Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa

Edellisen vuosikymmenen aikana tapahtunut muutos teknologiassa on muodostanut yrittäjyydelle uusia alustoja. Toimiminen yrittäjänä sekä yrittäjyys, eivät ole enää sidonnaisia fyysisesti määrättyyn paikkaan, vaan yrittäjyyttä on mahdollista harjoittaa sosiaalisessa mediassa esimerkiksi omasta kodista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viherkoski, Ville
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73109
_version_ 1828193077255208960
author Viherkoski, Ville
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viherkoski, Ville Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viherkoski, Ville Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viherkoski, Ville
datasource_str_mv jyx
description Edellisen vuosikymmenen aikana tapahtunut muutos teknologiassa on muodostanut yrittäjyydelle uusia alustoja. Toimiminen yrittäjänä sekä yrittäjyys, eivät ole enää sidonnaisia fyysisesti määrättyyn paikkaan, vaan yrittäjyyttä on mahdollista harjoittaa sosiaalisessa mediassa esimerkiksi omasta kodistaan. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena on perehtyä motiiveihin, joita yksilöillä on ilmennyt, heidän harjoittaessaan yrittäjyyttä sosiaalisessa mediassa. Tutkielmalla pyritään luomaan katsaus siihen, millaiset tekijät motivoivat aloittamaan yrittäjyyden sosiaalisessa mediassa. Tähän perehdytään yrittäjyysintentioiden synnyttäneiden tekijöiden ja minäpystyvyyden tunnistamisen avulla. Tutkielman päätutkimuskysymys on, mitkä ovat olleet motiivit yrittäjyyteen sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuus tutkielmaan on koottu yrittäjyysintentioiden, yrittäjyyden sekä yrittäjyyden tutkimuksen aikaisemmista tutkimuksista. Teoriaosuudessa käydään lävitse motivaatio teorioita, joista tähän tutkimukseen valittiin Maslow´n tarvehierarkia, Frederick Herzbergin kaksifaktoriteoria, Victor Vroomin odotusarvoteoria sekä Douglas McGregorin teoriat Y ja X. Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla kymmentä henkilö, jotka harjoittavat yrittäjyyttä sosiaalisessa mediassa. Tutkielman tulokset osoittavat, vapauden, työn muotoilun sekä mahdollisuuden tehdä yksilöä itseään kiinnostavaa työtä toimineen motivaationa yrittäjyyteen sosiaalisessa mediassa. Kyky tunnistaa omaa osaamistaan on myös toiminut motivaationa yrittäjyyteen. Yksilölle muodostuva vapaus vaikuttaa työhönsä on ilmiönä esiin nouseva teema tässä tutkimuksessa. The change in technology over the past decade has provided new platforms for entrepreneurship. Being an entrepreneur, as well as entrepreneurship, are no longer tied to a physically determined place but it is possible to engage in entrepreneurship on social media for example, from their own home. The purpose of this Master's thesis is to get acquainted with the motives that individuals have expressed when engaging in entrepreneurship in social media. The aim of the research is to create an overview of what factors motivate to start entrepreneurship on social media. This is explored through the identification of the factors that gave rise to entrepreneurial intentions and self-efficaty. The main research question of the thesis is what have been the motives for entrepreneurship on social media. The theoretical part of the thesis is compiled from previous research on entrepreneurship intentions, entrepreneurship and entrepreneurship research. In the theoretical part, motivation theories are reviewed from which Maslow´s hierarchy of needs, Frederick Herzberg´s two-factor theory, Victor Vroom´s expectancy theory and Douglas McGregos´s theory y and x were selected for this study. An empirical study was conducted by interviewing ten individuals engaged in entrepreneurship on social media. The results of the thesis show that freedom, the design of work and the opportunity to do work that interests the individual have served as a motivation for entrepreneurship on social media. The ability to identify one's own skills has also served as a motivation for entrepreneurship. The freedom that an individual develops to influence his or her work is a emerging theme in this study.
