Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ja siellä Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin ja MTV:hen, koska aineistonkeruu ol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Visuri, Roope
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73118
_version_ 1826225730402385920
author Visuri, Roope
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Visuri, Roope Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Visuri, Roope Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Visuri, Roope
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ja siellä Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin ja MTV:hen, koska aineistonkeruu oli näistä tasapuolista ja mahdollista verrattuna muihin medioihin. Luetuimpien verkkojuttujen otsikoihin keskityttiin sen takia, koska niihin lukijat ovat olleet sitoutuneet. Ne eivät muuten olisi luetuimpien juttujen listoilla. Verkkojournalismissa otsikoiden merkitys on myös korostunut entisestään, kun mediat joutuvat keskenään ja myös monen muun ulkopuolisen toimijan kanssa kilpailemaan ihmisten huomiosta. Tällöin puhutaan huomiotaloudesta. Otsikko on jutun tärkein palanen, joten sen avulla mediat pyrkivät houkuttelemaan lukijoita juttujensa pariin. Tutkimusaineisto on kerätty Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien ja MTV:n luetuimmista jutuista kahdeksan viikon ajalta tammi-maaliskuussa 2019. Jokaisesta kolmesta mediasta on kerätty samaan kellonaikaan viikon kymmenen luetuinta juttua. Yhteensä tutkittavia otsikoita tuli 239, sillä Helsingin Sanomissa sama otsikko oli luetuimpien juttujen listalla kahtena viikkona peräkkäin. Tutkimuksessa tarkasteltiin otsikoissa esiintyviä retorisia keinoja, joilla houkuteltiin avaamaan juttu. Tutkimuksessa analysoitiin sekä itse otsikon väitteisiin että otsikossa esiintyviin henkilöihin liittyviä houkuttelukeinoja. Analyysin perusteella voitiin tehdä neljä johtopäätöstä: Houkuttelua tehdään asiantuntijuudella, joka on useimmiten tilanne- tai kokemusperäistä, houkuttelua tehdään enemmän tarinan kertomisella kuin suoralla tiedon välittämisellä tai pimittämisellä, houkuttelua tehdään luomalla ristiriitainen tila ja lisäksi vielä houkutellaan tehostavilla ilmauksilla, jotka useimmin liittyvät kokoon, määrään, voimakkuuteen tai negatiivisuuteen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uskali, Turo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Visuri, Roope", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-11T07:46:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-11T07:46:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73118", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ja siell\u00e4 Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin ja MTV:hen, koska aineistonkeruu oli n\u00e4ist\u00e4 tasapuolista ja mahdollista verrattuna muihin medioihin.\n\nLuetuimpien verkkojuttujen otsikoihin keskityttiin sen takia, koska niihin lukijat ovat olleet sitoutuneet. Ne eiv\u00e4t muuten olisi luetuimpien juttujen listoilla. Verkkojournalismissa otsikoiden merkitys on my\u00f6s korostunut entisest\u00e4\u00e4n, kun mediat joutuvat kesken\u00e4\u00e4n ja my\u00f6s monen muun ulkopuolisen toimijan kanssa kilpailemaan ihmisten huomiosta. T\u00e4ll\u00f6in puhutaan huomiotaloudesta. Otsikko on jutun t\u00e4rkein palanen, joten sen avulla mediat pyrkiv\u00e4t houkuttelemaan lukijoita juttujensa pariin. \n\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien ja MTV:n luetuimmista jutuista kahdeksan viikon ajalta tammi-maaliskuussa 2019. Jokaisesta kolmesta mediasta on ker\u00e4tty samaan kellonaikaan viikon kymmenen luetuinta juttua. Yhteens\u00e4 tutkittavia otsikoita tuli 239, sill\u00e4 Helsingin Sanomissa sama otsikko oli luetuimpien juttujen listalla kahtena viikkona per\u00e4kk\u00e4in. Tutkimuksessa tarkasteltiin otsikoissa esiintyvi\u00e4 retorisia keinoja, joilla houkuteltiin avaamaan juttu. Tutkimuksessa analysoitiin sek\u00e4 itse otsikon v\u00e4itteisiin ett\u00e4 otsikossa esiintyviin henkil\u00f6ihin liittyvi\u00e4 houkuttelukeinoja. Analyysin perusteella voitiin tehd\u00e4 nelj\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4: Houkuttelua tehd\u00e4\u00e4n asiantuntijuudella, joka on useimmiten tilanne- tai kokemusper\u00e4ist\u00e4, houkuttelua tehd\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n tarinan kertomisella kuin suoralla tiedon v\u00e4litt\u00e4misell\u00e4 tai pimitt\u00e4misell\u00e4, houkuttelua tehd\u00e4\u00e4n luomalla ristiriitainen tila ja lis\u00e4ksi viel\u00e4 houkutellaan tehostavilla ilmauksilla, jotka useimmin liittyv\u00e4t kokoon, m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, voimakkuuteen tai negatiivisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-11T07:46:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-11T07:46:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "retoriset keinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012117064", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "otsikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkojournalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73118
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6a766f95-5c13-4631-a2a3-83c8ebf4dd11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012117064.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Visuri, Roope Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa retoriset keinot Journalistiikka Journalism 3133 retoriikka journalismi otsikot verkkojournalismi
title Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
title_full Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
title_fullStr Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
title_full_unstemmed Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
title_short Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa?
title_sort miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa ilta sanomien mtv n ja helsingin sanomien retoriset keinot tarkastelussa
title_sub Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
title_txtP Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
topic retoriset keinot Journalistiikka Journalism 3133 retoriikka journalismi otsikot verkkojournalismi
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka journalismi otsikot retoriikka retoriset keinot verkkojournalismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73118 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012117064
work_keys_str_mv AT visuriroope mitenlukijaahoukutellaanluetuimpienjuttujenotsikoissailtasanomienmtvnjahelsinginsano