien käsitysten mukaan toimivat. Tutkimus selvittää myös varhennetun kielen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä haasteita. Pro gradu - tutkielmamme on fenomenografinen tutkimus, johon aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta (6) luokanopettajaa. Teemahaastattelut on toteutettu touko- kesäkuussa 2020. Aineistoa on tulkittu fenomenografisen analyysin mukaisesti. Teoriaosuudessa paneudumme kielten oppimisen yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, opetussuunnitelman lähtökohtiin sekä kielen oppimiseen ja siihen liittyviin teorioihin. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat suhtautuvat varhennetun kielen opettamiseen myönteisesti ja he kokevat sen merkitykselliseksi. Englannin opiskelu on luonnollinen osa jokapäiväistä kouluarkea ja oppiminen tapahtuu toiminnallisesti pelien, leikkien ja laulujen avulla. Ensimmäisen luokan oppilaat ovat innostuneita ja motivoituneita uuden kielen oppimiseen.