first_indexed 2020-12-11T21:01:32Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kansikas, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viherkoski, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-11T07:16:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-11T07:16:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73109", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Edellisen vuosikymmenen aikana tapahtunut muutos teknologiassa on muodostanut yritt\u00e4jyydelle uusia alustoja. Toimiminen yritt\u00e4j\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 yritt\u00e4jyys, eiv\u00e4t ole en\u00e4\u00e4 sidonnaisia fyysisesti m\u00e4\u00e4r\u00e4ttyyn paikkaan, vaan yritt\u00e4jyytt\u00e4 on mahdollista harjoittaa sosiaalisessa mediassa esimerkiksi omasta kodistaan. \n T\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena on perehty\u00e4 motiiveihin, joita yksil\u00f6ill\u00e4 on ilmennyt, heid\u00e4n harjoittaessaan yritt\u00e4jyytt\u00e4 sosiaalisessa mediassa. Tutkielmalla pyrit\u00e4\u00e4n luomaan katsaus siihen, millaiset tekij\u00e4t motivoivat aloittamaan yritt\u00e4jyyden sosiaalisessa mediassa. T\u00e4h\u00e4n perehdyt\u00e4\u00e4n yritt\u00e4jyysintentioiden synnytt\u00e4neiden tekij\u00f6iden ja min\u00e4pystyvyyden tunnistamisen avulla. Tutkielman p\u00e4\u00e4tutkimuskysymys on, mitk\u00e4 ovat olleet motiivit yritt\u00e4jyyteen sosiaalisessa mediassa. \n Teoriaosuus tutkielmaan on koottu yritt\u00e4jyysintentioiden, yritt\u00e4jyyden sek\u00e4 yritt\u00e4jyyden tutkimuksen aikaisemmista tutkimuksista. Teoriaosuudessa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4vitse motivaatio teorioita, joista t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valittiin Maslow\u00b4n tarvehierarkia, Frederick Herzbergin kaksifaktoriteoria, Victor Vroomin odotusarvoteoria sek\u00e4 Douglas McGregorin teoriat Y ja X. Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla kymment\u00e4 henkil\u00f6, jotka harjoittavat yritt\u00e4jyytt\u00e4 sosiaalisessa mediassa. \n Tutkielman tulokset osoittavat, vapauden, ty\u00f6n muotoilun sek\u00e4 mahdollisuuden tehd\u00e4 yksil\u00f6\u00e4 itse\u00e4\u00e4n kiinnostavaa ty\u00f6t\u00e4 toimineen motivaationa yritt\u00e4jyyteen sosiaalisessa mediassa. Kyky tunnistaa omaa osaamistaan on my\u00f6s toiminut motivaationa yritt\u00e4jyyteen. Yksil\u00f6lle muodostuva vapaus vaikuttaa ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 on ilmi\u00f6n\u00e4 esiin nouseva teema t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The change in technology over the past decade has provided new platforms for entrepreneurship. Being an entrepreneur, as well as entrepreneurship, are no longer tied to a physically determined place but it is possible to engage in entrepreneurship on social media for example, from their own home. \n The purpose of this Master's thesis is to get acquainted with the motives that individuals have expressed when engaging in entrepreneurship in social media. The aim of the research is to create an overview of what factors motivate to start entrepreneurship on social media. This is explored through the identification of the factors that gave rise to entrepreneurial intentions and self-efficaty. The main research question of the thesis is what have been the motives for entrepreneurship on social media. \n The theoretical part of the thesis is compiled from previous research on entrepreneurship intentions, entrepreneurship and entrepreneurship research. In the theoretical part, motivation theories are reviewed from which Maslow\u00b4s hierarchy of needs, Frederick Herzberg\u00b4s two-factor theory, Victor Vroom\u00b4s expectancy theory and Douglas McGregos\u00b4s theory y and x were selected for this study. An empirical study was conducted by interviewing ten individuals engaged in entrepreneurship on social media. \n The results of the thesis show that freedom, the design of work and the opportunity to do work that interests the individual have served as a motivation for entrepreneurship on social media. The ability to identify one's own skills has also served as a motivation for entrepreneurship. The freedom that an individual develops to influence his or her work is a emerging theme in this study.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-11T07:16:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-11T07:16:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6n motiivit yritt\u00e4jyyteen sosiaalisen median kontektissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012117055", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yritt\u00e4jyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Entrepreneurship", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73109
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viherkoski, Ville Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa Yrittäjyys Entrepreneurship 20422 yrittäjyys motivaatio yrittäjät
title Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa
title_full Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa
title_fullStr Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa
title_full_unstemmed Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa
title_short Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa
title_sort yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa
title_txtP Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa
topic Yrittäjyys Entrepreneurship 20422 yrittäjyys motivaatio yrittäjät
topic_facet 20422 Entrepreneurship Yrittäjyys motivaatio yrittäjyys yrittäjät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73109 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012117055
work_keys_str_mv AT viherkoskiville yksilönmotiivityrittäjyyteensosiaalisenmediankontektissa